• 1
  • 2
2022-07-15, 17:05
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har fått nedslag på besiktningen på min 25 år gamla Nissan Micra pga ett rosthål på ca 50 cm i vänster baktröskel, som uppkommit pga ett hål i hjulhuset som tagit in vatten.
Jag har frågat på några lokala verkstäder inklusive Mekonomen angående igensvetsning av hålet, men de tittar på mig som om jag kommer med en tunna bajs och ingen verkar vilja ta sig an jobbet som tydligen är väldigt svårt, dyrt och tidskrävande trots att alla Youtubers med skitbilar verkar laga liknande hål hela dagarna.
Tyvärr har jag varken kompisar eller "kompisar" som kan svetsa och jag vågar inte försöka själv med min pinnsvets eftersom allt jag svetsar ser ut som skit. Var hittar jag egentligen mekaniker som kan ta sig an jobbet med glädje och för ett rimligt pris på låt oss säga 3000 kr?
Senast redigerad av Paddan1000 2022-07-15 kl. 17:10.
Citera
2022-07-15, 17:10
Medlem
321js avatar
https://www.autobutler.se/uppdrag/rostarbete

Jämför priser på rostarbete och reparation av rostskador

Få offerter från 273 oberoende verkstäder

Går kanske att hitta någon fritidssvetsare på detta forum:

https://www.garaget.org/

Fordonsgymnasier:

https://www.google.com/search?client...nsgymnasium%3F

Om du skriver vilken kommun du bor i så kan någon mejla dig direkt.
Senast redigerad av 321j 2022-07-15 kl. 17:55.
Citera
2022-07-15, 17:17
Medlem
BekraftadNegers avatar
Google efter verkstad som jobbar med bilplåt.

Är det verkligen värt att åtgärda? Vad är bilen värd? Svårt tro du hittar någon som gör jobbet vitt för 3000. Bara plåten kan nog ligga runt en femhundring.

Åk och snacka med ungdomar som mekar i garage någonstans.

Förr fanns en sajt, www.godagrannar.se tror jag, där man kunde lägga ut förfrågan om hjälp med diverse saker. Nedstängd numera men finns säkert liknande sajter.
Citera
2022-07-15, 17:25
Medlem
Ett tips är förutom vi som tar åt oss sånt

Vilken skola som helst som har fordons program. Gå in med lite fika bröd så är det klart.

För övrigt micran må har varit en skit bil som dom flesta äldre små bilar. Men dom är guld värda idag. Främst me tanke på hur lite dom drar.
Citera
2022-07-15, 17:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har fått nedslag på besiktningen på min 25 år gamla Nissan Micra pga ett rosthål på ca 50 cm i vänster baktröskel, som uppkommit pga ett hål i hjulhuset som tagit in vatten.
Jag har frågat på några lokala verkstäder inklusive Mekonomen angående igensvetsning av hålet, men de tittar på mig som om jag kommer med en tunna bajs och ingen verkar vilja ta sig an jobbet som tydligen är väldigt svårt, dyrt och tidskrävande trots att alla Youtubers med skitbilar verkar laga liknande hål hela dagarna.
Tyvärr har jag varken kompisar eller "kompisar" som kan svetsa och jag vågar inte försöka själv med min pinnsvets eftersom allt jag svetsar ser ut som skit. Var hittar jag egentligen mekaniker som kan ta sig an jobbet med glädje och för ett rimligt pris på låt oss säga 3000 kr?

Du får sannolikt hoppa upp mot 8000-9000 kronor om du ska hitta en verkstad som gör det vitt.

Jag har svetsat mycket rost på gamla bilar genom alla åren och för 3000 kr skulle jag absolut tacka nej.
Citera
2022-07-15, 17:55
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har hittat en gubbe som sa att jag skulle ringa på måndag och höra om han hade en lucka, där han är medveten om att jag inte vill betala mer än 3.000 eftersom det är ungefär vad det är värt att få bilen igenom besiktningen för ytterligare ett års körning. Drar han sig ur struntar jag i det och köper kanske själv en riktig svets så småningom och försöker laga hålet med plåt från Biltema.
Tråkigt att få nedslag på en sådan skitsak när bilen går perfekt i övrigt. Jag hade precis också bytt vattenpump vilket fått bort ett missljud från motorn samt bytt alla motorfästen vilket fått bort ryckigheten vid acceleration och motorbromsning. Äntligen hade bilen uppnått nybilskänsla och så händer en sådan här sak.
Citera
2022-07-15, 18:20
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag gissar på att du har en k11 och då hittade jag en massa med "sill replacement" till dom, jag köpte och bytte på en RR disco 1 och på den var passformen bra.

Problemet verkar vara att väldigt få vill göra svetsjobb nuförtiden pga krav på rökutsugar eller nåt liknande så du behöver hitta någon som tänker lite fritt eller så får du göra jobbet själv.

Edit, betala själv 1500 för att svetsa lite bakdel vitt på en 9000 för ett par år sedan men det var lite krångel med att hitta någon som ville svetsa.
Citera
2022-07-15, 18:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag gissar på att du har en k11 och då hittade jag en massa med "sill replacement" till dom, jag köpte och bytte på en RR disco 1 och på den var passformen bra.

Problemet verkar vara att väldigt få vill göra svetsjobb nuförtiden pga krav på rökutsugar eller nåt liknande så du behöver hitta någon som tänker lite fritt eller så får du göra jobbet själv.

Edit, betala själv 1500 för att svetsa lite bakdel vitt på en 9000 för ett par år sedan men det var lite krångel med att hitta någon som ville svetsa.

Jag har sett de utbytbara trösklarna, men problemet är att jag har en del rost innanför tröskeln också, samt rosthålet i hjulhuset. Sedan om man ska byta hela tröskeln blir det nog mer svetsande än om man bara lagar själva hålet som sitter längst bak i den befintliga.
Citera
2022-07-15, 18:34
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Popnita en plåt och ignorera att det finns rost under...
Citera
2022-07-15, 18:36
Medlem
Citat:

För 3000:- får du en ok begagnad svets, kan du svetsa med pinne så lär du dig mig/mag hjälpligt på en timma.

Så har du till nästa års besiktning för är det en halv meter rosthål i ena tröskeln så kan du nog räkna med att det behöver bytas mer plåt på andra ställen inom kort.

Glöm inte att skruva bort jordledningen på batteriet när du svetsar och att stoppa in hörselskydd i öronen så du inte eldar upp trumhinnorna pga svetsloppor i öronen.
Citera
2022-07-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Jag tänkte det också men det blir nog knepigt pga han redan fått en 2:a.
Citera
2022-07-15, 18:41
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Det skulle jag gjort om jag kunde komma undan med det, men besiktningen kräver att inspektera lagningen innan jag får måla över den.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
För 3000:- får du en ok begagnad svets, kan du svetsa med pinne så lär du dig mig/mag hjälpligt på en timma.

Så har du till nästa års besiktning för är det en halv meter rosthål i ena tröskeln så kan du nog räkna med att det behöver bytas mer plåt på andra ställen inom kort.

Glöm inte att skruva bort jordledningen på batteriet när du svetsar och att stoppa in hörselskydd i öronen så du inte eldar upp trumhinnorna pga svetsloppor i öronen.

Jag gör detta om den lokala gubben på måndag drar sig ur, men min semester är slut nu så det kommer bli ett projekt som sträcker sig över lång tid under vilken jag inte kan köra bilen utan får köra min andra bensinslukande vilket på några månader kommer kosta lika mycket som en rostreparation i ökade bensinkostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in