2022-11-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
hur många satans gånger ska det påpekas att om alla HR går till kebabtekniker så blir det bristvara för svenskar, jävla idiot
Men du fattar ju hursomhelst inte hur Sverige fungerar. Utnyttjandegraden på tex hyresrätter i innerstaden är extremt låg. Det finns en extrem mångd hyresrätter som står mer eller mindre tomma. Det är en konstant brist på hyresrätter i Sverige (på alla platser som är det minsta attraktiva) eftersom hyresrätterna är upptagna oavsett om någon bor i dem eller inte.

Invandring påverkar inte ens detta på marginalen. Det är rent av ett groteskt system gentemot specifikt invandrare eftersom det baserar sig i arv, dvs invandrare är per konstruktion exkluderade.

Sen kanske man slussar in massa invandrare i HR i Örebro och detta skulle ju teoretiskt kunna leda till brist på HR där, men grejen är att i Örebro kan du hitta en HR själv också. Den där teoretiska bristsituationen har alltså inte uppstått.

Och så kommer det förbli, för i den mån Sverige tekniskt sätt fortfarande fungerar demokratiskt trots det statliga ägandet, så gör det ingen skillnad när befolkningen inte fattar något. Ni bara rapar ur er statens egna befängda marknadsföring åt båda håll.
Citera
2022-11-04, 15:38
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
https://www.sydsvenskan.se/2022-10-23/chockbeskedet-precis-fore-inflytt--bostadsratter-blev-hyreslagenheter

Vet inte om detta uppmärksammats. Inte det finaste stället, men med tanke på hur myclet som byggs runt om så är det väl inga goda nyheter för de som nyligen köpt.

Det där har jag tagit upp ett antal gånger i tråden som ett möjligt utfall.
Så snabbt det går nu så är det inte omöjligt att allt bostadsbyggande som satt spaden senaste 1,5 åren och kommande 2-3 åren blir hyresrätter.

Antingen som privata aktörer eller där stat/kommun kommer köpa tillbaka mark och ta fram billigare hyresrätter.
Citera
2022-11-04, 15:38
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det givna då vore att visa var jag läser av fakta fel. Men det händer ju inte. (Av förklarliga skäl).

Din fakta är inte fakta. Det är du som snöat in dig på att det är på ditt sätt. Många verkar inte hålla med dig.

Citat:
Förstår man inget om ekonomi och prisbildning så lär det uppfattas som märkligt.

Jag får förklara detta då och då. Förhoppningsvis förstår en del då.
Det kan göras med ett enkelt exempel.
Du, jag och SocialtKontrakt är på gång att köpa villa. Det finns 2 relevanta objekt till försäljning. En nyproduktion för 4 MSEK och en likvärdigt renoverad och uppfixad befintlig.
Vi startar budgivningen på den befintliga. Vid 3 MSEK stannar du eftersom i din värld skall den vara billigare då den är befintlig.
Jag och SocialtKontrakt fortsätter dock och när SocialtKontrakt bjuder 3.950 för den befintliga väljer jag att köpa den nyproducerade iom att dom då hamnar på samma pris för mig.
Så jag och SocialtKontrakt får våra villor till nypris. Och du får fortsätta sova under en gran.

Förstår du nu varför nyproduktionen sätter prisnivån?

Ja men nu är det ju faktiskt så att det finns ett större utbud än efterfrågan.
Ingen (få) köper nyproduktionen.

Säg fyra villor till salu, varav två nyprod och två befintliga. Två köpare.
Då köper de den som de tycker blir mest prisvärda efter önskemål.
Kvar blir två osålda villor. Eller tre, om de båda vill ha samma, men då finns en köpare kvar som väntar på ett annat objekt eller att de andra kommer ner i pris.

Nästa gång har antalet villor till salu ökat och priserna fortsätter att pressas ned. Det resulterar att inga nya nyproduktioner börjar produceras.

I takt med att priserna sjunker ökar efterfrågan. Vid en given prisnivå överstiger det utbudet så börjar priserna öka igen. Där är vi dock inte.

