2022-07-15, 20:40
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Problemet är att med 99% säkerhet kommer det inte finnas frisk plåt i nederkant att fästa den nya plåten i men om ts helsvetsar längs sidorna och i ovankant där det går att få fram frisk plåt blir det tillräckligt stumt även om det mest blir kattskit i nederkant.

Samma i hjulhuset, förmodligen går vinkelslipen igenom väldigt lätt, så dammar det till och inte finns mycket kvar i nederkant att svetsa i.

Ett parti på en bil är ytterst sällan totalt genomrostat och plåten helt frisk i angränsande parti.

Ska man göra det där ordentligt är det ut med hela inredningen, ner med tank, avgassystem, stötfångare osv och byta halva golvet och väldigt mycket plåt i hjulhuset och det finns ingen chans att nån gubbe gör för 3000:- knappt ens för 30.000:-

Då kan ts lika gärna fuska till det själv, med lite zinkspray, målning, underredsmassa och rostskydd invändigt i tröskeln när det är klart kan det hålla 3 år till, med lite tur.

Ts: glöm inte att ta upp hål för dränering i den nya plåten på samma ställen i tröskellådan som det är nu.
Är det en överdrift du framför att 2kvm måste bort för att tröskeln är kass. Eller är det på riktigt?

Ja, "fuljobb" (frångå AVs bestämmelser, släcka en av alla bränder) är nog enda sättet att rimligen "rädda" dessa halvgamla bilar till as.
Citera
2022-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är det en överdrift du framför att 2kvm måste bort för att tröskeln är kass. Eller är det på riktigt?

Om det är ett rosthål i tröskeln som är 50cm långt (en halv meter) kan man nog utgå i från att i alla fall en remsa av samma längd av golvet måste bytas om det ska göras ordentligt.

Med ordentligt menar jag alltså ett jobb som är seriöst utfört och håller många år framåt. Då ska exakt all rost bort.

Det betyder ju inte att det rakt igenom är att klassa som fusk om det är lite rost kvar i tex golvet. Det är bara det att det håller inte mer än någon besiktning till.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ja, "fuljobb" (frångå AVs bestämmelser, släcka en av alla bränder) är nog enda sättet att rimligen "rädda" dessa halvgamla bilar till as.

As vet jag inte. Japanska bilar brukar ha bra och driftsäkra bränslesnåla motorer och det blir ju extremt låga driftskostnader om man gör som TS och nära noll i värdeminskning. Allt handlar ju om vad man tycker det ska kosta att flytta runt sin röv. Större delen av året sitter man ju bara i mörkret i en stol och håller i en ratt och kör i sina 100-110 och sån enorm skillnad är det ju inte på att göra det i en bil för 700.000:- jämfört med en sån här. I alla fall inte så att det alltid motiverar en prisskillnad på uppåt och kanske över 100:-/mil. I alla fall inte om man växt ur bling-bling-åldern och inte bor i ett bostadsområde med stor del akademiker och måste lägga massa pengar på att hålla skenet uppe inför dom för att inte riskera sociala konsekvenser.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-07-15 kl. 21:05.
Citera
2022-07-15, 21:05
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har tränat lite i garaget på att punktsvetsa med min pinnsvets och har svetsat ihop två små bitar 0,9 mm Biltemaplåt som jag hittade på golvet. Jag använde 1,6 mm GYS rutilelektrod och 50 Ampere med Stanleysvets som jag köpt på Jula. Här är bild på framsidan och baksidan av svetsfogen efter att jag slipat lite ytligt. Vad tycks?

https://i.imgur.com/g1BaD5b.jpg

Jag kan i alla fall inte bryta isär bitarna med handkraft även om det ser fult ut och jag skulle nog kunna få det finare och med bättre penetration med lite övning och högre Ampere. Dock är bilplåten lite tunnare på sina ställen även efter att jag kapat bort så mycket rost jag kunnat. Plåten verkar ha förtjockats med spackel av en tidigare ägare till bilen.

