Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-11, 22:00
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kanske min asperberger men när du säger amorteras, menar du att lånet löses? Såvitt jag vet är dom svenska 40 år; och dom löses självfallet tidigare om du dör. Och varför har de flesta i tråden problem med de avtal folk i gemen har med banken?

Aspargaren* i Big Short sitter och förfasas över "interest only mortages" och "floating rate mortages" något som var 100% standard i Sverige vid samma tidpunkt Det såg av honom som något helt extremt.

*Michael Burry
Citera
2022-11-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De som köper idag lägger knappast mindre på sin bostad. De som köpte redan 2001 gör givetvis det. Det som är negativt är att även om man har t.ex. 1M USD och lägger det på en bostad i Stockholm så får man en bostad som man i andra länder skulle tro var för en arbetare. Det är en fattig bostadsstandard i Sveriges storstäder helt enkelt.

Att slopa begränsade lagar och "tvinga" fram planläggning och bostadsbyggande i Stockholm skulle snabbt kunna lyfta oss ur denna pinsamma misär. Här behövs en offensiv bostadspolitik.

Varför flyttar inte vederbörande till Sicilien där dom ger bort hus då? Mycket kan man skylla på kommuner, men jag skulle inte säga att bostadsbyggande från kommunalt håll är nåt jag efterfrågar. Har du sett hur billigt det blir när dom ska bygga badhus?
Citera
2022-11-11, 22:02
Medlem
Citat:
De som köper idag lägger knappast mindre på sin bostad. De som köpte redan 2001 gör givetvis det. Det som är negativt är att även om man har t.ex. 1M USD och lägger det på en bostad i Stockholm så får man en bostad som man i andra länder skulle tro var för en arbetare. Det är en fattig bostadsstandard i Sveriges storstäder helt enkelt.

Att slopa begränsade lagar och "tvinga" fram planläggning och bostadsbyggande i Stockholm skulle snabbt kunna lyfta oss ur denna pinsamma misär. Här behövs en offensiv bostadspolitik.

I vilka likvärdiga länders huvudstäder då? Inte fan får man det i Oslo eller Köpenhamn. Inte direkt i Munchen, Hamburg etc heller. Något billigare i Helsingfors som är en något fattigare.stad med lägre BNP per capita. Du kan säkert hitta billigare bostäder i länder med mycket lägre BNP per capita. Har du 1m usd får du ett smått fantastiskt hus på kanske 98- 99% av Sveriges yta.

Stockholms BR-priser är oproportionerligt höga vilket vi kan tacka hyresregleringen för.
Senast redigerad av flanders 2022-11-11 kl. 22:05.
Citera
2022-11-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Du har rolig syn på U-länder. "Enligt Thomas Backteman, Swedbanks kommunikationsdirektör, så amorteras ett normalt europeiskt bolån ofta på 20-25 år. Skulle detsamma gälla för oss i Sverige skulle det märkas av ordentligt i plånboken för många av oss."
Detta kan liksom-fb inte få in i huvudet för amortering är ett tvingat sparande enligt han.
Citera
2022-11-11, 22:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns som sagt massor av radhus i Täby för knappt 4 msek

Haha fyfan vilken skit man förväntas köpa för 4m i Täby:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-3rum-taby-kyrkby-taby-kommun-albert-malares-vag-8g-19306356

Huset är värt max 1m, men tomten på 150 kvm kanske är värd 3m. Täby är ju typ bebyggt som Tokyo så varför ska marken inte ha samma pris per kvm?
Citera
2022-11-11, 22:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
I vilka likvärdiga länders huvudstäder då? Inte fan får man det i Oslo eller Köpenhamn. Inte direkt i Munchen, Hamburg etc heller. Något billigare i Helsingfors som är en något fattigare.stad med lägre BNP per capita.

Stockholms BR-priser är oproportionerligt höga vilket vi kan tacka hyresregleringen för.

Köpenhamn har 30% lägre priser med 30% högre löner.
Citera
2022-11-11, 22:05
Medlem
Citat:
I vilka likvärdiga länders huvudstäder då? Inte fan får man det i Oslo eller Köpenhamn. Inte direkt i Munchen, Hamburg etc heller. Något billigare i Helsingfors som är en något fattigare.stad med lägre BNP per capita. Du kan säkert hitta billigare bostäder i länder med mycket lägre BNP per capita. Har du 1m usd får du ett smått fantastiskt hus på kanske 98- 99% av Sveriges yta.

