2026-09-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
En sak du väljer att bortse ifrån helt är vad nyproduktionen kostar.

Priserna på bostäder kommer inte gå högre än vad nyproduktion kostar. Eftersom produktionen bara kommer öka ifall efterfrågan ökar.

Nyproduktionskostnaden är ett tak för bostadspriser.

(Notera dock att mark/adress är en befintlig tillgång man betalar för. Så den priskomponenten kan stiga i pris. Men mark/adress är i sig inte bostad).

Att sedan produktionskostnaden stiger beror på att:
* lönekostnader ökar
* råvarupriser ökar
* skatter ökar (men de utgör nog inte någon stor ökning här).

Detta är vad produktionskostnaden består av. Sedan kan marknaden i sig innehåll mer och mer av större bostäder och lyxigare. Då blir det dyrare.

Alla mark har från början varit gratis - att markpriserna som varit gratis kostar
som de gör är ett bevis på sjukt samhällssystem - sjuk kapitalism.

"Att sedan produktionskostnaden stiger beror på att:
* lönekostnader ökar
* råvarupriser ökar
* skatter ökar"

Tre saker ökar men de som ska betala kan bara få en liten
ökning o det är lönen efter skatt - så på sikt blir det högst
begränsad nyproduktion - ex de som har något att sälja
för att köpa o vill köpa.

Före 1991 var det väl ingen moms på bygen eller möjligen 6% eller
mindre - byggen var inte med i momssystemet 1969 när momsen
infördes
Citera
2026-09-03, 12:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

infördes

Skattebasen reducerades till 60% vid byggen av bostäder för att göra nyproduktion billigare (80-talet). Samma system idag skulle sänka momskostnaden till 15% (från 25) och därmed göra en nybyggd villa nära en halv miljon billigare.
Citera
2026-09-03, 12:54
Medlem
[quote=kordiroven|95842001]
Fullkomligt oförståeligt inlägg. Att ha 10 millar i värdepapper finns inte hos vanliga svensson. Det har ingenting att göra med varför unga behöver få mamma och pappas hjälp för att köpa en rutten etta i Upplands Väsby.
[/QUOTE

Nu syftade jag på måttlig innerstadslägenhet i Sthlm city eller lite större i gbg
o ännu större i malmö.

På övriga orter är priserna lägre men eftersom väldigt mycket köps på lån
i motsats till vad jag syftade på så är min förklaring sannolikt väldigt relevant
varför priserna stigit som de gör - många har ju förmodligen betydligt mer
pengar i bakfickan än minimal kontantinsats.

Att unga inte har nämnvärda pengar idag är ju ex axiom eftersom de får
sitt första jobb med vettiga pengar långt senare än 1950 o 1960 talisterna
o äldre
Citera
2026-09-03, 17:32
Medlem
Citat:
Jo därför att mamzen/papzen har 10 mkr i värdepapper o därför kan den unge redan som
ung skaffa köpebostad.

Men OM jag har fel - hur i helvete har köpebostdspriserna kunnat stiga som de gjort
o dessa prisser är lönebaserade - de betalas ju trots allt med nettolön efter skatt

Nej, de betalas inte alls. Folk sitter och pröjsar ränta till banken och amorterar noll och ingenting, så kostnaden blir förhållandevis låg men du är en slav för evigt. Sen så har svensson trott att ständiga prisökningar ska rädda dem från att någonsin behöva betala tillbaka sina lån men nu är rallyt med största sannolikhet slut och det visar sig att villor inte kan dubbla i värde var 5-10:e år samtidigt som man får 2% lönerevision om året.
Citera
2026-09-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Nej, de betalas inte alls. Folk sitter och pröjsar ränta till banken och amorterar noll och ingenting, så kostnaden blir förhållandevis låg men du är en slav för evigt. Sen så har svensson trott att ständiga prisökningar ska rädda dem från att någonsin behöva betala tillbaka sina lån men nu är rallyt med största sannolikhet slut och det visar sig att villor inte kan dubbla i värde var 5-10:e år samtidigt som man får 2% lönerevision om året.

Ok men hur ska då hyresOrättsfolket ink unga som flyttat hemifrån kunna samla pengar till kontantinsats för köpebostäder.

Är det som det ser ut enligt tidigare inlägg - lönekostnader ökar brutto ink arbetsgivaravgifter
byggaren ska tjäna på betalda löner o material o mark har blivit o blir allt dyrare o nettolönerna
ökar dåligt samtidigt som hyror o mat ökar (hyror mycket mot lön mat beroende på preferenser o försörjningsbörda) då är ju bostadsbyggande för köpebostäder i downward spiral o hyresOrätter har
väl redan hamnat där om inte alla nyproderade ska vara 95% under 40 kvm
Citera
2026-09-03, 19:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Alla mark har från början varit gratis - att markpriserna som varit gratis kostar
som de gör är ett bevis på sjukt samhällssystem - sjuk kapitalism.