Jag är nöjd med en fullagning och tycker det är värt en totalkostnad på 3.000 kr om bilen bara går igenom besiktningen en gång till och sedan rullar 14 månader så mina kollegor på jobbet kan fortsätta frustreras över att min skitbil kostar att reparera för 1 års användning vad deras leasingbilar kostar dem på 2 veckor.
Senast redigerad av Paddan1000 2022-07-15 kl. 21:07.
Citera
2022-07-15, 21:07
Medlem
Du har ett problem förr lagade bilplåtisar rost under bilen men det har de slutat med sen decennier tillbaka - de vill bara laga krockat på ovansidan.

Invandrare gör nog detta för vettiga pengar.

En man slog mynt av just detta o startade Rostfixaren o fick mycket jobb på detta.

Från början med gassvets o sen med mig - från början blev det inte snyggt but so what-
men sen blev han duktig som fan
Citera
2022-07-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har tränat lite i garaget på att punktsvetsa med min pinnsvets och har svetsat ihop två små bitar 0,9 mm Biltemaplåt som jag hittade på golvet. Jag använde 1,6 mm GYS rutilelektrod och 50 Ampere med Stanleysvets som jag köpt på Jula. Här är bild på framsidan och baksidan av svetsfogen efter att jag slipat lite ytligt. Vad tycks?

Jag kan i alla fall inte bryta isär bitarna med handkraft även om det ser fult ut och jag skulle nog kunna få det finare och med bättre penetration med lite övning och högre Ampere. Dock är bilplåten lite tunnare på sina ställen även efter att jag kapat bort så mycket rost jag kunnat. Plåten verkar ha förtjockats med spackel av en tidigare ägare till bilen.

Jag är nöjd med en fullagning och tycker det är värt en totalkostnad på 3.000 kr om bilen bara går igenom besiktningen en gång till och sedan rullar 14 månader så mina kollegor på jobbet kan fortsätta frustreras över att min skitbil kostar att reparera för 1 års användning vad deras leasingbilar kostar dem på 2 veckor.

Jag tänkte skriva det förut, att det där skulle du kunna få ihop hjälpligt med den svets du har.

Jag tycker det ser helt okej ut för att klara besiktningen.

Ovanför rosthålet och längs sidorna går du bara lite längre bort där du hittar riktigt frisk plåt. Så kan du bränna på lite mer där. Det är ju lite lurigare att svetsa upp och ner med pinne men sikta på den nya plåten när du svetsar nederkanten så får du nog till det också. Ge dig inte på att försöka svetsa i rostigt golv där tröskeln ansluter i nederkant för mycket med pinnen bara. Det kommer bara sluta med hål. I övrigt är det ju bara att slipa och göra om i fall det inte ser bra ut. Sen slipar du ner svenskarna lite och målar med en rostskyddsfärg enbart, då ser bilprovningen att du svetsat och knackar lite mindre än om du geggar in allt med rostskyddsmassa. Ev kan du trycka in lite rostskyddsmassa i nederkanten i anslutning till golvet innan du målar om du inte får till den delen helt 100.

Sen när det är klart och besiktat tömmer du en burk rostskydd för balkar invändigt i tröskeln + målar och lägger rostskyddsmassa utanpå. Lägg inte igen dräneringshålen bara.

Kul om du citerar och berättar hur det gick.
Citera
2022-07-15, 22:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om det är ett rosthål i tröskeln som är 50cm långt (en halv meter) kan man nog utgå i från att i alla fall en remsa av samma längd av golvet måste bytas om det ska göras ordentligt.
Det har du fan rätt i
Citat:
Med ordentligt menar jag alltså ett jobb som är seriöst utfört och håller många år framåt. Då ska exakt all rost bort.

Det betyder ju inte att det rakt igenom är att klassa som fusk om det är lite rost kvar i tex golvet. Det är bara det att det håller inte mer än någon besiktning till.

