• 3
  • 4
2022-07-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om det är ett rosthål i tröskeln som är 50cm långt (en halv meter) kan man nog utgå i från att i alla fall en remsa av samma längd av golvet måste bytas om det ska göras ordentligt.

På en sådan bil är det väl bara att laga det han fått anmärkning på?
Lägga ner mera tid och arbete på en sådan bil skulle inte jag göra.
Om det inte är någon annans bil och jag får timpenning.
Citera
2022-07-20, 19:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
För 3000:- får du en ok begagnad svets, kan du svetsa med pinne så lär du dig mig/mag hjälpligt på en timma.

Så har du till nästa års besiktning för är det en halv meter rosthål i ena tröskeln så kan du nog räkna med att det behöver bytas mer plåt på andra ställen inom kort.

Glöm inte att skruva bort jordledningen på batteriet när du svetsar och att stoppa in hörselskydd i öronen så du inte eldar upp trumhinnorna pga svetsloppor i öronen.
Loppor i hårbotten är också kul!😄

Se till att ha något att släcka eld med också!!😄
(Egen erfarenhet...&#128516
Citera
2022-07-22, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
På en sådan bil är det väl bara att laga det han fått anmärkning på?
Lägga ner mera tid och arbete på en sådan bil skulle inte jag göra.
Om det inte är någon annans bil och jag får timpenning.

Ja, just det.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Se till att ha något att släcka eld med också!!😄
(Egen erfarenhet...&#128516

Ja, eller in under overallen vid nacken och sen vidare längs ryggen ner mellan skinkorna.

Det är ju inte jätte kul med en brännskadad hårbotten/fisring heller men det läker ju i alla fall.

Speciellt om man svetsar en tröskel på en bil och ligger ner är det väldigt lätt hänt att få en loppa in örat som hinner bränna trumhinnan innan den svalnar och den läker inte lika lätt.

Ibland är det tom bra och ha en "brandvakt" men brandsläckare är ju helt klart ett bra tips.

Kör man en kolsyresläckare kan man dessutom vända upp och ner på den och ha som skyddsgas till mig/mag.

Kräver dock en reduceringsventil med rätt gänga.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-07-22 kl. 05:34.
Citera
2022-07-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Jag besväras mest att de glödande kulorna genom hålen på Foppatofflorna - mellan tårna!
Citera
2022-07-22, 10:29
Medlem
PeterNosters avatar
Ligga under bilen och svetsa är inte bra.
Smält järn genom glaset/plasten i medföljande handhållna svetsskärmen är inte bra för syns skull.
Citera
2022-07-28, 16:34
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag fick tillbaka bilen från gubben nu och han har lagat det väldigt snyggt. Det ser nästan ut som nytt och han har till och med återskapat det bortrostade domkraftsfästet. Tur att jag inte gav mig på det själv för jag hade definitivt inte klarat det lika bra.
Han verkar inte ha varit lika bra på elektronik som på att svetsa, för hans kortläsare hade visst gått sönder så jag fick betala de 3.000 kronorna kontant.
Nu är det bara besiktningen kvar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in