2026-05-26, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Nej är svaret med andra ord, det finns inget "amorteringssparande" för amortering är inte ett sparande.

Självklart är inte pensionen ett sparande, eller har du någonsin hört någon som sagt "Fan jag vill åka på en resa i sommar så jag tar ut lite från pensionen"?

Som sagt, hur du väljer att se dina egna kostnader är upp till dig. Du får ha dina åsikter men de saknar helt grund i verkligheten, som bevisats i tidigare inlägg där det tydligt framgår med källhänvisning att amortering är en kostnad.

Du påstod att amortering är ett sparande så vart är pengarna?
Rätt svar är tillbaka i bankens ficka för de hade en fordran på dig och du betalade tillbaka din skuld.
Helt korrekt är att istället för att spara så betalade du din skuld, det hade kunnat finnas ett sparande men istället amorterade du bort en skuld. Två helt separata saker.

Jag vet att detta är chockerande för dig men att ta ett nytt lån är inte att ha ett sparande.
(nästan) vem som helst kan ta ett blanco-lån imorgon, betyder det att de har "dolt sparande"?
Enligt din logik så är svaret ja. Alla som har kapacitet att ta ett blanco-lån har lika mycket sparande som du har, om vi skall låtsas att förmågan att ta lån är samma sak som att ha ett sparande.

Nope, jag såg vad du skrev om att du trodde jag hade en master i genusvetenskap.
Du verkar vara under vanföreställningen att vad du tror påverkar verkligheten, så är det tyvärr inte.
Du tror att jag har en master i genusvetenskap från Södertörn, men tyvärr är det i nationalekonomi från Handels.
Du tror att amortering är ett sparande men tyvärr är det en kostnad. Pengarna är borta för du har återbetalat dem för en skuld du hade.

Det spelar ingen roll hur bitter du än blir eller hur vilka åsikter du än kommer med.
Det finns inget "amorteringskonto" och det är inget sparande, din åsikt i frågan ändrar inte faktum.
Då måste nivån på utbildningen gått ned rejält. Det är chockerande om du har en master i ekonomi men inte har någon förståelse för resultat- och balansposter och grundläggande nationalekonomiska termer som sparande.

Ja, jag tänkte skämta lite om att du hade en master i genusvetenskap med helt ärligt så roar det mig mer att du påstår att du har en master i ekonomi från handels.
Citera
2026-05-26, 08:37
Medlem
Citat:
Jag har flera frågor

1. Varför frågar du en annan person vad som framgår i videon istället för att titta på den?
Nu framgår det väldigt tydligt från den meningen jag skrev om det.

Citat:
2. Varför kommenterar du ens frågeställningen?
Detta är ett diskussionsforum där man gör kommentarer. Är det inte lite beklämmande att du måste få så uppenbara saker förklarade för dig.

Citat:
(hint, tror du Musk och Bezos säljer aktier om de vill köpa något dyrt?)
Noterar att Wallincus tänker sig att Elon Musk går till bankkontoret och står i kö där och när han kommer fram så säger han att han vill låna $1000.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
antar att det var nån slags matlagningskurs på Södertörn lr nåt.
Även för en matlagningskurs måste man kunna läsa enkla meningar och få de rätt.
Citera
2026-05-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då måste nivån på utbildningen gått ned rejält. Det är chockerande om du har en master i ekonomi men inte har någon förståelse för resultat- och balansposter och grundläggande nationalekonomiska termer som sparande.

Ja, jag tänkte skämta lite om att du hade en master i genusvetenskap med helt ärligt så roar det mig mer att du påstår att du har en master i ekonomi från handels.

Sluta hacka på wallincus, han har ju gjort historiens klassresa! Från att ha blivit dumpad av tjejen när dom bodde i ett utsatt område, till att ha tagit tag i sitt liv, tagit en master i "ekonomi" på handels, och vi pratar inte marknadsföring eller revision nu utan nek, för att sen arbeta med ungdomar (vad nu någon med en master i nek ska lära dom) för att sen bo i sina drömmars hus i någon förort till Göteborg.

Wallincus är ett levande exempel på the american dream, fast på svenska. När mörkret faller tar han på sig manteln och fortsätter som tangentbordskrigare med kampen mot alla elaka, värdelösa boomers.

Vad skulle alla ungdomar göra utan någon som Wallincus som tar kampen för dom?! Wallincus kommer inte sluta förens alla ungdomar har rätt till kraftigt subventionerade hyror i landets mest exklusiva 2%, allt annat vore att förkasta ungdomarna och således vår framtid till hemska ghetton dom Midsommarkransen.
Citera
2026-05-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Sluta hacka på wallincus, han har ju gjort historiens klassresa! Från att ha blivit dumpad av tjejen när dom bodde i ett utsatt område, till att ha tagit tag i sitt liv, tagit en master i "ekonomi" på handels, och vi pratar inte marknadsföring eller revision nu utan nek, för att sen arbeta med ungdomar (vad nu någon med en master i nek ska lära dom) för att sen bo i sina drömmars hus i någon förort till Göteborg.