Citat:
Det är dock precis det du och andra bubbelpratare gör hela tiden.
Ni accepterar inte andras preferenser och säger därmed att andra gör FEL.

Nej, du svarar inte med en stavelse på frågan.
Förstår du inte ens frågan. Jag tyckte jag var tydlig.

Om Fia hade större betalförmåga än Nisse och vann budgivningen tidigare, Varför skulle de ändras så att Nisse vinner imorgon?

Den är helt obesvarad.

"I morgon" är priset 30% lägre och då köper Nisse. Så som jag förklarade ovan.

Citat:
De som köper på botten (och "fyndar") är inte bubbelpratarna som skall fynda. Det är vad jag kommunicerar och du inte klarar av att besvara.

Och det finns köpare. Och vem som köper bestäms av betalvilja/förmåga.
Och den ordningen ifrågasätter jag om den kommer ändras.
Och jag får exakt inget svar.

Åter, så som jag förklarade ovan.

Citat:
Om den inte ändras är det samma personer som bor i centrala Stockholm. Och alla wannabe bor någon annanstans.

Det här verkar svårt att ta in.

Bostadsmarknaden i city (och överallt) fylls på underifrån fram tills att någon gör en exit eller kolar. Det blir en tom lägenhet som måste absorberas från någon underifrån. Unga ensamhushåll som köper ettor/tvår, unga par som köper ettor/tvåor, barnfamiljer som köper treor/fyror. Och så vidare. Jag tror inte att någon tror att det unga ensamhushållet direkt kliver in och köper en 5:a på Östermalm.

Citat:
Uppenbarligen inte allt. Eftersom vi läste från SBAB nyligen att villapriserna bottnat. Det dom lutar sig mot säger inte det du påstår.
Ditt problem är att dom är mer kunniga och bättre på att räkna än vad du är.

(Det säger inte att dom får rätt. Det säger att dom är mer trovärdiga än någon på Flashback som uttalar sig baserat på känslor).

Det är kanske dags att sluta lyssna på SBAB? Men ja, då får du svar om ett par månader huruvida villapriserna bottnade oktober 2022 eller fortsatte ner.

Citat:
De som hamnar i negative equity är försumbart. Eller snarare bortom försumbart.
Du borde begripa att de som köper i centrala Stockholm då går in med mycket stor kontantinsats

Många som "köper upp sig i bostadskarriären" går nog inte in med mer än 15-30%. Var tror du att lejonparten av pengarna kommer ifrån? Tidigare bostadsaffärer, möjligtvis börsen (som är -25% i år) osv.

Och 15% är redan utraderat för alla som kom in halvåret innan toppen. Om ett år så är ännu fler kontantinsatser utraderade och då kommer det finnas folk som även ligger på minus.

Citat:
Som sagt, så har det sagts i +10 år. Var gjorde dom som sa det tidigare för fel? För fel hade dom. Fast dom var stöddiga och hånade oss som hade rätt.

Sedan är det fel att tala om "kommer in pengar". Det kommer inte in några pengar. Du får möjligen tala om omsätts.

Åter, var tror du pengarna kommer ifrån som fyller upp pyramiden underifrån? Kalle 25 år köper från Stina 30 år som i sin tur köper från Andreas och Johanna 40 år. Köper inte Kalle Stinas lägenhet för lite dyrare än vad hon köpte för så kan hon i sin tur inte köpa vidare.

Vad krävs egentligen för att du ska tycka att vi har haft en bostadsbubbla?

Om Bregott säljs för 100 kr och kostar 100 kr att producera. Först och främst kommer få köpa Bregott. Då får företaget rea ut dem kvarvarande redan tillverkade paketen för att få dem sålda. Sedan kommer de inte producera nytt Bregott förrän de antingen kan göra det billigare (råvarorna/elen sjunker i pris) eller vänta tills att lönerna kommer ikapp.

Tills vidare köper konsumenterna Lätta eller slutar konsumera smör.

Dvs man flyttar ut till billigare orter, bor i andrahand, bor kvar i sin "lilla" lägenhet osv.
Senast redigerad av cozaazy 2022-11-04 kl. 15:57.
Citera
2022-11-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu börjar man få villor för 3.5-3.7 milj i Stockholms förorter med kollektivtrafik.
Vendelsö är rätt schyst ställe.
Sitter bergvärme, nya fönster och tak i kåken så det är bra förutsättningar.

