2025-06-05, 20:26
  #13501
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
Det är givetvis inte vettigt av en man att slå en kvinna, precis som en kvinna inte ska slå en man.
Det är inte riktigt samma sak med ett nikotinberoende som med alkoholism.
Alkohol är ju mycket mer sinnesförändrande än vad cigaretter är, vilket leder till att beslutsfattningsförmågan och impulskontrollen blir i princip obefintlig av dom kopiösa mängderna hon häller i sig år efter år.

Ja hon behöver nedtrappning men av sjukvården och med medicinering, inte av henne själv och dricka lite mindre logiken.

Precis!
Citera
2025-06-05, 20:27
  #13502
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det som motsäger det är väl att hon i veckan snackat om att hon bland annat drack två boxar vin på en dag.

Jag dricker knappt alkohol så vet inte hur mycket en standardvinbox innehåller, kanske två liter? 3-4 liter vin på en dag alltså

Standard bag-in-box är på 3 liter... kan det vara 13-14% i de där?

Att hon fortfarande lever är ett under.


Jag provade att köra https://alkompassen.se


6 liter vin, kvinna 50 år, 75 kilo ger resultatet "Du är död. 11 promille tar livet av dig".
__________________
Senast redigerad av afraidofmats 2025-06-05 kl. 20:29.
Citera
2025-06-05, 20:30
  #13503
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Men det fattar väl jag också herregud att det är inte riktigt samma sak med ett nikotinberoende som med alkoholism.
Jag skrev ju att alkoholism är BÅDE ett psykiskt och fysiskt beroende. Nikotinberoende är mer psykiskt beroende. Min kropp mår inte dåligt om jag inte röker. Det sitter mer i hjärnan. Men Pia mår dåligt både fysiskt och psykiskt om hon inte dricker.
Anl för att jag tog upp det var..
Att.. Om man tjatar blir det MOTSATT effekt
__________________
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-06-05 kl. 20:32.
Citera
2025-06-05, 20:31
  #13504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det som motsäger det är väl att hon i veckan snackat om att hon bland annat drack två boxar vin på en dag.

Jag dricker knappt alkohol så vet inte hur mycket en standardvinbox innehåller, kanske två liter? 3-4 liter vin på en dag alltså

En box är tre liter. Men jag tror hon sa att hon hade fyra boxar och nu har hon två. En blev stulen, så hon drack max en box på en dag. Inte för att det på något sätt är rimligt att dricka tre liter vin på en dag heller, men inte ens Gräddis tror jag får i sig sex liter vin på ett dygn.
Citera
2025-06-05, 20:31
  #13505
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur kan hon inte begripa att som par så umgås man efter arbetsdagen?

Jag har tyckt att deras förhållande är märkligt, men då syftar jag ju på att de aldrig går ut och äter på fritiden, går på bio, åker på SPA eller vad man nu gillar. De ugglar på sin höjd inne i bostaden och knappt ens det och det är dåligt av Roooomis kan jag hålla med om, men frågan är om Pia tar några initiativ till trevliga aktiviteter. Jag tror inte det.

Jag misstänker att roomis aldrig sett henne som flickvän, precis som med Hassan. Han kanske såg en lösning till att de kunde dela bostad. Han lånade ju pengar av henne för han skulle kunna fixa ett boende. Det kanske var detta boendet, och det är det hon nu har som hållhake på honom.
Jag tror det bara är i hennes huvud som dom haft en relation. Som du säger, vi har inte sett en endaste antydan till att han vill ha en relation med henne. Vilket visar på att han kanske inte är så tokig som vi först tänkte. Han kanske bara ville vara snäll och hjälpa tillbaka eftersom hon lånade ut pengar. Och nu blir han inte av med henne.
Citera
2025-06-05, 20:34
  #13506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
Standard bag-in-box är på 3 liter... kan det vara 13-14% i de där?

Att hon fortfarande lever är ett under.


Jag provade att köra https://alkompassen.se


6 liter vin, kvinna 50 år, 75 kilo ger resultatet "Du är död. 11 promille tar livet av dig".

Hon drack inte två boxar. En box blev stulen, det var nog det som räknades in i ”jag hade fyra boxar, nu har jag två”. Hon köpte ju en, den blev snodd, sen köpte hon tre till
Citera
2025-06-05, 20:39
  #13507
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdjur
Hon drack inte två boxar. En box blev stulen, det var nog det som räknades in i ”jag hade fyra boxar, nu har jag två”. Hon köpte ju en, den blev snodd, sen köpte hon tre till

Okej, hur mycket drack hon då?
Citera
2025-06-05, 20:41
  #13508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
Okej, hur mycket drack hon då?

Gissar på en box. Såklart helt vansinnigt oavsett.
Citera
2025-06-05, 20:42
  #13509
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdjur
En box är tre liter. Men jag tror hon sa att hon hade fyra boxar och nu har hon två. En blev stulen, så hon drack max en box på en dag. Inte för att det på något sätt är rimligt att dricka tre liter vin på en dag heller, men inte ens Gräddis tror jag får i sig sex liter vin på ett dygn.

https://alkompassen.se/resultat/reg02J4grlyLg0jc2wXnlA8NIlf15AnL19X

Okej, om hon skulle dricka en box idag torsdag - beräknas hon vara nykter på lördag 12:40. Promille på 6.


Enligt systembolaget:

3,0 promille: Du uppfattar inte vad som händer omkring dig och är på väg att förlora medvetandet.
4,0 promille: Du är medvetslös och har mycket långsam andning. Risken är stor för dödlig alkoholförgiftning.
Citera
2025-06-05, 20:49
  #13510
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Bra skrivet och sammanfattat kring Daniel-” Jesusen” av Dig!

Han har sina egna problem, men tyckts försökt, på sitt sätt, hjälpa människan?

Kanske varken med vetskap om hur svenska samhället fungerar? Eller om alkoholism/ psykiska diagnoser?

På Hostelet var Pia Nyberg en ” Kul, lite spännande fläkt”?
En tant,med lite pengar, som gick sin egen väg?? Var lite Wild and Crazy??

Så här, I Kranka Blekhetens Minut,på MIG/Soc- boende, har
den stackars Roomisen fått erfara detsamma som andra tidigare?

Jag håller helt med om er analys om roomisen. Jag tror vi varit lite för snabba med att döma honom från början.
Citera
2025-06-05, 20:58
  #13511
Medlem
MaeWests avatar
Och i morgon är systemet stängt!
Sveriges Nationaldag!

Undrar om Pia tagit med det i sin bunkringsberäkning, tro?
Systemet öppnar åter lördag, så det blir väl krogen i morgon så Pia fixar att hålla promillen intakt på halvt medvetslös...?
Citera
2025-06-05, 21:07
  #13512
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afraidofmats
https://alkompassen.se/resultat/reg02J4grlyLg0jc2wXnlA8NIlf15AnL19X

Okej, om hon skulle dricka en box idag torsdag - beräknas hon vara nykter på lördag 12:40. Promille på 6.

Fast den där Alkompassen verkar ju urkunad. En box motsvarar ju lika mycket sprit som ett flak folköl. Inte fan har någon dragit i sig ett flak folköl och hamnat på dubbla dödliga dosen. Eller två sexpack för en (1) dödlig dos. Då hade fan ingen av oss levt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in