2026-05-26, 15:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hade inte samhället blivit en bättre plats om staten tvångsinlöste alla ägda boenden och omvandlade till statliga hyresrätter?
Är du född på Bommersvik eller? Det hade varit en helt idiotisk lösning.

Förutom det totalitära i att med vapenmakt tvinga av folk deras egendom hade det lett till att exakt ingen hade velat bygga bostäder. För jag antar att du inte vill ha marknadshyror i de statliga hyresrätterna. I så fall hade vi haft samma brist på på alla boenden som vi idag har på hyresrätterna och man hade inte haft något annat val än att stå i kö i 15-20 år eller gå med i Socialdemokraterna och mygla till sig ett boende den vägen.
Citera
2026-05-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är du född på Bommersvik eller? Det hade varit en helt idiotisk lösning.

Förutom det totalitära i att med vapenmakt tvinga av folk deras egendom hade det lett till att exakt ingen hade velat bygga bostäder. För jag antar att du inte vill ha marknadshyror i de statliga hyresrätterna. I så fall hade vi haft samma brist på på alla boenden som vi idag har på hyresrätterna och man hade inte haft något annat val än att stå i kö i 15-20 år eller gå med i Socialdemokraterna och mygla till sig ett boende den vägen.

Fast arbetsläger i Sibirien är väl en motivation så god som någon för motvalls kamrater. Lr har det testats förr?
Citera
2026-05-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hade inte samhället blivit en bättre plats om staten tvångsinlöste alla ägda boenden och omvandlade till statliga hyresrätter?
Haha nej.

Men jag skulle inte ha något emot om staten köpte upp en del äldre fastigheter och gjorde om till bostäder för lägre bemedlade människor. Något måste göras med våran bostadsmarknad.
Citera
2026-05-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Haha nej.

Men jag skulle inte ha något emot om staten köpte upp en del äldre fastigheter och gjorde om till bostäder för lägre bemedlade människor. Något måste göras med våran bostadsmarknad.

Om kommunen löser in tomträtterna i Bromma… och ordnar barackboenden istället. Då är vi nog på banan!
Citera
2026-05-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Priserna är upp ganska precis 2x i riket, Stockholm, Göteborg, och något mindre i Malmö sedan 2010. 3x är snarare de som köpte 2005.
Fast det mesta hänger på läget, jag köpte en brf 3:a nu 2020, gav 1,96milj, nu säljer grannar från 2,6 till 3milj.
Dvs på en ganska kort tid drog den upp ca 42%, det är just exemplet när en bostad är ganska dyr, samtidigt nu med nya reger, folk får lättare o hyra ut o köpa mer än en brf, detta kommer givetvis skicka upp priser ännu mer när man genom detta kan placera i bostäder o få avkastning via uthyrning medans man samtidigt har värdeökning.
Citera
2026-05-26, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Hahaha det här måste nog vara det roligaste du skrivit hittills, tack för ett gott skratt. För visst menar du handels i stockholm och inte handelshögskolan i jönköping (som den så fint hette förr, inte för jag tror att du ens har det visserligen).
Det är symptomatiskt för er härinne att ni tror att bara för att ni tycker något eller säger något så stämmer det, turerna kring min utbildning är bara ännu ett led av exempel där ni tror vägrar inse vad som är sant och kör med erat cope för att hantera hur världen ser ut.

Du gjorde dig väldigt lustig över att du inte klarade av att förstå att en etta i Göteborg krävde kontantinsats på 900 000 kr om man ville ha en rimlig boendekostnad, det är ju samma sak nu.
Din brist på förståelse ändrar inget, det är enkom jobbigt för dig att du inte kan förstå saker

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då måste nivån på utbildningen gått ned rejält. Det är chockerande om du har en master i ekonomi men inte har någon förståelse för resultat- och balansposter och grundläggande nationalekonomiska termer som sparande.

Ja, jag tänkte skämta lite om att du hade en master i genusvetenskap med helt ärligt så roar det mig mer att du påstår att du har en master i ekonomi från handels.
Jodå, jag har förståelse för balans och resultaträkning. Problemet ligger i att en privatperson inte behöver upprätta en sådan och eftersom det inte finns krav på det finns det inga regelverk kring hur poster skall bokföras för privatpersoner.
Kvalitén på utbildning är avsevärt mycket högre idag, för idag får vi lära oss sådant. Det verkar ha gått dig förbi
När denna konversationen är slut kommer jag ha kvar min mastersexamen och du kommer ha kvar din oförmåga att förstå vad sparande är, ditt bittra raljerande ändrar inte på detta

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Detta är ett diskussionsforum där man gör kommentarer. Är det inte lite beklämmande att du måste få så uppenbara saker förklarade för dig.

