2022-07-15, 15:40
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte som bolån i sådana fall. Tror inte att det är speciellt vanligt.
https://www.svd.se/a/bd39e2bf-5628-4ac3-a814-b48f191eed8f/25-000-har-skulder-kvar-efter-krasch-pa-1990-talet
Det så klart relativt med vad som anses som vanligt.

25 000 personer med skulder som är 30 år gamla och inte har något att visa för dom.
Citera
2022-07-15, 15:52
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Beror väl på hur man ser det. Själv har jag använt lågränteperioden till att amortera av mitt bolån och bott oförskämt billigt. Ska jag sälja av nu och hyra menar du?
Nä det enda jag sa var att bostadsmarknaden har varit sjuk. Förstår du inte vad jag säger?
Citera
2022-07-15, 16:03
Medlem
Citat:
Beror väl på hur man ser det. Själv har jag använt lågränteperioden till att amortera av mitt bolån och bott oförskämt billigt. Ska jag sälja av nu och hyra menar du?

Du använder dig själv som exempel och för de FÅTAL som gjort så har det säkert varit en fin affär att köpa en bostad och sedan amortera ned.

Men det du tycks missa är att den sidodiskussionen i tråden du deltar i handlar inte om de som gjort rätt val, utan att det finns en alldeles för stor mängd personer som INTE gjort rätt val.

Har har du ett exempel:
Kalle köper först in sig och lånar 5 miljoner. Några år senare har hans bostad ökat i värde. Nu köper han så att lånet istället är 8 miljoner. Han har inte använt tiden med låga räntor till amortera utan utöka lånet på nya huset i takt med värdestegringen. Detta för att köpa en Tesla, resa till Thailand på 45-årsdagen och en kortis till Las Vegas.

Därav att svenskens belåningsgrad är näst högst i Europa:

"I slutet av juni 2021 uppgick svenskarnas skulder till över 5 000 miljarder kronor, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Det är en skuldsättning som ungefär motsvarar hela Sveriges bruttonationalprodukt, och en skuldnivå som nästan femfaldigats på bara 20 år."

Med ledning av detta har vi många fler Kalle i befolkningen än vi har Kurt-Sune. Risken är att när detta korthus faller så blir det katastrof för ett stort antal personer som är överbelånade. Det riskerar - som så mycket annat i ekonomin - att smitta av sig på folk som inte har klantat sig.
Citera
2022-07-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
300 000 SEK förlust på 18 månader. Det blir rätt dyr boendekostnad.
Månadskalkylen blir: avgift 2841, ränta ungefär 5000-7000 beroende på ränta och sen 16000 i förlust. Månadskostnad ungefär 24000 kr för en tvåa på Södermalm. Jag tror det hade varit billigare att hyra.

Det är nog ungefär vad den lgh hade kostat att hyra i andra hand. Ett förstahandskontrakt hade såklart varit mycket billigare men då måste du 30 år i hyreskö först.
Citera
2022-07-15, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Du använder dig själv som exempel och för de FÅTAL som gjort så har det säkert varit en fin affär att köpa en bostad och sedan amortera ned.

Men det du tycks missa är att den sidodiskussionen i tråden du deltar i handlar inte om de som gjort rätt val, utan att det finns en alldeles för stor mängd personer som INTE gjort rätt val.

Har har du ett exempel:
Kalle köper först in sig och lånar 5 miljoner. Några år senare har hans bostad ökat i värde. Nu köper han så att lånet istället är 8 miljoner. Han har inte använt tiden med låga räntor till amortera utan utöka lånet på nya huset i takt med värdestegringen. Detta för att köpa en Tesla, resa till Thailand på 45-årsdagen och en kortis till Las Vegas.

Därav att svenskens belåningsgrad är näst högst i Europa:

"I slutet av juni 2021 uppgick svenskarnas skulder till över 5 000 miljarder kronor, enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB. Det är en skuldsättning som ungefär motsvarar hela Sveriges bruttonationalprodukt, och en skuldnivå som nästan femfaldigats på bara 20 år."

Med ledning av detta har vi många fler Kalle i befolkningen än vi har Kurt-Sune. Risken är att när detta korthus faller så blir det katastrof för ett stort antal personer som är överbelånade. Det riskerar - som så mycket annat i ekonomin - att smitta av sig på folk som inte har klantat sig.

Vad har du för belägg för att detta beteende är vanligt?
Citera
2022-07-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Du är verkligen inne och trollar i varenda tråd på FB alltså vad håller du på med?
Tror du alla är tappade som barn eller vem försöker du lura?