Bud på 3.7 milj. Går fixa upp de invändiga ytskikten till nyskick, byta badrum, kök och målning av kåken i 2022 års trendkulör för under 100k.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vendelsomalm-haninge-kommun-huldabergsvagen-27-19261898

Det är ju inte riktiga Vendelsö utan Vendelsömalm.
Villan ser ut att behöva tilläggsisoleras och
När isoleringen är på så ska ny fasad och ev färg på också.
Köket går ju loss på 150k bara det.
Ja, en 6 mille lär nog allt ha rykt med när kalkylen är klar med stämpelskatt och allt.
Citera
2022-11-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
hur många satans gånger ska det påpekas att om alla HR går till kebabtekniker så blir det bristvara för svenskar, jävla idiot

Det finns ingen jävla bostadsbrist i det här landet fattar du väl? Priserna har gått upp p.g.a. låga räntor och finansiering från tidigare försäljningar. Inga svenskar hade bosatt sig vid Järva ändå och det hade gnällts från alla håll om "bostadsbrist" även utan blattar.

Missförstå mig rätt, jag är givetvis rasist och antimuslim men babbeluringarna i vårt land är inte anledningen till att vi har en bostadsbubbla. Däremot skulle pengarna de kostar oss kunna omfördelas och lösa bostadsproblemen i vårt land.

Det största problem vi har är att folk är så jävla kräsna, det ska bos i Stockholms innerstad för varenda tonåring nuförtiden. Vill man ha jobb och bostad kan man flytta till Boden och jobba inom hemtjänsten. Människor måste tas ned på jorden.
Citera
2022-11-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Ja, en 6 mille lär nog allt ha rykt med när kalkylen är klar med stämpelskatt och allt.

Den som köper lär till 100% riva skiten och smälla upp ett kataloghus för lika mycket som att reparera det där rucklet istället och få dubbel boyta på köpet.
T o m i Vendelsömalm så är det ett rimligt tomtpris. Man har ju närheten till Brandbergen
Citera
2022-11-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Den som köper lär till 100% riva skiten och smälla upp ett kataloghus för lika mycket som att reparera det där rucklet istället och få dubbel boyta på köpet.
T o m i Vendelsömalm så är det ett rimligt tomtpris. Man har ju närheten till Brandbergen

Ja, jag tycker det är väldigt komiskt hur Haninge kommunkontor tyckte att Kulfångsgatan skulle ligga som en vallgrav utmed Brandbergens norra kant som en avgränsning mot Vendelsömalm. Undrar vad tjänstemännen hade i tankarna?
Citera
2022-11-04, 16:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Var väl på detta vis HSB alltid byggde förut? i alla fall tills 90-talskrisen slog till

Vet inte exakt hur fördelningen lån/insats har sett ut, men en variant vore ju att man bosparar hos HSB (eller liknande) vilket investeras i att bygga bostäder med t.ex. 6% avkastning som i mitt exempel. 1000kr/mån i 20 år ger ett kapital om ca 500k vilket då kan användas för att köpa sin första bostad (föräldrarna sparar alltså från man föddes).

Kan tillägga att när man amorterar lånet i denna typ av BRF får man räkna av det mot värdeökningen, kapitaltillskott, som alltså inte beskattas.
Citera
2022-11-04, 16:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa

En ny SVT dokumentär
Titel: "när en kvinna ska renovera" avsnitt 1.
Handling; När en tidigare shoppingmissbrukande kvinna, som shoppade till sig skor, kläder och fika för miljonbelopp, ska köpa hus och renovera för första gången.

Du fattade inte huvudpoioängen heller, som är att det möjligt snart igen att köpa ett hus utan medlåntagare, t ex en ekonomisk imbecil till kvinna som dig, visserligen hyffsat nedgånget men i ganska nära Stockholm city med en ganska normal medellön igen och ett uppnåbart sparkapital på 830-1 mille. Det är glädjande. Äntligen.

