2025-05-23, 07:00
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Jag håller verkligen inte med, Vanjas blogg har noll kvalitet. Hon skriver som en bäbis (Portugallien) och med CAPS hela TIDEN och med barnsliga uttryck och allting är helt OTROLIGT hela tiden. Allt allt allt ska vara helt otroligt magiskt och upprepas 3 gånger.

Exakt, otroligt cringe. Här är mina absoluta hatuttryck på Vanjska:

8. Pankisar
7. Vansinnesgott
6. Mackanrackarn och Oliven
5. Viktigt På Riktigt
4. Lagomkokt ägg
3. Gotte 👹
2. Portugallien
1. RACKARNS
Citera
2025-05-23, 10:18
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik

8. Pankisar
7. Vansinnesgott
5. Viktigt På Riktigt
4. Lagomkokt ägg
3. Gotte 👹
2. Portugallien
1. RACKARNS

HAHAHA jaaa RACKARNS är min nr 1 också! Du glömde "brutta" och "sjuttsingen" ! Haffa sin cryptoPLÅNKA. Äta ute FRULLE och LURRE.

Och alla överklasssmeknamn, mackan och hajen osv

Förlåt men jag älskar det
Citera
2025-05-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
HAHAHA jaaa RACKARNS är min nr 1 också! Du glömde "brutta" och "sjuttsingen" ! Haffa sin cryptoPLÅNKA. Äta ute FRULLE och LURRE.

Den värsta är väl ändå Momtrepreneur.

Skämskudde!
Citera
2025-05-23, 20:10
Medlem
Hahahaha. Lägger till ”Niklas MAGISKA ___”. Insert valfritt bakverk eller maträtt .
Citera
2025-05-24, 11:28
Medlem
HAHA jag har trott att Portugallien är ett geografiskt område ?! Är det alltså vanjaspråk för Portugal ? HAHAHA
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik

8. Pankisar
7. Vansinnesgott
5. Viktigt På Riktigt
4. Lagomkokt ägg
3. Gotte 👹
2. Portugallien
1. RACKARNS
Citera
2025-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jansson123456
HAHA jag har trott att Portugallien är ett geografiskt område ?! Är det alltså vanjaspråk för Portugal ? HAHAHA

Det kommer väl ifrån en barnbok? Kejsaren av Portugallien eller nåt liknande.
Citera
2025-05-24, 14:46
Medlem
Citat:
Det kommer väl ifrån en barnbok? Kejsaren av Portugallien eller nåt liknande.

Otroligt sorglig roman av Selma Lagerlöf om en man som blir galen när det går illa för hans dotter och tror han är kejsare av Portugallien.
Citera
2025-05-24, 15:11
Medlem
Citat:

Haha HUR kan du älska det? Du som verkar vara en smart och normal person.

”Mackan” är väl ett helt vanligt smeknamn men att hon envisas med ”mackanrackarn” är så pinsamt så jag vet inte var jag ska börja.
Citera
2025-05-25, 01:28
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Haha HUR kan du älska det? Du som verkar vara en smart och normal person.

”Mackan” är väl ett helt vanligt smeknamn men att hon envisas med ”mackanrackarn” är så pinsamt så jag vet inte var jag ska börja.

Ja men det är väl som att tycka att Kalle anka är kul. Jag är också född & uppvuxen stockholmare så en del av dom där slangorden känner jag igen från barn/tonåren.

Det är en lagom dos fånigheter att skrolla igenom vanjas blogg vid toalettbesök etc. Sen hur mkt hon verkligen är som person som hon framstår i bloggen - det vet bara dom som känner henne. Jag skulle tro att hon är mer nedtonad IRL och att lustiga uttryck och caps är skrivet med "glimt i ögat" och ska inte tas så seriöst. Men sen blev det ju definitivt absurt när den kommunikationsstilen bytte fokus från gulligullbarn&mode och istället gifte sig med "nu ska vi bli cryptomiljardärer".
Citera
2025-05-25, 13:13
Medlem
Den här gången var det "Niklas magiska chocolate chip cookies såklart! Med både choklad oooooch salt kola inuti. Godaste kakorna som existerar. 🤤"
Börjar nästan tro att Vanja trollar när hon skriver så här...
Citat:
Ursprungligen postat av Flopptrask
Hahahaha. Lägger till ”Niklas MAGISKA ___”. Insert valfritt bakverk eller maträtt .
Citera
2025-05-26, 06:43
Medlem
Citat:
Du glömde "brutta" ... Haffa sin cryptoPLÅNKA. Äta ute FRULLE och LURRE.

Alltså, nu känner jag att jag måste invända, för annars är jag lika infantil som Vanja... Dessa är väl ändå Stockholmsslang och inte bebisspråk. Eller? ELLER???????? Snälla, bekräfta, annars måste jag starta en blogg.
Citera
2025-05-26, 10:11
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Alltså, nu känner jag att jag måste invända, för annars är jag lika infantil som Vanja... Dessa är väl ändå Stockholmsslang och inte bebisspråk. Eller? ELLER???????? Snälla, bekräfta, annars måste jag starta en blogg.

Ja men både och. Utifrån mina meriter (född på 80 talet innanför tullarna i Stockholm) skulle jag säga att uttrycken är stockholmsslang från 80-90 tal, primärt då använt av ung arbetarklass. Men de här orden är förlegade sen typ 20 år tillbaka. Jag använde/hörde många av orden som barn/tonåring. Idag skulle jag bara använda dom som ett skämt, och det är väldigt sällan jag hör dem förekomma naturligt. Den här slangen är inte i sig direkt kopplad till att man är barnslig.

MEN i kontext Vanja så blir det ju att hon i bloggen använder ord som hon använde när hon var typ 10-20 år gammal. Så det ger ju en vink att hon är mentalt kvar där.

Men det mest barnsliga med Vanjas skrivspråk är alla emojjis, tätt följt av capslocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in