2022-07-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Producenterna skyr en recession och kommer att snka sina priser s snart de ser minsta tecken p minskad efterfrgan.

Och enklaste metoden r att sparka anstllda s r ven den karusellen igng med arbetslshet.
Citera
2022-07-14, 18:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Oljepriset har snkts tv gnger denna vecka, s det r nog inte ngot stort orosmoln.

Mjligen kan elpriset bli en sttesten, dremot. Dessbttre har vi bde vattenkraft och vindkraft i Sverige. Problemet r ju isf den gemensamma marknaden.
Jag menade att ett snkt oljepris talar fr recession, pga lgre efterfrgan. Elpriset kommer inte driva in Sverige i en recession.
Citera
2022-07-14, 18:53
rullande 12 mnader, mtperiod?
Citera
2022-07-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och enklaste metoden r att sparka anstllda s r ven den karusellen igng med arbetslshet.
Hur kar en strre arbetslshet efterfrgan, menar du?
Citera
2022-07-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Meningen r inte att det ska bli bttre, meningen r att det ska bli vrre, mlet r att vi alla ska bli beroende av staten. Dom hller p att kraschar hela ekonomin just nu detta r bara brjan. Det r upplopp i fattiga lnder just nu men det visar inte dom p media. Vi ligger bara lite fre, om 3-4 r nr det hit.

2030 har ni vl hrt talas om va?

S producenterna stundar en recession? Det tror inte jag.
Citera
2022-07-14, 18:54
Medlem
Citat:
Denna mnad peakar antagligen inflationen och om ett r kommer den att vara betydligt lgre, tror jag.

Vad tror ni?

Tror gr vi i kyrkan p sndagar
Citera
2022-07-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag menade att ett snkt oljepris talar fr recession, pga lgre efterfrgan. Elpriset kommer inte driva in Sverige i en recession.
Nja, ett snkt oljepris utkar ju hushllens frmga att efterfrga annat, vilket motverkar en recession.
Citera
2022-07-14, 18:56
Medlem
Citat:
Hur kar en strre arbetslshet efterfrgan, menar du?
Jag menar att det r/blir nsta steg p ekonomiska problem i landet, ser det lite strre och inte bara dagens inflation.
Citera
2022-07-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malajen
Tror gr vi i kyrkan p sndagar
OK. Finns det ngon som vet hur det kommer att vara om ett r???
Citera
2022-07-14, 18:57
Medlem
Tror inflationen fortstter ka ret ut, men sedan avta
Citera
2022-07-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag menar att det r/blir nsta steg p ekonomiska problem i landet, ser det lite strre och inte bara dagens inflation.
Nja, jag tror egentligen inte att det blir ngot strre problem.

Arbetslsheten kar alltid under lgkonjunkturer (vilka jag genomlevt ngra sedan 1970-talet). Industrin sparkar ett antal medarbetare och teranstller sedan ett mindre antal nr konjunkturen ter stiger.

De som p s stt blivit, vertaliga har hittills alltid sugits upp av andra nringsgrenar.
Citera
2022-07-14, 19:05
Medlem
Citat:
Nja, jag tror egentligen inte att det blir ngot strre problem.

Arbetslsheten kar alltid under lgkonjunkturer (vilka jag genomlevt ngra sedan 1970-talet). Industrin sparkar ett antal medarbetare och teranstller sedan ett mindre antal nr konjunkturen ter stiger.

De som p s stt blivit, vertaliga har hittills alltid sugits upp av andra nringsgrenar.

Jag har ocks upplevt 70-talets arbetsliv, d var det inte samma globala konkurrens p jobben, idag r det annorlunda, betnk alla "enkla"jobb som frsvunnit till Kina (Asien) samt att offentliga sektorn exploderat sedan dess och blir kanske den som fr "ta emot" delar av dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in