2024-11-22, 22:13
Medlem
vonDys avatar
Finns inget som är Gratis, i det långa loppet?
Tillslut får man betala?
Citera
2024-11-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimensions
Utbildningen tar enligt hinom 5 år på heltid. Hin påbörjade utbildningen på heltid i höst, men det blev för ”intensivt” så backade till halvtid. Så säg 10 år, om hin fullföljer.

För att bli präst i Svenska kyrkan krävs en riktad magister i religionsvetenskap (dvs universitetsutbildning som vem som helst kan gå) + ett års inomkyrklig utbildning (det pastorala året). Men för att få göra det pastorala året måste man först bli antagen som prästkandidat av en biskop. Det innefattar både samtal och strukturerade intervjuer, rekommendationsbrev krävs, och man gör praktik som utvärderas. Svårt att tro att Tintin fixa det utifrån det jag sett av hen. (Vägrar "hin". Även jag har gränser.)

Men nu är jag långt OT, sorry.
Citera
2024-11-22, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Pia har invandrat från Finland. Har för mig hon kom till Sverige för att studera.

Och svenskan som hon talar är hennes modersmål

Herkko har bjudit in Pia att bo hos honom!
https://www.youtube.com/watch?v=XzNHVcoEuAA
Senast redigerad av Magmysdiktator 2024-11-22 kl. 22:39.
Citera
2024-11-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Gräddis har enorm humor och fiffighet. Hela hennes värld skulle kunna vara en enda stor performance.

Jag har hela tiden misstänkt att Gräddis egentligen är en konstinstallation!
Citera
2024-11-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
För att bli präst i Svenska kyrkan krävs en riktad magister i religionsvetenskap (dvs universitetsutbildning som vem som helst kan gå) + ett års inomkyrklig utbildning (det pastorala året). Men för att få göra det pastorala året måste man först bli antagen som prästkandidat av en biskop. Det innefattar både samtal och strukturerade intervjuer, rekommendationsbrev krävs, och man gör praktik som utvärderas. Svårt att tro att Tintin fixa det utifrån det jag sett av hen. (Vägrar "hin". Även jag har gränser.)

Men nu är jag långt OT, sorry.

Tusen tack för info! Där lärde jag mig mycket. Extra viktigt också tänker jag eftersom vissa redan refererar till personen som präst. Minst halv-on topic ändå! 🙏
Citera
2024-11-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Hur vet du säkert att det vsr utan lån? Källa?

Hon snackar så mycket, kan mycket väl haft lån o då får hon inget över

Min källa är tyvärr bara Gräddan själv - och andra i tråden som orkat grotta i diverse register och kf-skulder. Men köp utan lån är rimligt då hon köpte lägenheten efter skilsmässan, då hon och exmaken sålde villan och skaffade två nya boenden för pengarna.
Citera
2024-11-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reethorse
Ingen lyckas manipulera mig Jag är en väldigt privat person av mig och inte ute efter efter fame på TikTok. Jag hörde av mig till henne självmant och sa att hon kunde sova här inatt. Vi hade det jättetrevligt, så ni behöver inte vara oroliga. Hon var ett väldigt trevligt sällskap.

Måå. Du kände ändå behovet att publicera din godhet här, även om du är en ”väldigt privat person” och ville vara anonym på TT. Jamen duktigt!
Citera
2024-11-22, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Orka inte svara.

Förstår att jag är jättelångt efter nu för det har hänt så mycket, men du vinner ändå bästa svaret 🤘👏🤘👏
Citera
2024-11-23, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmysdiktator
Hon pratar relativt vanlig nedslipad Österbottniska.

Hon är väl från Ekenäs? Eller Hangö. Så hon talar väl då snarare nån form av nyländska? Men bryter ibland - enligt mig iaf - en del på rikssvenska, vilket är vanligt om man bott länge i Sverige.
Citera
2024-11-23, 07:23
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det slog mig att Gräddis påminner en hel del om Gunilla Persson. Samma temperament, notoriska lögnare, allt ska vara gratis, båda har avverkar en drös karlar. De har stora krav på sin omgivning utan att själva bidra med något. Gunilla har också blivit vräkt. Den stora skillnaden är väl att Gunilla är kristen och pryd, eller spelar det iaf.
Instämmer. Båda är grymt narcissistiskt lagda.
Att Gunilla är kristen och pryd fungerar även som en fasad, där man kan tro att hon är mer fin och oskyldig än vad hon egentligen är.
För speciellt kristen är ju hon egentligen inte med tanke på hur hon uppför sig och blivit dömd för.
Gräddis har ingen sådan kristen fasad, utan hon är mer direkt manipulerande i sitt beteende. När hon vill uppnå något så får en speciell röst och utstrålning. Jag har inte uppfattad Gunilla riktigt på samma sätt, hon är mer som en granidos valross. Gräddis leker gullig, bara för att 1 sekund senare totalt ändrar karaktär när det inte går som hon vill.
Citera
2024-11-23, 07:32
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Så från sammanboende med barn till hemlös på vad, fyra(?) år?

I och med att hon dessutom har filmat allt borde Pia bli en fallstudie för blivande socialsekreterare hur kombinationen obehandlad mental ohälsa tillsammans med missbruk är en enorm risk för social misär.

Hur lång tid tar det innan hon har bränt sin sista livlina i lägenhetspengarna? Ett år? Två kanske?

Antar hennes pengar endast är till för konsumption utav vin och då räcker nog pengarna länge. Tyvärr.
Citera
2024-11-23, 08:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saimenvikare
Hon är väl från Ekenäs? Eller Hangö. Så hon talar väl då snarare nån form av nyländska? Men bryter ibland - enligt mig iaf - en del på rikssvenska, vilket är vanligt om man bott länge i Sverige.

Ja, helt klart. Jag trodde jag hade bättre koll än vad jag har.

Helt klart har hon börjat bryta på rikssvenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in