2022-07-12, 23:07
Medlem
Hax.Pains avatar
För det första så kan man inte få näringsbrist. För det andra så är det inte farligt att vara utan mat 3-4 månader, det är snarare hälsosamt. Vill du äta något som är ganska hälsosamt och billigt så kan du kolla efter boken "hälsans utvalda folk" av Are Wearland. Där finns receptet på gammal klassisk KRUSKA. Han rekommenderar en kost bestående av kruska samt knäckebröd, med ytterst lite smör på eller inget alls, samt groddar. Ät en gång om dan.

Lycka till!
Citera
2022-07-12, 23:19
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Mitt råd är att du vänjer di vid att äta mycket mindre.
Folk verkar inte veta att vi i västa äter otroligt mycket jämfört med tex folk som jagar i djungeln.

"naturfolk" äter några gånger i veckan, japp, det är sant.

En stor bov är sockret, som gör att vi i väst ständigt måste äta hela jävla tiden.

Jag levde själv på falukorv, riv, leverbiff, blodpudding, olja i 3 månader för några år sedan.
men 500kr i månaden är väldigt lite för en man, speciellt om du rör på dig.
Citera
2022-07-13, 00:10
Medlem
Kosmos.s avatar
Potatis
Linser
Ris
Ägg
Lök

Allt detta är billigt och det kan du med lätthet klara med 500 i månaden.

För övrigt kan du ut och fiska och komplettera med fint protein och fettsyror på det sättet.
Citera
2022-07-13, 01:51
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Billigaste animaliska proteinkällan torde vara ägg. Ransonera dig till ett ägg om dagen så får du i tillräckligt med diverse spårämnen och vitaminer för att åtminstone inte få bristsjukdomar.

Ägg motsvarar väl i protein ett kg pris på +60 kr/kg om vi räknar på 20 gram protein per 100 gram (kött).
Priset på ägg verkar ha ökat betydligt också, ser ofta 3-4 kr vilket då skulle motsvara 100 kr/kg.

Nu äter jag själv en del ägg men skulle inte kalla det billigt nödvändigtvis.
Citera
2022-07-13, 02:19
Medlem
Hur kan vi vara på sida 4 i tråden utan ett enda förslag som innehåller nötter?

Jornötter 30-35 kr/kg. 600 kcal per 100g.

För 500kr 100 000 kcal/mån eller 3300/dag.

Men halvera jordnötterna och käka typ ris och potatis och ett ägg om dagen för resten.

250 kr - 8 kg Jordnötter - 50k kcal
79 kr - 30 Medium Ägg - 3450 kcal
171 kr - 7,4 kg ris - 29 k kcal

2748 kcal/dag.

Inga problem. Men tråkig mat. Rätt säker på att man skulle överleva bra länge på det.

Släng in lite lök/potatis och ett äpple var tredje dag också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Potatis
Linser
Ris
Ägg
Lök

Allt detta är billigt och det kan du med lätthet klara med 500 i månaden.

För övrigt kan du ut och fiska och komplettera med fint protein och fettsyror på det sättet.

Man överlever nog på det där men det blir nog svårt att få i sig tillräckligt med kcal för att inte tappa i vikt, för 500 kr då alltså.
Senast redigerad av kalleboool 2022-07-13 kl. 02:22.
Citera
2022-07-13, 02:27
Bannlyst
Många dåliga förslag. Enda bra förslag som jag läste var potatis, olja, ägg, bönor.

Så här gör/gjorde jag nästan helt utan inkomst under många perioder i mitt liv tex den senaste månaden.

1. Frukost - 2 bananer - 7-10 kronor - eller fler bananer som de rear ut för att de börjar bli gamla. Har jag fler bananer äter jag de lite då och då under hela dagen bara för att magen ska vara tyst.

2. Lunch skippar jag oftast.

3. Det blir kvällsmat när jag är som mest hungrig och för att kroppen ska sammla på sig energi/fett under natten.
Kollar om det finns nått på rea i butiker. Annars blir det den klassiska falukorven för 30 kronor som räcker i 3 dagar. Brukar dela upp den i 3 bitar. Alltså 3 kvällsmåltider. Jag blir inte suoer mött av skiten och äcklas av det men trycker i mih skiten ändå.

4. Det blir oftast ris och makaroner men ris är bättre mätter mer. Makaroner mätter noll nästan.

5. Bönor asså det är skit mätter inte så bra men kostar typ 7-8 kronor burken. Det mätter ej så bra men är billigt.

6. Har ätit stekt potatis i flera dagar som jag dränker i rapsolja. Detta mätter ganska bra asså.

7. Majonäs och rapsolja använder jag som sås, riktigt mycket fett i skiten, kan ibland ta en sked majonäs bara för att stilla magen.

8. Ägg på rea, 2 ägg till frukost eller i samband med kvällsmat det ger bättre mättnadskänsla.

Så här gör jag och har gjort i kris situationer.

Asså mitt bästa tips är potatis, majonäs som sås, rapsolja och rea produkter.

Vitaminer och sånt skit ska man inte tänka på när man ska överleva på 500 kr månad. Det går bara inte. 500 kr går knappt att leva på per månad. Man kommer gå ner i vikt det är säkert och man kommer känna sig hungrig och tappa energi.
Senast redigerad av TrixNe 2022-07-13 kl. 02:36.
Citera
2022-07-13, 02:50
Medlem
Har samma sits ungefär.

Chips, chips chips.
Inte nudlar. Nej.
Chips och ölkorv för att bita bort det vegetariska ibland.
Tänk ändå. Chipsen har liksom allt. Olja, socker, kryddor osv.
Glöm vanliga potatisar.
Köp popcorn också. Variera på det sättet.
Jag tänker rotera in allt.
Yoghurt, tzatziki. Ayran (nyttigaste och kanske bra för chipsen)
Stor läsk eftersom chips är... chips. Ni vet.
Chips, jätte mycket.
Ölkorvar i pack, inte enstaka för då blir dom dyra.
Det kanske låter dyrt men jag är förvånad helt ärligt.
Senast redigerad av MittHederligaSmet 2022-07-13 kl. 02:56.
Citera
2022-07-13, 02:54
Medlem
dreadpirate420s avatar
Snatta mat, fan är man hungrig är det högst försvarbart.
Senast redigerad av dreadpirate420 2022-07-13 kl. 02:57.
Citera
2022-07-13, 06:37
Medlem
musttomtes avatar
500 spänn då straffar man ju bara sig själv. Gå till socialen...
Citera
2022-07-13, 08:53
Medlem
borrizs avatar
Besök torget 3 minuter innan stängningstid. Torghandlarna brukar slumpa bort de varor som inte lönar sig att spara till imorgon.
Citera
2022-07-13, 09:17
Medlem
Gå till sopkonteinern bakom ica och ta den mat dom slänger.
Citera
2022-07-13, 09:35
Medlem
Sladdarens avatar
Osäker men bönor med ris och äggröra ev eller inte i diverse konstellationer

https://www.google.se/search?q=persi...h=754&dpr=1.25

Sen fejkad saffran om det ingår
tex persisk risblandning är gott iaf gärna med smör till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto