2022-07-15, 12:03
Medlem
Kolla om du ens får hyra ut den först och främst då många föreningar idag inte tillåter det. Antar dock att du redan gjort det kanske.

Du borde även veta att marknaden är påväg nedåt kraftigt och redan nu mitt i sommaren ligger det extremt mycket objekt ute på hemnet. Det kommer att bli ännu mer i höst och prisfall på säkert 30%. Många lägenheter blir nog otroligt svårsålda.

Jag hade försökt sälja snabbt som attan om den är attraktiv annars hyrt ut.
Att lägga på sparkonto är inga problem. Det är det bästa man kan göra just nu.
Citera
2022-07-15, 12:31
Medlem
Det beror på hur attraktiv bostadsrätten är och om du har nåt bättre du kan göra för pengarna från försäljning. Försäljning får du betala skatt på vinst, flytta möbler och tömma förråd (tar tid och kan behöva lagras nånstans) och bekosta flyttstädning. Allt utom att flytta sakerna tar inte särskilt mycket tid eller kraft.

Vid uthyrning i andra hand kan du finna dig vid styrelsens nåder var 6:e månad eller vad det kan vara för godkänd vidare uthyrning. Dom kan lika gärna säga nej. Du kan också behöva hitta ny pålitlig hyresgäst när kontrakten går ut. Det och det finns någon gränssumma vid uthyrning där man också ska ta ställning till att begå skattebrott eller betala skatt.

Du har också som du säger omvärlden att fundera på med räntor som går upp och fler som pga det får svårare att ta lån.

Vad som är rätt för dig beror på din livssituation och om du tror du kommer behöva bostaden till nåt mer. Det enda säkra är du får betydligt mindre att tänka på utan att äga bostaden, men jag tycker det beror också på hur sannolikt det är att du behåller det nya jobbet.
Citera
2022-07-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag hade sålt lite för att jag har tillräckligt med mitt jobb och vill ej agera fastighetsvärd.

Sen hade jag köpt aktier och en knippe guld samt sett till att jag har minst 1 års utgifter i likvida medel på banken.

Sen ska du använda pengarna till nytt boende inom 5 år så hade jag lagt allt på bankkonto med den högsta räntan man kan få idag.

Dåliga råd.
Guld är en värdelös investering då det är knepigt att sälja. Inget bankkonto, dom pengarna kommer inflationen äta upp, köp aktier i investmentbolag typ investor, om den aktien inte har gått upp om 5 år har vi mycket värre problem att oroa oss för.
Citera
2022-07-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Dåliga råd.
Guld är en värdelös investering då det är knepigt att sälja. Inget bankkonto, dom pengarna kommer inflationen äta upp, köp aktier i investmentbolag typ investor, om den aktien inte har gått upp om 5 år har vi mycket värre problem att oroa oss för.

Jag hade absolut inte rekommenderat aktier om man har en kort sparhorisont då det svänger så pass aktier köper man för "the long game" om man nu ej är en trader vilket jag antar att ts inte är eller vill vara.
Citera
2022-07-15, 14:24
Medlem
Citat:
Jag hade absolut inte rekommenderat aktier om man har en kort sparhorisont då det svänger så pass aktier köper man för "the long game" om man nu ej är en trader vilket jag antar att ts inte är eller vill vara.

Nej man måste inte vara en "trader" för att köpa aktier. Och 5 år är inte en kort horisont. Om du inte har missat det så har börsen gått ner kraftigt i år så det är läge att köpa nu.

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om så varför ger du råd om sånt du inte begriper?
Citera
2022-07-15, 14:31
Medlem
Citat:
Nej man måste inte vara en "trader" för att köpa aktier. Och 5 år är inte en kort horisont. Om du inte har missat det så har börsen gått ner kraftigt i år så det är läge att köpa nu.

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om så varför ger du råd om sånt du inte begriper?

Du kanske ska testa ta lite råd från experter/folk som jobbar inom detta ämne innan du börjar ge råd.
Ja börsen ligger nere men MÅSTE ts ha pengarna om 3 år så kan varken du eller jag garantera att aktierna du tipsar om ligger plus.

Märks att du ej är så insatt i detta om du inte alls fattar vad risk är.
Du kan gärna träffa mig över en kopp kaffe innanför tullarna och fortsätta diskutera vidare annars får jag nog avsluta det här tror ej vi kommer länge än såhär.
Senast redigerad av trefemmor 2022-07-15 kl. 14:34.
Citera
2022-07-15, 14:47
Medlem
Citat:
Du kanske ska testa ta lite råd från experter/folk som jobbar inom detta ämne innan du börjar ge råd.
Ja börsen ligger nere men MÅSTE ts ha pengarna om 3 år så kan varken du eller jag garantera att aktierna du tipsar om ligger plus.

