2022-07-14, 18:21
Medlem
Denna mnad peakar antagligen inflationen och om ett r kommer den att vara betydligt lgre, tror jag.

Vad tror ni?
Citera
2022-07-14, 18:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Denna mnad peakar antagligen inflationen och om ett r kommer den att vara betydligt lgre, tror jag.

Vad tror ni?
Vi kommer att ha minst ett halvr med fortsatt hg inflation, kande rntor och sjunkande brskurser.
Citera
2022-07-14, 18:31
Medlem
Bidens avatar
Har du ngot mer att komma med som har lite substans? Jag hoppas att du har rtt. Jag r vldigt orolig ver inflation d jag just nu r skuldsatt med SMS-ln p 50,000:-.
Citera
2022-07-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vi kommer att ha minst ett halvr med fortsatt hg inflation, kande rntor och sjunkande brskurser.
Ja, det r mjligt men jag tror allts att vi har mer normala vrden i dessa parametrar om ett r.

EDIT: Ett tecken p detta r att bensinpriset snkts tv gnger denna vecka. Nu senast i min favoritmack med 40 re.
Citera
2022-07-14, 18:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Senaste tecknen tyder inte helt solklart p det.
Citera
2022-07-14, 18:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Senaste tecknen tyder inte helt solklart p det.
Nja. Men rligt talat s handlar det jag tror enbart p min magknsla.
Citera
2022-07-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Har du ngot mer att komma med som har lite substans? Jag hoppas att du har rtt. Jag r vldigt orolig ver inflation d jag just nu r skuldsatt med SMS-ln p 50,000:-.
Producenterna skyr en recession och kommer att snka sina priser s snart de ser minsta tecken p minskad efterfrgan.
Citera
2022-07-14, 18:38
Medlem
Citat:
Nja. Men rligt talat s handlar det jag tror enbart p min magknsla.
ALLT som rr ekonomi handlar om olika aktrers magknsla.
Citera
2022-07-14, 18:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Vad tror ni?
1) Peakar - nej
2) Lgre om ett r - ja

Det r ingen jrv gissning att inflationen (som jmfr med priserna ett r bakt) kommer var lg ett r efter den hgsta inflationen p 30 r. Dremot finns det fortfarande all mjlighet att inflationen fortstter vara hg under hela hsten och i brjan p nsta r.
Citera
2022-07-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1) Peakar - nej
2) Lgre om ett r - ja

Det r ingen jrv gissning att inflationen (som jmfr med priserna ett r bakt) kommer var lg ett r efter den hgsta inflationen p 30 r. Dremot finns det fortfarande all mjlighet att inflationen fortstter vara hg under hela hsten och i brjan p nsta r.
Hur bedmer du risken fr recession, i ditt tnkta scenario?
Citera
2022-07-14, 18:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hur bedmer du risken fr recession, i ditt tnkta scenario?
Den r inte osannolik, men jag skulle bli frvnad om den gr s snabbt. Visst det finns indikatorer som pekar p det, t.ex. oljepriset, men det tar nog lite tid att stlla om. Det r fortfarande stor efterfrgan p arbetskraft t.ex, vilket driver inflation.
Citera
2022-07-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den r inte osannolik, men jag skulle bli frvnad om den gr s snabbt. Visst det finns indikatorer som pekar p det, t.ex. oljepriset, men det tar nog lite tid att stlla om. Det r fortfarande stor efterfrgan p arbetskraft t.ex, vilket driver inflation.
Oljepriset har snkts tv gnger denna vecka, s det r nog inte ngot stort orosmoln. EDIT: Priset r nu under 100 dollar/fat.

Mjligen kan elpriset bli en sttesten, dremot. Dessbttre har vi bde vattenkraft och vindkraft i Sverige. Problemet r ju isf den gemensamma marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in