Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Jag har tränat lite i garaget på att punktsvetsa med min pinnsvets och har svetsat ihop två små bitar 0,9 mm Biltemaplåt som jag hittade på golvet. Jag använde 1,6 mm GYS rutilelektrod och 50 Ampere med Stanleysvets som jag köpt på Jula. Här är bild på framsidan och baksidan av svetsfogen efter att jag slipat lite ytligt. Vad tycks?
https://i.imgur.com/g1BaD5b.jpg
Jag kan i alla fall inte bryta isär bitarna med handkraft även om det ser fult ut och jag skulle nog kunna få det finare och med bättre penetration med lite övning och högre Ampere. Dock är bilplåten lite tunnare på sina ställen även efter att jag kapat bort så mycket rost jag kunnat. Plåten verkar ha förtjockats med spackel av en tidigare ägare till bilen.
Jag är nöjd med en fullagning och tycker det är värt en totalkostnad på 3.000 kr om bilen bara går igenom besiktningen en gång till och sedan rullar 14 månader så mina kollegor på jobbet kan fortsätta frustreras över att min skitbil kostar att reparera för 1 års användning vad deras leasingbilar kostar dem på 2 veckor.
Jag tänkte skriva det förut, att det där skulle du kunna få ihop hjälpligt med den svets du har.
Jag tycker det ser helt okej ut för att klara besiktningen.
Ovanför rosthålet och längs sidorna går du bara lite längre bort där du hittar riktigt frisk plåt. Så kan du bränna på lite mer där. Det är ju lite lurigare att svetsa upp och ner med pinne men sikta på den nya plåten när du svetsar nederkanten så får du nog till det också. Ge dig inte på att försöka svetsa i rostigt golv där tröskeln ansluter i nederkant för mycket med pinnen bara. Det kommer bara sluta med hål. I övrigt är det ju bara att slipa och göra om i fall det inte ser bra ut. Sen slipar du ner svenskarna lite och målar med en rostskyddsfärg enbart, då ser bilprovningen att du svetsat och knackar lite mindre än om du geggar in allt med rostskyddsmassa. Ev kan du trycka in lite rostskyddsmassa i nederkanten i anslutning till golvet innan du målar om du inte får till den delen helt 100.
Sen när det är klart och besiktat tömmer du en burk rostskydd för balkar invändigt i tröskeln + målar och lägger rostskyddsmassa utanpå. Lägg inte igen dräneringshålen bara.
Kul om du citerar och berättar hur det gick.