Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Beror väl på hur man ser det. Själv har jag använt lågränteperioden till att amortera av mitt bolån och bott oförskämt billigt. Ska jag sälja av nu och hyra menar du?
Du använder dig själv som exempel och för de FÅTAL som gjort så har det säkert varit en fin affär att köpa en bostad och sedan amortera ned.
Men det du tycks missa är att den sidodiskussionen i tråden du deltar i handlar inte om de som gjort rätt val, utan att det finns en alldeles för stor mängd personer som INTE gjort rätt val.
Har har du ett exempel:
Kalle köper först in sig och lånar 5 miljoner. Några år senare har hans bostad ökat i värde. Nu köper han så att lånet istället är 8 miljoner. Han har inte använt tiden med låga räntor till amortera utan utöka lånet på nya huset i takt med värdestegringen. Detta för att köpa en Tesla, resa till Thailand på 45-årsdagen och en kortis till Las Vegas.
Därav att svenskens belåningsgrad är näst högst i Europa:
"I slutet av juni 2021 uppgick svenskarnas skulder till över 5 000 miljarder kronor, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Det är en skuldsättning som ungefär motsvarar hela Sveriges bruttonationalprodukt, och en skuldnivå som nästan femfaldigats på bara 20 år."
Med ledning av detta har vi många fler Kalle i befolkningen än vi har Kurt-Sune. Risken är att när detta korthus faller så blir det katastrof för ett stort antal personer som är överbelånade. Det riskerar - som så mycket annat i ekonomin - att smitta av sig på folk som inte har klantat sig.