Märks att du ej är så insatt i detta om du inte alls fattar vad risk är.
Du kan gärna träffa mig över en kopp kaffe innanför tullarna och fortsätta diskutera vidare annars får jag nog avsluta det här tror ej vi kommer länge än såhär.

Dina råd innebär att ts garanterat skulle förlora pengar då räntan är lägre än inflationen.
Utifrån dina råd kan jag direkt säga att du inte ens förstår ens det grundläggande inom investeringar.

Du ska nog också fundera på vad ett forum är för något. Alla kommer nämligen inte hålla med dig och det skulle vara tråkigt om det vore så. Att du blir sur och ska hota med något vagt möte känns mycket ostabilt.
Citera
2022-07-15, 14:53
Medlem
Citat:
Dina råd innebär att ts garanterat skulle förlora pengar då räntan är lägre än inflationen.
Utifrån dina råd kan jag direkt säga att du inte ens förstår ens det grundläggande inom investeringar.

Du ska nog också fundera på vad ett forum är för något. Alla kommer nämligen inte hålla med dig och det skulle vara tråkigt om det vore så. Att du blir sur och ska hota med något vagt möte känns mycket ostabilt.

Jaja varför lyssna på Jan bolmesson från rika tillsammans eller marcus hernhag eller vad sägs om warren buffet som nördat ner sig i dessa ämnen under många år o grävt fram hur mycket fkta som helst nä bättre o lyssna på någon random på flashback forum haha

Okej nu förutspråkar inte warren buffet om guld utan är helt anti det men ingen av dom jag rabblade upp skulle rekommendera någon att gå in I aktier för en tidshorisont på 3 år.

Mötet var inget hot om du tror det mer att jag genuint skulle vilja fortsätta diskussionen med dig om du ville och har tid utanför detta forum.
Senast redigerad av trefemmor 2022-07-15 kl. 14:57.
Citera
2022-07-15, 14:57
Medlem
Citat:
Jaja varför lyssna på Jan bolmesson från rika tillsammans eller marcus hernhag eller vad sägs om warren buffet som nördat ner sig i dessa ämnen under många år o grävt fram hur mycket fkta som helst nä bättre o lyssna på någon random på flashback forum haha

Ja du får gärna citera eller länka till när någon av dom rekommenderar att man har pengarna på ett sparkonto som investeringsstrategi. Speciellt nu när inflationen är hög.

Lycka till med detta, jag väntar här så länge.
Citera
2022-07-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ja du får gärna citera eller länka till när någon av dom rekommenderar att man har pengarna på ett sparkonto som investeringsstrategi. Speciellt nu när inflationen är hög.

Okej ska leta fram lite till dig ta inte detta fel jag är inte arg eller så bara intressant o föra en diskussion.

Medans jag tar fram det kan du ge mig lite tunga namn som säger att aktier är det bästa att äga under så kort tid som 3 år?
Citera
2022-07-15, 15:24
Medlem
Citat:

Vet ej hur man länkar från mobil men om man vill ha en liten förståelse på hur man kan tänka när man placerar så kan jag rekommendera avnsittet

Såhär bör du investera 2022 (rikatillsamans)

Där tar han upp 1-2 år inga aktier sen 3-7 år tror jag det var så kan man köra hälften cash sen kan man börja lägga in andra hälften aktier men ingenstans rekommenderar han 100 procent aktier och försöker faktiskt febrilt leta efter någon som rekommenderar 100 procent aktier på en 3 års horisont och kan ej hitta någon vettig investerarprofil som rekommenderar det jag tror jag lyssnar på dom som faktiskt kan detta än någon random grabb på flashback.

Förutom några på flashback då men visst ni vet väll något alla andra inte vet om
Senast redigerad av trefemmor 2022-07-15 kl. 15:33.
Citera
2022-07-15, 15:37
Medlem
Citat:
Vet ej hur man länkar från mobil men om man blir ha en liten förståelse på hur man kan tänka med mig man placerar så kan jag rekommendera avnsittet

Såhär bör du investera 2022 (rikatillsamans)

Där tar han upp 1-2 år inga aktier sen 3-7 år tror jag det var så kan man köra hälften cash sen kan man börja lägga in andra hälften aktier men ingenstans rekommenderar han 100 procent aktier och försöker faktiskt febrilt leta efter någon som rekommenderar 100 procent aktier på en 3 års horisont och kan ej hitta någon vettig investerarprofil som rekommenderar det jag tror jag lyssnar på dom som faktiskt kan detta än någon random grabb på flashback.

Förutom några på flashback då men visst ni vet väll något alla andra inte vet om

Jag skulle föreslå att du är lite mer kritisk och börjar tänka själv.
Jan Bolmeson marknadsför pyramidspelen Green Planet och Better Globe där han naturligtvis sitter högt upp i pyramiden, det är knappast en person som jag skulle lita på eller ta råd ifrån.

Nu kommer jag inte lägga mer tid på dig då du inte verkar vara mottaglig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in