Wallincus är ett levande exempel på the american dream, fast på svenska. När mörkret faller tar han på sig manteln och fortsätter som tangentbordskrigare med kampen mot alla elaka, värdelösa boomers.

Vad skulle alla ungdomar göra utan någon som Wallincus som tar kampen för dom?! Wallincus kommer inte sluta förens alla ungdomar har rätt till kraftigt subventionerade hyror i landets mest exklusiva 2%, allt annat vore att förkasta ungdomarna och således vår framtid till hemska"krigshärjade ghetton" som Midsommarkransen.
Citera
2026-05-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Om sparande och amortering är samma sak så måste också motsatsen - lån och konsumtion vara samma sak?
Att köpa kanelbullar på det lokala kafét för 100 kronor och att ta ett sms lån på 100 kronor utgör alltså ingen skillnad? I båda fallen minskar ju tillgångarna med 100 kronor..?
När du tar SMS-lånet så ökar dina skulder med 100 kr. Men samtidigt ökar dina tillgångar med 100 kr.
Eller hur?
Citera
2026-05-26, 08:44
Medlem
Citat:
Därför alla stora banker inkluderar amortering i boendekostnad, förmodar jag?
Därför det är superenkelt att googla upp "boendekostnad", ta första bästa länk och hitta nedan text:
"Boendekostnaderna på småhus består av:
Bolån – ränta och amortering utgör ofta en stor del av en villaägares boendekostnad.
"

Fetade den delen om att amortering är en kostnad, utifall du skulle missa det.

Men visst, kanske är jag och bankerna ensamma om att anse att amortering är en kostnad. Vi kollar in med en mäklare istället:
"Bolånekostnader är kostnader kopplade till ditt bolån, exempelvis ränta och amorteringar. Amortering är en summa som du betalar av på ditt bostadslån, utöver räntekostnaderna. "

Ok så förutom jag, bankerna och mäkare så är vi väl ensamma om att veta att amortering är en kostnad. Vi kollar med en låneförmedlare:

Om du bestämmer dig för att köpa ett hus behöver du inte betala hyra eller månadsavgift, istället amorterar du bara på bolånet.
Här är boendekostnaderna betydligt fler jämfört med hyres- och bostadsrätter, vilket beror på att du måste stå för alla kostnader själv. Här är exempel på boendekostnader för dig som bor i hus:

Låneränta, Amortering, El, Vatten/avlopp, Sophämtning, Vägunderhåll

Även en städfirma har koll på det hela, verkar det som:

Boendekostnad är den totala kostnaden för att bo i en bostad. Till boendekostnad räknas bland annat:
-Hyran
-Månadsavgift (för bostadsrätter)
-Fastighetsavgift (för villor)
-Ränta
-Amortering

Även guider för förstagångsköpare verkar fattat saken rätt:

"Boendekostnaden är den totala summan du betalar varje månad för ditt boende. Den inkluderar ränta på bolån (efter ränteavdrag), amortering, bostadsrättsavgift eller driftskostnader (villa)"

Rätt många som är på min sida, verkar det som...trots att du påstår att jag är ensam om det hela.

Nope, jag har uppfattat det hela korrekt.
Du är helt fel ute och försöker tvinga på andra din mentala gymnastik om hur du väljer att se på din boendekostnad.
Gav dig en rätt utförlig lista ovan som bara är ett axplock över de som korrekt hänvisar till amortering som en boendekostnad, inte ett sparande.

Håller du inte med? du kan få samma utmaning som andre killen fick.
Ring din bank och be om att få göra ett uttag från ditt amorteringssparande, återkoppla med besked om hur det gick.
Många har fel, om vi tar amotering, hur ser historia ut? starta vi från 2010 folk som köpte sin bostad, man hade inga kontanter man fick låna upp 100%, visst man fick samtidigt amotera tungt på topplån i några år.

Med facit i hand? hur har inflation, räntor, värdeöking och amoteringen utgjort att dessa nu har avkastning för resterande av sitt liv genom dessa fyra nämnda faktorer?

Många köpte sin bostad för 1milj, 100% belånad, idag är dessa värda runt 3milj. under denna tid har många även amoterat bort sitt lån.

Köpte du ett hus har du alltså amoterat bort nästan hela lånet och halverat din boendekostnad under denna korta tid gentemot ett hyrt likande boende.

Man har altså avkasting på kaital som fortsätter ända fram till sin död på enbart 15års ägt boende o amoterat. Detta utgör i sin tur man får ett högre nuvande sparande via sina inkomster.

