Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det givna då vore att visa var jag läser av fakta fel. Men det händer ju inte. (Av förklarliga skäl).
Din fakta är inte fakta. Det är du som snöat in dig på att det är på ditt sätt. Många verkar inte hålla med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Förstår man inget om ekonomi och prisbildning så lär det uppfattas som märkligt.
Jag får förklara detta då och då. Förhoppningsvis förstår en del då.
Det kan göras med ett enkelt exempel.
Du, jag och SocialtKontrakt är på gång att köpa villa. Det finns 2 relevanta objekt till försäljning. En nyproduktion för 4 MSEK och en likvärdigt renoverad och uppfixad befintlig.
Vi startar budgivningen på den befintliga. Vid 3 MSEK stannar du eftersom i din värld skall den vara billigare då den är befintlig.
Jag och SocialtKontrakt fortsätter dock och när SocialtKontrakt bjuder 3.950 för den befintliga väljer jag att köpa den nyproducerade iom att dom då hamnar på samma pris för mig.
Så jag och SocialtKontrakt får våra villor till nypris. Och du får fortsätta sova under en gran.
Förstår du nu varför nyproduktionen sätter prisnivån?
Ja men nu är det ju faktiskt så att det finns ett större utbud än efterfrågan.
Ingen (få) köper nyproduktionen.
Säg fyra villor till salu, varav två nyprod och två befintliga. Två köpare.
Då köper de den som de tycker blir mest prisvärda efter önskemål.
Kvar blir två osålda villor. Eller tre, om de båda vill ha samma, men då finns en köpare kvar som väntar på ett annat objekt eller att de andra kommer ner i pris.
Nästa gång har antalet villor till salu ökat och priserna fortsätter att pressas ned. Det resulterar att inga nya nyproduktioner börjar produceras.
I takt med att priserna sjunker ökar efterfrågan. Vid en given prisnivå överstiger det utbudet så börjar priserna öka igen. Där är vi dock inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det är dock precis det du och andra bubbelpratare gör hela tiden.
Ni accepterar inte andras preferenser och säger därmed att andra gör FEL.
Nej, du svarar inte med en stavelse på frågan.
Förstår du inte ens frågan. Jag tyckte jag var tydlig.
Om Fia hade större betalförmåga än Nisse och vann budgivningen tidigare, Varför skulle de ändras så att Nisse vinner imorgon?
Den är helt obesvarad.
"I morgon" är priset 30% lägre och då köper Nisse. Så som jag förklarade ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
De som köper på botten (och "fyndar") är inte bubbelpratarna som skall fynda. Det är vad jag kommunicerar och du inte klarar av att besvara.
Och det finns köpare. Och vem som köper bestäms av betalvilja/förmåga.
Och den ordningen ifrågasätter jag om den kommer ändras.
Och jag får exakt inget svar.
Åter, så som jag förklarade ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Om den inte ändras är det samma personer som bor i centrala Stockholm. Och alla wannabe bor någon annanstans.
Det här verkar svårt att ta in.
Bostadsmarknaden i city (och överallt) fylls på underifrån fram tills att någon gör en exit eller kolar. Det blir en tom lägenhet som måste absorberas från någon underifrån. Unga ensamhushåll som köper ettor/tvår, unga par som köper ettor/tvåor, barnfamiljer som köper treor/fyror. Och så vidare. Jag tror inte att någon tror att det unga ensamhushållet direkt kliver in och köper en 5:a på Östermalm.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Uppenbarligen inte allt. Eftersom vi läste från SBAB nyligen att villapriserna bottnat. Det dom lutar sig mot säger inte det du påstår.
Ditt problem är att dom är mer kunniga och bättre på att räkna än vad du är.
(Det säger inte att dom får rätt. Det säger att dom är mer trovärdiga än någon på Flashback som uttalar sig baserat på känslor).
Det är kanske dags att sluta lyssna på SBAB? Men ja, då får du svar om ett par månader huruvida villapriserna bottnade oktober 2022 eller fortsatte ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
De som hamnar i negative equity är försumbart. Eller snarare bortom försumbart.
Du borde begripa att de som köper i centrala Stockholm då går in med mycket stor kontantinsats
Många som "köper upp sig i bostadskarriären" går nog inte in med mer än 15-30%. Var tror du att lejonparten av pengarna kommer ifrån? Tidigare bostadsaffärer, möjligtvis börsen (som är -25% i år) osv.
Och 15% är redan utraderat för alla som kom in halvåret innan toppen. Om ett år så är ännu fler kontantinsatser utraderade och då kommer det finnas folk som även ligger på minus.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Som sagt, så har det sagts i +10 år. Var gjorde dom som sa det tidigare för fel? För fel hade dom. Fast dom var stöddiga och hånade oss som hade rätt.
Sedan är det fel att tala om "kommer in pengar". Det kommer inte in några pengar. Du får möjligen tala om omsätts.
Åter, var tror du pengarna kommer ifrån som fyller upp pyramiden underifrån? Kalle 25 år köper från Stina 30 år som i sin tur köper från Andreas och Johanna 40 år. Köper inte Kalle Stinas lägenhet för lite dyrare än vad hon köpte för så kan hon i sin tur inte köpa vidare.
Vad krävs egentligen för att du ska tycka att vi har haft en bostadsbubbla?
Om Bregott säljs för 100 kr och kostar 100 kr att producera. Först och främst kommer få köpa Bregott. Då får företaget rea ut dem kvarvarande redan tillverkade paketen för att få dem sålda. Sedan kommer de inte producera nytt Bregott förrän de antingen kan göra det billigare (råvarorna/elen sjunker i pris) eller vänta tills att lönerna kommer ikapp.
Tills vidare köper konsumenterna Lätta eller slutar konsumera smör.
Dvs man flyttar ut till billigare orter, bor i andrahand, bor kvar i sin "lilla" lägenhet osv.