Citat:

Ursprungligen postat av 
Regalskeppet

Jag äger en bostadsrätt som jag betalt av lånen på sedan några år. Lägenheten har troligen gått upp några hundra tusen i värde sedan jag köpte den som det ser ut just nu. 
Sedan några månader har jag dock inte bott i lägenheten då jag fått jobb på annan ort. Jag funderar nu på om jag ska sälja lägenheten eller om jag istället ska hyra ut den så länge jag kan. 
För min egen del behöver jag inte få ut pengarna just nu, men jag funderar på vad inflationen och de höjda ränteläget kommer att göra med marknaden de närmsta åren. 
Säljer jag lägenheten kommer jag att få loss en ganska stor summa pengar som jag rimligtvis bör investera i fonder, men då jag eventuellt vill använda pengarna inom en 3årsperiod kanske börsen ändå inte är ett så klokt val. Men sätter jag pengarna på sparkontot så riskerar jag att få dem uppätna av inflationen? 
Hyr jag istället ut lägenheten får jag in lite hyra, men i och med de höjda räntorna riskerar avgiften till bostadsrättsföreningen att höjas samt värdet på min lägenhet gå ner, och jag kanske inte får en lika stor vinst på den när jag väl säljer den om 1-2 år? 
Vad hade ni gjort i min situation?

Beror på. Du behöver inte få loss pengar idag. 
Har lgh attraktivt läge? I en storstad? Ingen chans att du kommer flytta tillbaka? Generellt sett är jag emot försäljning av boende så tillvida att man inte ska köpa något nytt eller måste. 
Lite knivigt är det ju. För om du ska agera och sälja bör du kanske göra det ganska omgående.