Noterar att Wallincus tänker sig att Elon Musk går till bankkontoret och står i kö där och när han kommer fram så säger han att han vill låna $1000.

Du bryr dig ju uppenbarligen inte om vad fakta påvisar utan ignorerar alla fakta till fördel för din egna åsikt så varför ens kommentera?
Du behandlar tråden som din personliga blogg där du häver ur dig dina verklighetsfrämmande åsikter om saker, det är knappast vad tråden är till för.

Och tack för ännu ett exempel på din brutala okunskap, det börjar bli rätt många nu.
Inte nog med att du är helt clueless vad gäller bostadsmarknaden, du vet alltså inte att många rika lånar mot sina aktieinnehav och spenderar dessa pengar istället för att sälja tillgångar?

Tror inte någon är förvånad över att trådens minst pålästa individ inte hade koll på detta, sedan att du gör dig löjlig över något du inte visste om är bara ännu roligare

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

Hade du bara pratat om den amorteringen som är en del av amorteringskravet så hade du haft en liten poäng eftersom det inte är frivilligt. Men generellt sett, om du har någon som helst utbildning i ekonomi föreslår jag att du kontaktar ditt lärosäte och frågar vad fan de höll på med under tiden du gick där.

De utbildade mig med väldigt goda resultat.
Jag vet att amortering inte är en kostnad för företag, problemet är att alla som köper bostäder inte är företag. Eller tror du att alla Sveriges bostäder ägs av juridiska personer och det är därför du tror att amortering inte bör klassas som kostnad?

Trevliga länkar, väldigt spännande läsning men har du kollat under fliken "bolån"?
Banker klassar amortering, helt korrekt, som en del av din boendekostnad när du söker bolån.
Sedan skriver de artiklar om att den obligatoriska summan pengar du betalar till banken varje månad är ett sparande, egentligen, så du skall kunna må lite bättre över dina kostnader men som sagt finns det inget "amorteringsparande" att ta av och du kan inte rimligtvis få loss pengarna från bostaden utan att på samma gång bli hemlös (eller sätta dig i hyresrätt, såklart, om du har 20 års kötid).

Jag brukade alltid undra hur folk går på scammers som ringer och lurar av dem pengar, du gav mig svar på frågan. Visar sig att folk är generellt rätt osmarta vad gäller pengar och går på nästan vad som helst. Hur du väljer att se på dina kostnader är inte min ensak, du får klassa din amortering som sparande, böter, avgift eller investering i bankens välmående om du vill. Det ändrar inte vad det faktiskt är

De som fortsatt vill tjata till leda om hur de känner att deras kostnad är ett sparande kan starta egen tråd för sin mentala gymnastik istället. Det räcker nu
Senast redigerad av Wallincus 2026-05-26 kl. 19:44.
Citera
2026-05-26, 20:38
Medlem
Oförändrad
Citera
2026-05-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är symptomatiskt för er härinne att ni tror att bara för att ni tycker något eller säger något så stämmer det, turerna kring min utbildning är bara ännu ett led av exempel där ni tror vägrar inse vad som är sant och kör med erat cope för att hantera hur världen ser ut.

Du gjorde dig väldigt lustig över att du inte klarade av att förstå att en etta i Göteborg krävde kontantinsats på 900 000 kr om man ville ha en rimlig boendekostnad, det är ju samma sak nu.
Din brist på förståelse ändrar inget, det är enkom jobbigt för dig att du inte kan förstå saker

Cope över vad wallincus? Jag har fru, barn och en årslön på runt 1.2m, det finns inget någon främling på internet säger som skulle behöva få mig att trycka i mig copium. Att du däremot hävdar att du har en master i nek från handels liknar ju en fars då du verkar ha svårt med ganska basala koncept i just makro och mikro så det får du liksom ta att folk reagerar på. Hade du på riktigt haft en master i nek, oavsett handels eller inte skulle du inte avskriva en docent i ekonomisk historia som en historiker som inte kan något om nek...
Citera
2026-05-26, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Cope över vad wallincus? Jag har fru, barn och en årslön på runt 1.2m, det finns inget någon främling på internet säger som skulle behöva få mig att trycka i mig copium. Att du däremot hävdar att du har en master i nek från handels liknar ju en fars då du verkar ha svårt med ganska basala koncept i just makro och mikro så det får du liksom ta att folk reagerar på. Hade du på riktigt haft en master i nek, oavsett handels eller inte skulle du inte avskriva en docent i ekonomisk historia som en historiker som inte kan något om nek...