As vet jag inte.
Gamla bilar som inte är tillräckligt gamla för att öka i värde, och inte tillräckligt nya för att vara problemfria (elektroniskt) är enligt mig ena jävla as
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

Härligt. Skulle sågat isär och se om du bara skapat en bubbla i svetsen, köra tills du inte gör det. Du fixar det där själv, enda tråkiga är att få plåtrent sedan bocka plåt
Senast redigerad av GoUoD 2022-07-15 kl. 23:04.
Citera
2022-07-16, 05:37
Medlem
PeterNosters avatar
Mackan går över tröskeln:

Tröskelbyte Volvo 140 / 240 mfl
https://www.youtube.com/watch?v=QbA9orSyCbk

Intressant med borren som tar bort punktsvetsarna och punktsvetsen.

Går det svetsa med den billigaste svetsen med flusstråd???
https://www.youtube.com/watch?v=egdrSXZ2_mQ&t=239s

Har en motsvarande från Lidl.

Fülldraht betyder inte fylltratt men...
https://www.youtube.com/watch?v=JCCsU19VaHA
Citera
2022-07-16, 10:55
Medlem
Vet inte hur det är nu, men förr hade KLOKKERHOLM ekonomiplåtdelar till de flesta bilar.
Vill inte göra reklam för mekonomen, men genom dem har jag köpt ekonomiplåtdelar.
Köp delen du behöver.
Popnita fast den över skadan.
(själv skulle jag först kolla om säkerhetsbältsinfästningarna är rostskadade)
Köp en beg MIG-svets.
Svetsa fast plåten och fyll i hålen där popnitarna sitter.
Grunda och spackla samt sprejmåla det hela.

Eventuellt säljer du MIG:en för samma peng som du gav för den.

Lycka till.
Citera
2022-07-16, 21:46
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vet inte hur det är nu, men förr hade KLOKKERHOLM ekonomiplåtdelar till de flesta bilar.
Vill inte göra reklam för mekonomen, men genom dem har jag köpt ekonomiplåtdelar.
Köp delen du behöver.
Popnita fast den över skadan.
(själv skulle jag först kolla om säkerhetsbältsinfästningarna är rostskadade)
Köp en beg MIG-svets.
Svetsa fast plåten och fyll i hålen där popnitarna sitter.
Grunda och spackla samt sprejmåla det hela.

Eventuellt säljer du MIG:en för samma peng som du gav för den.

Lycka till.
Nackdelen är att klockerholm brukar ha dålig passform. Det är därför plåtverkstäder oftast använder original om det går att få tag i.
Citera
2022-07-19, 20:06
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag fegade ur och lämnade in bilen till gubben idag i alla fall. Det är inte bara det att rosthålet är stort, utan det går runt tröskeln så det kräver att man kan bocka till plåtbitarna ganska exakt vilket jag inte har utrustning för.

Jag tränade också på att svetsa på en del bitar av bilplåten som jag kapat bort och det var svårare än att svetsa i frisk Biltemaplåt eftersom bilplåten var tunnare och med rostbeläggning.
Citera
2022-07-20, 11:34
Medlem
zoombos avatar
Först finns nog den här diskussionen om det verkligen är värt att kosta på den här kärran som på sin höjd är värd några tusenlappar. Men visst, allt går - utom små barn.

Sen var plåten på dessa bilar inte ens bra när dom var nya så du kan nog räkna med liknande överraskningar inom kort på andra ställen så att dess dagar snart är räknade får du nog förbereda dig på. Men...man godkänner inte mindre än 50 cm rostskador på trösklar och det är ju faktiskt rätt mycket så knytnävsstora hål behöver man egentligen inte åtgärda. Om man inte vill alltså.

För bilar som jag bara vill hålla liv i något eller några år till har jag gjort så här: antigen så punktar man eller så popnitar man fast en lämplig plåt över hålet. Pinnsvets funkar dåligt, måste vara MIG. Sen på med groteskt mycket underredsmassa, så mycket att popnitarna inte syns. Bryr mig alltså inte om plåten bakom och resultatet ser ofta för jävligt ut - men besiktningen brukar godkänna det. Det brukar hålla ett par, tre år. Max.
Senast redigerad av zoombo 2022-07-20 kl. 11:37.
Citera
2022-07-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Nackdelen är att klockerholm brukar ha dålig passform. Det är därför plåtverkstäder oftast använder original om det går att få tag i.
Sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in