2022-07-14, 18:21
Medlem
Denna månad peakar antagligen inflationen och om ett år kommer den att vara betydligt lägre, tror jag.

Vad tror ni?
Citera
2022-07-14, 18:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Denna månad peakar antagligen inflationen och om ett år kommer den att vara betydligt lägre, tror jag.

Vad tror ni?
Vi kommer att ha minst ett halvår med fortsatt hög inflation, ökande räntor och sjunkande börskurser.
Citera
2022-07-14, 18:31
Medlem
Bidens avatar
Har du något mer att komma med som har lite substans? Jag hoppas att du har rätt. Jag är väldigt orolig över inflation då jag just nu är skuldsatt med SMS-lån på 50,000:-.
Citera
2022-07-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vi kommer att ha minst ett halvår med fortsatt hög inflation, ökande räntor och sjunkande börskurser.
Ja, det är möjligt men jag tror alltså att vi har mer normala värden i dessa parametrar om ett år.

EDIT: Ett tecken på detta är att bensinpriset sänkts två gånger denna vecka. Nu senast i min favoritmack med 40 öre.
Citera
2022-07-14, 18:34
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Senaste tecknen tyder inte helt solklart på det.
Citera
2022-07-14, 18:36
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Senaste tecknen tyder inte helt solklart på det.
Nja. Men ärligt talat så handlar det jag tror enbart på min magkänsla.
Citera
2022-07-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Har du något mer att komma med som har lite substans? Jag hoppas att du har rätt. Jag är väldigt orolig över inflation då jag just nu är skuldsatt med SMS-lån på 50,000:-.
Producenterna skyr en recession och kommer att sänka sina priser så snart de ser minsta tecken på minskad efterfrågan.
Citera
2022-07-14, 18:38
Medlem
Citat:
Nja. Men ärligt talat så handlar det jag tror enbart på min magkänsla.
ALLT som rör ekonomi handlar om olika aktörers magkänsla.
Citera
2022-07-14, 18:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Vad tror ni?
1) Peakar - nej
2) Lägre om ett år - ja

Det är ingen järv gissning att inflationen (som jämför med priserna ett år bakåt) kommer var låg ett år efter den högsta inflationen på 30 år. Däremot finns det fortfarande all möjlighet att inflationen fortsätter vara hög under hela hösten och i början på nästa år.
Citera
2022-07-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1) Peakar - nej
2) Lägre om ett år - ja

Det är ingen järv gissning att inflationen (som jämför med priserna ett år bakåt) kommer var låg ett år efter den högsta inflationen på 30 år. Däremot finns det fortfarande all möjlighet att inflationen fortsätter vara hög under hela hösten och i början på nästa år.
Hur bedömer du risken för recession, i ditt tänkta scenario?
Citera
2022-07-14, 18:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hur bedömer du risken för recession, i ditt tänkta scenario?
Den är inte osannolik, men jag skulle bli förvånad om den går så snabbt. Visst det finns indikatorer som pekar på det, t.ex. oljepriset, men det tar nog lite tid att ställa om. Det är fortfarande stor efterfrågan på arbetskraft t.ex, vilket driver inflation.
Citera
2022-07-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Den är inte osannolik, men jag skulle bli förvånad om den går så snabbt. Visst det finns indikatorer som pekar på det, t.ex. oljepriset, men det tar nog lite tid att ställa om. Det är fortfarande stor efterfrågan på arbetskraft t.ex, vilket driver inflation.
Oljepriset har sänkts två gånger denna vecka, så det är nog inte något stort orosmoln. EDIT: Priset är nu under 100 dollar/fat.

Möjligen kan elpriset bli en stötesten, däremot. Dessbättre har vi både vattenkraft och vindkraft i Sverige. Problemet är ju isf den gemensamma marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in