Citat:
Haha fyfan vilken skit man förväntas köpa för 4m i Täby:

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-3rum-taby-kyrkby-taby-kommun-albert-malares-vag-8g-19306356

Huset är värt max 1m, men tomten på 150 kvm kanske är värd 3m. Täby är ju typ bebyggt som Tokyo så varför ska marken inte ha samma pris per kvm?

Skönt att ingen tvingar dig bo där då.
Citera
2022-11-11, 22:07
Medlem
Citat:
Aspargaren* i Big Short sitter och förfasas över "interest only mortages" och "floating rate mortages" något som var 100% standard i Sverige vid samma tidpunkt Det såg av honom som något helt extremt.

*Michael Burry

Husgud? Ligger han kort sen 2010 lr hur resonerar han? Har han hittat ännu en bubbla? Märk väl att jag ännu till den dag inte stött på en strippa som äger 2 fastigheter i Sverige. Antar att jag inte stött på den rätta än.

Å andra sidan träffar jag dom inte så ofta nuförtiden. Inflation å sån skit ni vet.
Citera
2022-11-11, 22:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
En sak som ni insatta gärna får förklara är vad det spelar för roll om man kallar det en bostadsbubbla eller inte? Nu har ju priserna på sätt och vis rasat på flera ställen, de som hävdar att det inte finns en bubbla Sher bara att detta är en effekt av fundamentala faktorer. Men spelar det någon roll egentligen? Säg att dessa rimliga prissättningar sänker priserna med 20%
Bubbeltråden som startade 2010 ställde just frågan om det var en bostadsbubbla i Sverige. Och den här tråden är bara en fortsättning. Så frågan om bubbla eller inte är i allra högsta grad relevant.
En lite lustighet i sammanhanget var att ingen sedan 2010 har lyckas definiera eller beskriva av en bostadsbubbla är. Så bara av det skälet har det inte varit möjligt att avgöra om det finns en bubbla eller inte.

De som yrar om bubbla borde vid det här laget dra vissa slutsatser om sitt bubbelprat. Men de flesta blir bara bittrare och argare. Deras känslor väger tyngre än verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
vad rör det mig om det var en bubbla eller inte?
Tråden existerar kanske inte för just din skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Räcker det inte med den där Nord-Korea frasen nu?
Säger det bara i all välmening.
Alternativt skulle ni "kommunister" kunna förlika er med hur det blir när staten styr och ställer. Och istället hålla med mig.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-11-11 kl. 22:14.
Citera
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Varför flyttar inte vederbörande till Sicilien där dom ger bort hus då? Mycket kan man skylla på kommuner, men jag skulle inte säga att bostadsbyggande från kommunalt håll är nåt jag efterfrågar. Har du sett hur billigt det blir när dom ska bygga badhus?

Ja, det är ju en högst berättigad fråga faktiskt. Sälja trötta Täby-villan för 8m och flytta till ett gratis hus på Sicilien. Verkar ju vara riktigt bra. Dock har väl folk rent allmänt en massa bagage som knyter dem till Sverige och Stockholm.

Bara för att kommunen inte kan bygga badhus behöver man inte säga att det är omöjligt för dem att rulla ut en villamatta i samarbete med någon husleverantör.
Citera
Medlem
Citat:
Köpenhamn har 30% lägre priser med 30% högre löner.

På villor? Källa?

Att BR är dyrare är inte speciellt konstigt då Köpenhamn saknar Sveriges sovjetiska hyresreglering
Citera
2022-11-11, 22:10
Medlem
Citat:
Kanske min asperberger men när du säger amorteras, menar du att lånet löses? Såvitt jag vet är dom svenska 40 år; och dom löses självfallet tidigare om du dör. Och varför har de flesta i tråden problem med de avtal folk i gemen har med banken?
Swedbanks kommunikationsdirektör, som citerades, menar att lån i andra europeiska länder oftast betalas av (amorteras) på 20-25 år.
Personligen bryr jag mig inte om vad folk har för avtal. Men jag ser liten uppsida att folk lånar max och sen inte betalar av då priserna vid max 30 års avbetalning skulle vara lägre. Dvs ränteslavar skulle vara mindre slavar och jag och andra som köper kontant skulle kunna köpa upp fler fastigheter för samma summa pengar.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-11-11 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in