Ränta = en avgift som man EJ vill ha men måste betala för att få tagit lånet. Annars tjänar inte utlånaren något på att låna ut pengar. Denna kan svänga i orostider till tex 7% som utlåningsinstituten haft som kalkyl ”i värsta fall”

Amortering = det som man betalar åt sig själv, den del man betalar för att lånet skall sjunka så man får lägre avgifter.

En ränta på 7% under en längre period än under 1 år är inte möjligt utan motsvarande löneökningar. Då amorteras lånet mycket riktigt automatiskt.

Under 70-80 talet var snittinflationen (och löneökningen) runt 8% per år. Ett lån på 100k hade devalverats enormt efter 10 år utan en krona i amortering
Citera
2022-07-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Många källor indikerar det, även om det inte förs statistik över vad EXAKT blancolån går till:

Citat:
Nästan alla låntagare med en belåningsgrad på över 85 procent av bostadens värde hade kompletterat sitt bolån med ett blancolån hos samma långivare. Och 84 pro- cent av dessa låntagare hade befintliga blancolån som översteg 50 000 kronor vid lånetillfället. I genomsnitt uppgick de befintliga blancolånen för denna grupp till 247 000 kronor.

Citat:
De genomsnittliga befintliga blancolånen var ungefär lika stora som blancolånen bland de låntagare som hade kompletterat sitt bolån hos samma långivare i sam- band med det nya bolånet (se diagram 9). Stora blancolån kan vara en indikation på att de befintliga lånen har använts som kontantinsats vid bostadsköpet, men de kan också ha använts till andra syften som renoveringar, köp av konsumtionsvaror eller för att lösa andra lån och krediter.

Citat:
Uppgifter om befintliga blancolån fanns för 85 procent av låntagarna som tog ett nytt bolån 2021.16 Av dessa hade cirka 22 procent befintliga blancolån och drygt 18 procent hade blancolån som översteg 50 000 kronor. Bland låntagare som tog ett blancolån i samband med det nya bostadslånet hade 9 av 10 också befintliga blan- colån som översteg 50 000 kronor.

https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

Ska bli väldigt, väldigt intressant att se vad som händer med dessa låntagare i samband med att räntorna höjs. Inte direkt så att blancolånens ränta står stilla när bolånen sakta, men säkert klättrar uppåt ...
Citera
2022-07-15, 16:34
Medlem
Citat:
En ränta på 7% under en längre period än under 1 år är inte möjligt utan motsvarande löneökningar.

På tal om belägg: vad har du för stöd för det påståendet?
Citera
2022-07-15, 16:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Inget alls. Att Kalle kliver in på marknaden och lånar 5 millar bara sådär till första bostaden är extremt ovanligt skulle jag säga. Bankerna ställer ganska tuffa krav på nya köpare och det måste amorteras ända ner till 50% idag.
Citera
2022-07-15, 16:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Nä det enda jag sa var att bostadsmarknaden har varit sjuk. Förstår du inte vad jag säger?

Tycker den har varit ganska bra. Jag gillar att bo billigt och det kan jag nu fortsätta med tack vare att jag bott så billigt och kunnat amortera av mina lån. Ju mer man amorterar desto billigare har det blivit att bo. Och min lön har ökat samtidigt.
Citera
2022-07-15, 16:50
Medlem
TrueCs avatar
Bor i ett relativt nybyggt område (brf) där det finns identiska radhus (bor dock bredvid i villa)

Förra sommaren såldes dessa för 2.7m i förrgår såldes ett för 3.6! Kom inte och säg att krisen är här, den må komma men den är inte här än.

Visst, som jag skrev tidigare i tråden har de absolut dyraste objekten fått färre spekulanter, men mer än så är det inte.
Citera
2022-07-15, 16:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är för väl. Jag är inte helt övertygad om att jag vill ha stekta sparvar i munnen.

Dock är det inte så lätt som du skriver. Det är mer än en som gör på det viset. Min son som bor i andra hand med kontrakt till Jan 2023, söker precis som du föreslog på alla möjliga sätt efter ett nytt boende efter att detta nuvarande tar slut. Han klarar inkomstkrav, så det är inga hinder. Men det lär ju vara många som gör så här. Sedan vill han bo centralt så det begränsar ju alternativen.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det kommer det inte så länge energipriserna ligger där de gör.

De som köpte bostäder på botten ja!
Inte ni som köpte på toppen.

Så nu är argumentationen från er att NÄR PRISERNA VÄNDER KOMMER MAN HA TJÄNAT PENGAR OM MAN KÖPTE FÖR ETT BILLIGARE PRIS?
Jävlar. Hur mycket i IQ måste man ha för det?

Det kommer inte stora löneökningar i lågkonjunkturer.

Det sista fetade: risken är till och med att man måste sänka sin lön för att rädda företagen också. Hände väl senast där runt 2008, var väl nåt större bolag där vissa fick sänka lönerna med 5% om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in