• 1
  • 2
2022-07-15, 07:24
Medlem
Regalskeppets avatar
Jag äger en bostadsrätt som jag betalt av lånen på sedan några år. Lägenheten har troligen gått upp några hundra tusen i värde sedan jag köpte den som det ser ut just nu.

Sedan några månader har jag dock inte bott i lägenheten då jag fått jobb på annan ort. Jag funderar nu på om jag ska sälja lägenheten eller om jag istället ska hyra ut den så länge jag kan.

För min egen del behöver jag inte få ut pengarna just nu, men jag funderar på vad inflationen och de höjda ränteläget kommer att göra med marknaden de närmsta åren.

Säljer jag lägenheten kommer jag att få loss en ganska stor summa pengar som jag rimligtvis bör investera i fonder, men då jag eventuellt vill använda pengarna inom en 3årsperiod kanske börsen ändå inte är ett så klokt val. Men sätter jag pengarna på sparkontot så riskerar jag att få dem uppätna av inflationen?

Hyr jag istället ut lägenheten får jag in lite hyra, men i och med de höjda räntorna riskerar avgiften till bostadsrättsföreningen att höjas samt värdet på min lägenhet gå ner, och jag kanske inte får en lika stor vinst på den när jag väl säljer den om 1-2 år?

Vad hade ni gjort i min situation?
Citera
2022-07-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regalskeppet
Jag äger en bostadsrätt som jag betalt av lånen på sedan några år. Lägenheten har troligen gått upp några hundra tusen i värde sedan jag köpte den som det ser ut just nu.

Sedan några månader har jag dock inte bott i lägenheten då jag fått jobb på annan ort. Jag funderar nu på om jag ska sälja lägenheten eller om jag istället ska hyra ut den så länge jag kan.

För min egen del behöver jag inte få ut pengarna just nu, men jag funderar på vad inflationen och de höjda ränteläget kommer att göra med marknaden de närmsta åren.

Säljer jag lägenheten kommer jag att få loss en ganska stor summa pengar som jag rimligtvis bör investera i fonder, men då jag eventuellt vill använda pengarna inom en 3årsperiod kanske börsen ändå inte är ett så klokt val. Men sätter jag pengarna på sparkontot så riskerar jag att få dem uppätna av inflationen?

Hyr jag istället ut lägenheten får jag in lite hyra, men i och med de höjda räntorna riskerar avgiften till bostadsrättsföreningen att höjas samt värdet på min lägenhet gå ner, och jag kanske inte får en lika stor vinst på den när jag väl säljer den om 1-2 år?

Jag hade sålt. Då kan du gå vidare i livet.

Sprid sedan ut riskerna på säkrare räntespar och billigare indexfonder. En del köper aktier i kända investmentbolag. Köper man billigt nu kan man ju tjäna på sikt när det går upp.
Men lägg inte allt på aktier/fonder.
Citera
2022-07-15, 07:46
Medlem
Tarrous avatar
Även om många svenskar har blivit rika på pappret genom att äga sin bostad är mitt förslag att du inte ser lägenheten som en investering.
Citera
2022-07-15, 07:48
Medlem
Det är rätt läge att sälja nu.
Citera
2022-07-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Även om många svenskar har blivit rika på pappret genom att äga sin bostad är mitt förslag att du inte ser lägenheten som en investering.

Klokt, bostäder som man bor i själv är inte en investering det är en kostnad. Svårt för pyramidspelande svenskar men så är det.
Citera
2022-07-15, 07:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Jag hade hyrt ut den till en skötsam student, eller två.
Citera
2022-07-15, 07:52
Medlem
Det du ser är att det är olika tröghet i dom olika värdeslagen. Börsen har gått ner snabbare än bostäder så vill du göra en hacka så sälj lägenheten och köp aktier.
Citera
2022-07-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag hade hyrt ut den till en skötsam student, eller två.
Ofta så får man bara hyra ut i max ett år.

Eftersom TS inte har för avsikt att flytta tillbaka så är det en en betydande risk att lägenheten är värt mindre om ett år när han tvingas att sälja den då han inte längre kan hyra ut den.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...-i-andra-hand/
Citera
2022-07-15, 09:56
Medlem
Jag satt i den exakta situationen vid årsskiftet. Hyra ut ett år pga av studier på annan ort, eller sälja av.
Jag sålde, och som ni misstänker är jag rätt glad för det, med facit i hand.
Har inte heller en lång horisont på kapitalet så jag har bara låtit det ligga på räntekonto.
Det inflationen äter upp av mitt kapital just nu understiger prisnedgången vi ser f.n på bostadsmarknaden.
Mitt råd är således att sälja, det kan hända (för) mycket på marknaden året vi har framför oss.
Ingen kan heller säga när det vänder.
Som någon nämnde, sälj nu när du har ett val.
Citera
2022-07-15, 10:23
Medlem
Citat:

Beror på. Du behöver inte få loss pengar idag.

Har lgh attraktivt läge? I en storstad? Ingen chans att du kommer flytta tillbaka? Generellt sett är jag emot försäljning av boende så tillvida att man inte ska köpa något nytt eller måste.

Lite knivigt är det ju. För om du ska agera och sälja bör du kanske göra det ganska omgående.
Citera
2022-07-15, 10:28
Medlem
En No brainer, naturligtvis ska du sälja nu, helst igår.
Citera
2022-07-15, 10:39
Medlem
Jag hade sålt lite för att jag har tillräckligt med mitt jobb och vill ej agera fastighetsvärd.

Sen hade jag köpt aktier och en knippe guld samt sett till att jag har minst 1 års utgifter i likvida medel på banken.

Sen ska du använda pengarna till nytt boende inom 5 år så hade jag lagt allt på bankkonto med den högsta räntan man kan få idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in