• 5
  • 6
2022-07-14, 01:04
Medlem
500 spänn? Lol, mitt brödintag för 2 veckor helt ensamt går på 200kr, alltså typ 400kr i månaden bara på bröd.

Jävla små 280grams förpackningar och 6 små bröd i varje, och två blir det om dan.

Köpte ett 300grams bregott i dag som kostade 46kr, wtf liksom.

Men, mathavre kan jag rekomendera. 1kg, runt 22kr. Gott att koka och sen blanda i lite smör i, och är typ glutenfritt. Havregryn ger dålig mage, mathavre gör det inte. Högre protein än i ris, pasta och potatis också, bra för musklerna. 2dl kan du gott och väl koka varje dag. Du kommer aldrig gå tillbaka till äckliga linser eller tråkigt ris efter att ha smakat mathavre.
Senast redigerad av fonzen 2022-07-14 kl. 01:09.
Citera
2022-07-14, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
5. Bönor asså det är skit mätter inte så bra men kostar typ 7-8 kronor burken. Det mätter ej så bra men är billigt.

Varför tycker du att bönor är skit? För att du inte tycker att det är mättande? Annars kan bönor vara en bra proteinkälla, och vara rätt nyttiga utöver det. Huruvida det är mättare eller inte beror väl på om man endast äter en burk bönor, eller om man har det i en maträtt (och äter mer än bara bönor alltså). Samt hur hungrig man är, och folk blir mätta på olika mängder mat.

För övrigt går det att komma billigare undan om man kan tänka sig att köpa torkade bönor. Visst, det är mer tidskrävande med tanke på blötläggning och koktid. Men det är billigare. Dessutom kan man satsa på att blötlägga och koka större mängder bönor, och frysa in. Alltså mer bönor än vad som går åt till en portion eller dagens storkok. Så går det lite snabbare nästa gångnas behöver bönor.
Senast redigerad av Amberfly 2022-07-14 kl. 01:58.
Citera
2022-07-14, 02:13
Medlem
Det kan låta som en onödig kostnad att komplettera kosten med fibrer, som inte ger någon näring. Men fibrer i kosten gör att matsmältningen går långsammare och att du inte blir hungrig igen lika fort.
En förpackning med vetekli är billig och vetekli kan strösslas över maten eller kokas med till exempel billig pasta och ris.
Citera
2022-07-14, 02:19
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengoinga
Pasta med bara Ica basic ketchup är en klassiker. Snabbmakaroner i påsar 3 för 15. Det och vatten, då har man kommit långt.

Med ditt förslag lär TS få näringsbrist.

Grönsaks/köttgrytor är mitt tips, räcker flera dagar. Kylskåpet ska självklart användas.
Citera
2022-07-14, 02:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Eftersom alkohol verkar vara en betydande utgift vore det nog bra att spara in där.

Nu var det en rad år sedan jag körde plastbrännare, men minns att jag kunde få en flaska 40% för runt 40kr.

Då kostade insatsen 700kr.
Citera
2022-07-14, 04:40
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Med ditt förslag lär TS få näringsbrist.

Grönsaks/köttgrytor är mitt tips, räcker flera dagar. Kylskåpet ska självklart användas.
Nyttiga vitaminer, mineraler och nån fiskolja är inte så dyrt. Den biten kostar några kr per dag.

Minimalism ska bara göras så länge man tycker att det är roligt. Asketism ska vara en syssla och av rätta anledningar.
Man måste vilja spara in på timmarna i varuhusen, jobbet i köket, disken mm och tycka att det är värt det.
Citera
2022-07-18, 13:09
Medlem
Jag lyckades gå genom affären idag utan att köpa något onödigt .. skulle bara ha en skål så jag slapp äta från grytan.. 15 spänn .. annars landar notan på ca 200 alltid.. när jag bara skulle haft en sak .

Ville ha chips, läsk, energidryck .. kanske nån fryspizza till senare .. hade säkert köpt korv i förbutiken också .. och 2 liter apelsinjuice .. säkert en paket med GB sandwich ..och ett flak med ägg till inflationspris
Citera
2022-07-18, 13:49
Medlem
väldigt ångestframkallande att gå förbi saker i affären som man vill ha, men inte behöver egentligen ;D
Citera
2022-07-18, 22:49
Medlem
Billigast?
Potatis/ris/pasta/torkade bönor/linser/kikärter och för att komma upp i kalorier, matolja.
Citera
2022-07-18, 22:59
Medlem
321js avatar
Gå med här:

https://olioex.com/

On OLIO, you'll find millions of people giving away food & other household items to their neighbours, all for free.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olio_(app)

Översatt från engelska-
Olio är en mobilapp för matdelning, som syftar till att minska matsvinnet. Det gör den genom att koppla de som har överskottsmat till dem som behöver eller vill konsumera sådan mat. Maten ska vara ätbar; den kan vara rå eller kokt, förseglad eller öppen. Wikipedia (engelska)
Citera
2022-07-18, 23:07
Medlem
Om man är tvungen att leva på 500 kr i månaden då innebär det att man har väldigt mycket fritid.

Nu när det är sommar så kan man passa på att plocka blåbar, smultron, hallon, svamp, frukt och mycket annat ätbart utan att det kostar ett öre.
Citera
2022-07-27, 21:31
Medlem
Åk till lantgården och köp en 20kilos säck valfritt spannmål till hästar för 200kr exempelvis havre, borde räcka mer än en månad.

Fiska, prova även äta de s k "skräpfiskarna" såsom gädda, brax, id och mört, har du lite kryddor och talang i köket blir det gott.

Koka soppa på fisk/kycklingkadaver, mycket näring i märg senor och ben och i stort sett gratis.
Jag kokade sist soppa på abborrkavader som annars bara slängs, gudomligt gott och lyxigt.

Baka eget bröd.

Brygg egen sprit, det är värdefulla kalorier.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in