Vill inte name-calla någon för en ny avstängning men jag tror inte skribenten ens hade klarat gymnasiet med sin argumentation och sjaskiga källkritik. Skribenten verkar bara söka fram meta-data som har samma sökord som sin egen tes - och den taskiga attityden att verka helt jävla ointresserad av att lära sig nånting på riktigt. Vet inte om det är politik som leder till såpass stor kognitiv dissonans eller bara en mindre dos funktionsnedsättning/retardness.

Ibland undrar man om det är en bot man pratar med.
Citera
2026-05-27, 06:44
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej jag är 90-talist.

Snacka inte skit om 40-talister. De byggde det här landet och det välstånd du nu njuter av är pga den oerhörda industrialiseringen som vi fick tack vare denna generation. Förutom industrin fick vi ärva världens stabilaste elförsörjning. Sen kom dina föräldrar och din generation (gen Z). Riktiga oduglingar som inte bara är värdelösa utan även aktivt jobbat för att avveckla landets industri och välstånd.

Instämmer!!

Sveriges och EU:s politiker har åstadkommit en katastrof av spektakulära mått på talrika områden: Energipolitiken, kvotering i förening med feminism, invandringspolitiken samt den systematiska nedmonteringen av vårt försvar – för att blott nämna några. I stället har de slösat bort pengarna på lyxiga förstaklassresor till internationella konferenser om miljö och feminism. Vi står nu inför hot såväl inifrån som utifrån, och det är våra ledares högsta och mest oavvisliga plikt att värna vår säkerhet – en plikt de fullständigt har brustit i att uppfylla.

.
Citera
2026-05-27, 06:48
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast det mesta hänger på läget, jag köpte en brf 3:a nu 2020, gav 1,96milj, nu säljer grannar från 2,6 till 3milj. Dvs på en ganska kort tid drog den upp ca 42%,
Om din granne med motsvarande lägenhet inte får sin såld för 2.6 miljoner så underskrider uppgången 32.6%.

Om det LTO hänvisar till stämmer så var det 100% på 16 år, vilket är fullt rimligt.

Citat:
nu med nya reger, folk får lättare o hyra ut o köpa mer än en brf, detta kommer givetvis skicka upp priser ännu mer när man genom detta kan placera i bostäder o få avkastning via uthyrning medans man samtidigt har värdeökning.
Att folk får bättre möjligheter att hyra ut kan även dra ned bostadspriserna, för att det betyder att du kan få slödder och kriminella som grannar. Och de flesta köper inte för att hyra ut, de köper för att bo; och då väger det här argumentet tyngre.
Senast redigerad av Tidvind 2026-05-27 kl. 06:52.
Citera
2026-05-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Om din granne med motsvarande lägenhet inte får sin såld för 2.6 miljoner så underskrider uppgången 32.6%.

Om det LTO hänvisar till stämmer så var det 100% på 16 år, vilket är fullt rimligt.

Att folk får bättre möjligheter att hyra ut kan även dra ned bostadspriserna, för att det betyder att du kan få slödder och kriminella som grannar. Och de flesta köper inte för att hyra ut, de köper för att bo; och då väger det här argumentet tyngre.
Skillnade handlar om en renoverad eller inte renoverad lägenhet, denna länga är byggd 1957, genom denna tid har alla lägnheter renoverats under olika tider, vi som toppar har renoverade under 2010 till 2020. Lägga in ett nytt parketgolv i hela och fixa väggarna handlar om små pengar, la själv bra ut 22000kr på nya golv och alla väggar, badrum hade föreningen redan gjort via stamrenoveringen, kök är ännu snyggt.

Var ordförande för förening under 4 år, det var ständingt krig på hur länge folk fick hyra ut, några gick upp i hyresnämnden för att vinna något år till, en del blev förbannade för man inte fick hyra ut mer än 1 år åt gången, med max 3 år som hyresnämnden fastslog.

Genom detta förstår man folk vill hyra ut, det är som att få aktieutdelning varje månad, vi har avgifter på 4900kr för en 3:a många hyr ut för ca 10000kr/månad, det ser man som ordförande när man godkänner vem dessa ska hyra ut till, man skickar med kontraktet till ordförande o styrelsen.

Föräldra köp var även vanlig, juridiska personer kriga mäklare konstant att dessa bjuder detta pris för att få köpa hos er.

Bara genom min tid som ordförande ser jag att priser kommer o öka bra mycket genom dessa nya regler, få hyra ut skattefritt med 45000kr i vinst varje år är en mycket säker avkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in