Att köpa en villa på egen hand i en Stockholm förort, är riktigt status och en stor bedrift, speciellt om man är under 40. De flesta jag vet som gjort det, av bekantas singelfarsor, är höginkomstagande tjänstemän som jobbar konstant och det har de gjort runt 48-50 års ålder. Det var för 15 år sen när huspriserna var betydligt lägre.
Att köpa en Stockholms villa som ett par är även status, inte alla som har den lönen båda två eller lyckas spara ihop så mycket pengar, speciellt inte folk med en arbetarklass bakgrund.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 16:25.
Citera
2022-11-04, 16:22
Medlem
Citat:
En ny SVT dokumentär
Handling; När en tidigare shoppingmissbrukande kvinna, som shoppade till sig skor, kläder och fika för miljonbelopp, ska köpa hus och renovera för första gången.

Du fattade inte huvudpoioängen heller, som är att det möjligt snart igen att köpa ett hus utan medlåntagare, visserligen hyffsat nedgånget men i ganska nära Stockholm city med en ganska normal medellön igen. Det är glädjande.

Det där rucklet är inget någon renoverar. Kvinna eller man.
Om man nu gillar att bo "kompakt" mer eller mindre mitt i en rondell nära ett utanförskapsområde så kan man i alla fall smälla upp en ny kåk när man ändå är i farten.
Citera
2022-11-04, 16:30
Medlem
Citat:
En ny SVT dokumentär

Du fattade inte huvudpoioängen heller, som är att det möjligt snart igen att köpa ett hus utan medlåntagare, t ex en ekonomisk imbecil till kvinna som dig, visserligen hyffsat nedgånget men i ganska nära Stockholm city med en ganska normal medellön igen och ett uppnåbart sparkapital på 830-1 mille. Det är glädjande. Äntligen.

Att köpa en villa på egen hand i en Stockholm förort, är riktigt status och en stor bedrift, speciellt om man är under 40. De flesta jag vet som gjort det, av bekantas singelfarsor, är höginkomstagande tjänstemän som jobbar konstant och det har de gjort runt 48-50 års ålder. Det var för 15 år sen när huspriserna var betydligt lägre.
Att köpa en Stockholms villa som ett par är även status, inte alla som har den lönen båda två eller lyckas spara ihop så mycket pengar, speciellt inte folk med en arbetarklass bakgrund.

Nej LOL. Du kommer inte kunna köpa en villa med din 40k lön och svettiga miljon i insats "nära" Stockholm city. Du blir utkonkurrerad av par alla dagar i veckan.
Citera
2022-11-04, 16:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det där rucklet är inget någon renoverar. Kvinna eller man.
Om man nu gillar att bo "kompakt" mer eller mindre mitt i en rondell nära ett utanförskapsområde så kan man i alla fall smälla upp en ny kåk när man ändå är i farten.

Du tror man sätter in bergvärme för 100-130 k, nytt tak och fönster i något som är rivningsfärdigt?! Bara för golvet och tapeterna är slitna och stenplattorna utanför saknas eller är gamla är det inte rivningsfärdigt. Huset har ju en betongstomme, mycket bra. Det är ett hus med potential med fin takhöjd, fönster och mysig känsla.

Det går göra ytskikten inomhus, fasad, byta ut kök, badrum för under 100k på denna kåk, så den ser finare ut än en nyproducerad hyresrätt. Jag har renoverat flera lägenheter och villor och sålt med förtjänst och vet vad man kan åstadskomma med små medel genom prisjämföra samt köpa en del saker begagnat.

Så trött på såna okunniga och opraktiska människor som dig som sitter med telefonen i högsta hugg till en flinande hantverk som blåser er. Det blir ju svindyrt om man anlitar hantverkare för byta kök, sånt kan man göra själv för struntpengar så det blir riktigt tjusigt. Man sätter inte in balingslöv heller utan IKEA stommar i en sån där kåk och massa begagnadt lyxigt kakel, bänkskivor, hoar, inbyggd ugn med några år på nacken från någon slösaktig övre medelklass på blocket.

Renoverar gör man rum för rum i lugn takt över flera år.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in