"Att sedan produktionskostnaden stiger beror på att:
* lönekostnader ökar
* råvarupriser ökar
* skatter ökar"

Tre saker ökar men de som ska betala kan bara få en liten
ökning o det är lönen efter skatt - så på sikt blir det högst
begränsad nyproduktion - ex de som har något att sälja
för att köpa o vill köpa.

infördes
"All mark var från början gratis" Ha, ha den var kul. Backar du klockan till stenåldern nu?
Citera
2026-09-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"All mark var från början gratis" Ha, ha den var kul. Backar du klockan till stenåldern nu?

Inte så länge sen man fick mark gratis i usa o kunde köpa villatomter här
för en krona i vissa kommuner.

Olle Engkvist köpte typ ett halvt kvarter gröndalsvägen med byggnader för 1 krona
av staden o det är modern tid.

Eftersom kommunerna äger massor av mark skulle de kunna ge mark gratis till
sin allmännytta som i sin tur bygger bostäder med låga hyror marken är ju gratis

Nu talar man om markpriser enligt modellen BTA o då hade vi ett BR exempel
i Stockholms innerstad 45,000 kvm/BTA dvs 45,000 per byggbar BR kvm=
45,000 per kvm INNAN SPADEN KAN SÄTTAS I MARKEN ombildningar skedde
för typ 4,000 per kvm - jag vill se krämare som tar sitt sociala ansvar betalar
45,000 per kvm bygger lyx i city o sen säljer BR för 4,000 per kvm I in på flera
100 kvm
Citera
2026-09-03, 19:31
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ok men hur ska då hyresOrättsfolket ink unga som flyttat hemifrån kunna samla pengar till kontantinsats för köpebostäder.

40-talisterna borde väl dö ut nu och med det två positiva resultat: prisfall på hus och lägenheter samt en del arv att finansiera bostadsköp med. Invandringen ska samtidigt inte öka. Prispress måste till! Det vore åtminstone bäst för folket.
Citera
2026-09-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
40-talisterna borde väl dö ut nu och med det två positiva resultat: prisfall på hus och lägenheter samt en del arv att finansiera bostadsköp med. Invandringen ska samtidigt inte öka. Prispress måste till! Det vore åtminstone bäst för folket.

Det har dött folk hela tiden under resans gång och det har inte synts i priserna. Tror inte det sitter så många 40-talister på de mest attraktiva adresserna i sthlm. Men jag kan ha fel.
Citera
2026-09-03, 19:41
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det har dött folk hela tiden under resans gång och det har inte synts i priserna. Tror inte det sitter så många 40-talister på de mest attraktiva adresserna i sthlm. Men jag kan ha fel.

Jag håller delvis med. En mängd 40-talister finns dock kvar i sina hus och bostadsrätter. Säkert i Stockholm också. Det är ju enklast att bo i lägenhet.
Citera
2026-09-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit

Du drömmer Sten Baby-Face Nordin M (han är INTE homo som man kan tro utan
han är homofilurig för att han har Baby Face) BR ombildningarnas förespråkare sa.

Nu gör vi om massa allmänytta till BR. Det kommer att ha TVÅ positiva effekter,
1. Ägarna blir aktsammare

o vi har ett problem idag - det finns alldeles för få BR i stockholm o dessa ombildningar
kommer att leda till

Fanfar Fanfar Fanfar att

2. Bostadsrätterna blir billigare därför att utbudet ökar

hur stämmer detta med facit i hand

Jag kan tänka mig att sämre BR hade ökat mer i pris just pga detta
men jag kan ha fel - utbudet av hyresOrätter har ju minskat kraftigt
allmännyttan kan inte kompensera de med bra cityvåningar vid
evakueringar o byten pga renoveringar o allt detta har varit bingo
för hyresvärdarnas hyreshöjningar
Citera
2026-09-03, 20:05
Medlem
Citat:

Nej men titta - här var det som att det gick upp ett ljus för någon! Det är ju exakt detta som jag och många försöker förklara. Problemet i samhället är inte de 1‰ som har föräldrar med 10 miljoner på banken utan det är att poliser, undersköterskor, ambulansförare, butiks- och serveringspersonal etc. etc. drivs alltför långt från marknaden vilket leder till att de till slut kommer att ge upp. Det handlar inte om att det är fel med orättvisor men vi håller på att skapa ett framtida Sverige som åtminstone inte jag vill lämna till mina barn.

Men boomers är för intresserade av ny båt och leasingbil, givetvis bekostat av lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Citat:
Inte så länge sen man fick mark gratis i usa o kunde köpa villatomter här
för en krona i vissa kommuner.

Detta är faktiskt sant. Jag har fått det berättat för mig hur fiskargubbarna i Norrtälje för inte alltför många år sen skrev över tomter till folk i utbyte mot sprit när de var i Stockholm. Så inte gratis men nog fasiken nästintill. Nu har Norrtälje Sveriges dyraste havstomter och fiskargubbarna gjorde 1900-talets sämsta affär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in