Tar man sedan den stora tragiska sanning så vill du inte börja tulla på ditt börskapital när du blir pensionär för att täcka kostnader varje månad eller resor osv. Det är just med tiden man ser amoteringens effekt i kombo med inflationen, värdeökingar och kotstnads ökningar, man räkna med ca 2% inflation per år, man räkna börsen ger ca 4-8% per år vilket inte ens är nära bostads ägarnas avkastning.

Sedan facit, dessa som köpte 2010 fullt belånade, man hade extremt låg ränta under 10år o kunde amotera ner sitt boende, dsv inkl liknade boendekostnad som en liknaden hyresbostad även fast man amoterade, vi hade nollränta under extremt lång tid, avkastningen har spöat dom flesta börs sparare med råge under denna tid, dels man kan inte låna upp 1 milj o placera på börsen lika enkelt som låna på sitt boende, dels räntan är högre för ett sådan lån än ett bostadslån där man sedan kan låna amoteringsfritt just för man amoterat bort sitt tidigare lån.
Citera
2026-05-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Många har fel, om vi tar amotering, hur ser historia ut? starta vi från 2010 folk som köpte sin bostad, man hade inga kontanter man fick låna upp 100%, visst man fick samtidigt amotera tungt på topplån i några år.

Med facit i hand? hur har inflation, räntor, värdeöking och amoteringen utgjort att dessa nu har avkastning för resterande av sitt liv genom dessa fyra nämnda faktorer?

Många köpte sin bostad för 1milj, 100% belånad, idag är dessa värda runt 3milj. under denna tid har många även amoterat bort sitt lån.

Köpte du ett hus har du alltså amoterat bort nästan hela lånet och halverat din boendekostnad under denna korta tid gentemot ett hyrt likande boende.

Man har altså avkasting på kaital som fortsätter ända fram till sin död på enbart 15års ägt boende o amoterat. Detta utgör i sin tur man får ett högre nuvande sparande via sina inkomster.

Tar man sedan den stora tragiska sanning så vill du inte börja tulla på ditt börskapital när du blir pensionär för att täcka kostnader varje månad eller resor osv. Det är just med tiden man ser amoteringens effekt i kombo med inflationen, värdeökingar och kotstnads ökningar, man räkna med ca 2% inflation per år, man räkna börsen ger ca 4-8% per år vilket inte ens är nära bostads ägarnas avkastning.

Sedan facit, dessa som köpte 2010 fullt belånade, man hade extremt låg ränta under 10år o kunde amotera ner sitt boende, dsv inkl liknade boendekostnad som en liknaden hyresbostad även fast man amoterade, vi hade nollränta under extremt lång tid, avkastningen har spöat dom flesta börs sparare med råge under denna tid, dels man kan inte låna upp 1 milj o placera på börsen lika enkelt som låna på sitt boende, dels räntan är högre för ett sådan lån än ett bostadslån där man sedan kan låna amoteringsfritt just för man amoterat bort sitt tidigare lån.

Priserna är upp ganska precis 2x i riket, Stockholm, Göteborg, och något mindre i Malmö sedan 2010. 3x är snarare de som köpte 2005.
Senast redigerad av LTO 2026-05-26 kl. 10:15.
Citera
2026-05-26, 11:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Priserna är upp ganska precis 2x i riket, Stockholm, Göteborg, och något mindre i Malmö sedan 2010. 3x är snarare de som köpte 2005.

Det är i synnerhet perioden 2005-2015 som bostadspriserna rusat kraftigt. Sedan 2015 är det egentligen ingen konstig uppgång i allmänhet, men utgångsläget är ju på tok för högt
Citera
2026-05-26, 11:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nej är svaret med andra ord, det finns inget "amorteringssparande" för amortering är inte ett sparande.

Självklart är inte pensionen ett sparande, eller har du någonsin hört någon som sagt "Fan jag vill åka på en resa i sommar så jag tar ut lite från pensionen"?

Som sagt, hur du väljer att se dina egna kostnader är upp till dig. Du får ha dina åsikter men de saknar helt grund i verkligheten, som bevisats i tidigare inlägg där det tydligt framgår med källhänvisning att amortering är en kostnad.

Det finns massa former av sparande där du inte har tillgång till pengarna direkt när du vill. Pensionssparande är en sådan form, det finns även fonder och liknande där du låser in pengarna på ett visst antal år. En amortering är visserligen ett långsiktigt sparande som kanske i många fall är sparande till dina arvingar, men lik förbannat är det ett sparande eftersom förr eller senare behöver du lösa ditt lån.

