2022-07-14, 19:06
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1) Peakar - nej
2) Lgre om ett r - ja

Det r ingen jrv gissning att inflationen (som jmfr med priserna ett r bakt) kommer var lg ett r efter den hgsta inflationen p 30 r. Dremot finns det fortfarande all mjlighet att inflationen fortstter vara hg under hela hsten och i brjan p nsta r.

Ja - storfinansens beskyddare numero uno, Ingves, kommer lta den negativa realrntan ligga kvar alldeles fr lnge. Folk skryter om att de bundit lngt p lgre n 2 procent, hos en etablerad aktr. VEM i hela stora stygga vrlden vgar sitta som gldenr p andra sidan??? Jo - den som vet att om inte Ingves ingriper blir det en bail out. Drfr blir det inget urtima mte folk snicksnackar om, drfr blir det inga 100 punkter folk igen snicksnackar om, snarare 50 i september. Och p det tvsiffrig inflation lagom till Jul.
Citera
2022-07-14, 19:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
S producenterna stundar en recession? Det tror inte jag.

Nja... ...nu brjar det rulla in rapporter som i t ex Ericssons fall (sic!) undertrffar marknadens frvntningar.
Citera
2022-07-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nja... ...nu brjar det rulla in rapporter som i t ex Ericssons fall (sic!) undertrffar marknadens frvntningar.
Ja fr enskilda bolag kan det nog sl litet hrdare men jag anser att aktiemarknaden redan tagit hjd fr lgkonjunkturen.
Citera
2022-07-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag har ocks upplevt 70-talets arbetsliv, d var det inte samma globala konkurrens p jobben, idag r det annorlunda, betnk alla "enkla"jobb som frsvunnit till Kina (Asien) samt att offentliga sektorn exploderat sedan dess och blir kanske den som fr "ta emot" delar av dessa
Ja. Det r drfr det numera r s viktigt att utbilda sig, i Sverige.
Citera
2022-07-14, 19:32
Medlem
Citat:
Denna mnad peakar antagligen inflationen och om ett r kommer den att vara betydligt lgre, tror jag.

Vad tror ni?

Starkt frenklat: Glm inte att vi hgst troligt str infr vansinniga energipriser i vinter, plus sannolikt nnu hgre matpriser i hst nr det som gtt upp nu under vren slr igenom i form av hjda priser i butik. Ex dyrare gdning till den hr odlingsssongen kommer p priset nr skrden ska sljas. S nej, vi har inte peakat.
Citera
2022-07-14, 19:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja fr enskilda bolag kan det nog sl litet hrdare men jag anser att aktiemarknaden redan tagit hjd fr lgkonjunkturen.
Det tror jag r fr optimistiskt. Om vi fr en lgkonjuktur, vilket r troligt och rligt talat p tiden, s kommer aktiekurserna att g ned frn dagens niver.
Citera
2022-07-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Starkt frenklat: Glm inte att vi hgst troligt str infr vansinniga energipriser i vinter, plus sannolikt nnu hgre matpriser i hst nr det som gtt upp nu under vren slr igenom i form av hjda priser i butik. Ex dyrare gdning till den hr odlingsssongen kommer p priset nr skrden ska sljas. S nej, vi har inte peakat.
Ja. Som tur r har vi ju vindkraft och vattenkraft i landet, vilket kanske mildrar priset p el.
Citera
2022-07-14, 19:36
Medlem
Citat:
Det tror jag r fr optimistiskt. Om vi fr en lgkonjuktur, vilket r troligt och rligt talat p tiden, s kommer aktiekurserna att g ned frn dagens niver.
OK. D tror vi olika.

Dremot tror jag att kurserna kommer att fluktuera i hgre grad r tidigare.
Citera
2022-07-14, 19:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Dessutom har budskapet frn dagligvaruhandeln varit att priskningen som hittills gt rum inte alls fullt tar hjd fr Rysslands krig i Ukraina, sdana prishjningar frvntas nu och under sensommaren (ev. tidig hst).
Citera
2022-07-14, 19:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja. Som tur r har vi ju vindkraft och vattenkraft i landet, vilket kanske mildrar priset p el.
I prisomrde 4 kommer det bli blodigt dyrt, det r naturligtvis exporten som medfr det. Detta oavsett att Sverige som nation mestadels r sjlvfrsrjande p el.
Vindkraften r vanligen ingen hjdare p vintern heller.
Citera
2022-07-14, 19:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja - storfinansens beskyddare numero uno, Ingves, kommer lta den negativa realrntan ligga kvar alldeles fr lnge. Folk skryter om att de bundit lngt p lgre n 2 procent, hos en etablerad aktr. VEM i hela stora stygga vrlden vgar sitta som gldenr p andra sidan??? Jo - den som vet att om inte Ingves ingriper blir det en bail out. Drfr blir det inget urtima mte folk snicksnackar om, drfr blir det inga 100 punkter folk igen snicksnackar om, snarare 50 i september. Och p det tvsiffrig inflation lagom till Jul.
Jag trodde Ingves pensionerades nu i sommar, tills jag lste att Thedeen tlltrder frst vid rsskiftet
Citera
2022-07-14, 19:44
Medlem
Citat:
I prisomrde 4 kommer det bli blodigt dyrt, det r naturligtvis exporten som medfr det. Detta oavsett att Sverige som nation mestadels r sjlvfrsrjande p el.
Vindkraften r vanligen ingen hjdare p vintern heller.
jovars, det kan allt blsa under vinterhalvret ocks. Kombinationen med vattenkraft r dessutom perfekt; Man kan spara p vattenmagasinen nr det blser fr att utnyttja vattenkraften nr det blser mindre och d ha strre vattenmngder n man annars skulle ha.

Dessutom tror jag att elpriserna i Europa inte kommer att stiga s mycket som mnga befarar eftersom man ppnar en ny gasledning frn Norge till kontinenten, i september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in