Att man förklarar amortering som en kostnad är för att den är just långsiktig och låser upp pengarna en längre tid, men pengarna försvinner inte på samma sätt som när du har en riktig kostnad, de används för att minska ditt lån som du sedan måste betala tillbaka. Nu tror jag iofs att du trollar men eftersom du postade ett par länkar kan jag göra detsamma:

Länsförsäkringar: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/tips-guider/privatekonomi/amortera-eller-spara/
"Att amortera är ett sätt att spara, eftersom du minskar dina räntekostnader över tid"

Danske Bank: https://danskebank.se/privat/produkter/bolan/guider/amortering-kostnad-eller-sparande
"Pengarna du betalar i amortering på ditt bolån går till banken. De pengarna kommer du inte i kontakt med förrän du säljer bostaden. Det gör att det kan upplevas som att du löpande betalar en oönskad avgift till banken. Därför är det inte helt ovanligt att privatpersoner upplever amortering som en kostnad, fastän det är pengar du investerar i din egen bostad."

SBAB: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/amortering.html
"Amortering är en form av sparande. När du amorterar sänker du din belåningsgrad. Genom att kontinuerligt minska din belåning, blir du mindre utsatt om räntorna skulle stiga eller om du skulle få mindre i inkomst."

Levler: https://levler.se/lar-dig-mer/privatekonomi/ska-man-spara-eller-amortera/
"För att förstå valet mellan att amortera eller spara behöver vi börja i grunden. Amortering innebär att du betalar av på ditt lån, vanligtvis ett bolån. Det är inte en kostnad i sig – utan en återbetalning av pengar du redan lånat."

Tidningen näringslivet: https://www.tn.se/article/30075/amortera-eller-spara-det-lonar-sig-mest/
"Men att amortera ska ses som en form av sparande, säger sparekonomen Frida Bratt, där avkastningen motsvarar det du sparar in på räntekostnader när ditt lån blir lägre.

– Den avkastning du får på amorteringen är ju den bolåneräntan du egentligen skulle ha betalat. Då kan man sätta det i relation till den avkastning man skulle få på till exempel börsen."

Sverigekredit: https://www.sverigekredit.se/sparande/amortering

"När man talar om sparande är det vanligtvis fonder, aktier och sparkonton som avses. Idén med sådana produkter är att de kan ge avkastning. De pengar man stoppar in på sparkontot eller köper aktier för kan helt enkelt växa. Sparande genom amortering handlar om raka motsatsen. Syftet är inte att få det man amorterar att växa. Det handlar i stället om att minska kostnaderna steg för steg, månad för månad. Att sänka lånekostnader är ett i princip totalt säkert sparande, vilket investeringar i aktier och fonder inte är. "

Konsumentguiden: https://www.konsumentguiden.se/spara/amortera-eller-spara/
"Är det bäst att amortera eller att spara? Att amortera är i dagsläget det bästa valet om du har höga bolån då det är en säkrare form av sparande jämfört med att exempelvis investera på börsen"

Swedbank: https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-ditt-bolan/amortering-och-amorteringskrav.html
"Amortering är att betala tillbaka på ditt bolån, man kan säga att det är en form av sparande. När du amorterar minskar lånet, men även dina räntekostnader eftersom de är baserade på lånets storlek."

Hade du bara pratat om den amorteringen som är en del av amorteringskravet så hade du haft en liten poäng eftersom det inte är frivilligt. Men generellt sett, om du har någon som helst utbildning i ekonomi föreslår jag att du kontaktar ditt lärosäte och frågar vad fan de höll på med under tiden du gick där.

Nu kanske vi kan återgå till att diskutera bostadsmarknaden.
Citera
2026-05-26, 11:53
Medlem
Memnoks avatar
On topic: Jag har svårt att se att det kommer bli något stort ras om inte förutsättningarna för bostadsmarknaden ändras drastiskt. En sådan potentiell förändring är marknadshyror. Skulle det införas hade helt plötsligt antalet hyresobjekt som är tillgängliga på attraktiva adresser ökat drastiskt och man skulle kunna välja om man vill bo i hyresrätt eller villa/bostadsrätt.

Tror att rätt många framför allt äldre skulle vilja sälja och frigöra kapital om det blir verklighet.
Citera
2026-05-26, 12:46
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
On topic: Jag har svårt att se att det kommer bli något stort ras om inte förutsättningarna för bostadsmarknaden ändras drastiskt.
Jag räknar med uppgång i år och 2027 till följd av de ändrade bolånereglerna, efter det så kommer konsekvenserna av kriget Iran påverka oss så pass att styrräntan kommer behöva justeras och slå hårt mot jobben, hushållen, och ekonomin.

Men den som lever får se.
Citera
2026-05-26, 14:47
Medlem
Hade inte samhället blivit en bättre plats om staten tvångsinlöste alla ägda boenden och omvandlade till statliga hyresrätter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in