Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-05, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Utan att blanda in känslor är ytterst tveksamt eftersom du sitter här och krigar febrilt för att du skall få rätt, men sure.
Jag accepterar också prisbilden, och väljer att inte köpa för det är för dyrt. Varför blir du så uppjagad över det?

Väldigt udda sätt att tolka vad jag skrev på men är det din tolkning så vem är jag att säga emot.

Du missade dock helt att detta var för ~10-15 år sedan som det var en fråga för mig och dåvarande flickvännen.
Att det är kortare kötid idag är ju...inte direkt relevant, eller hur tänker du då?
Förklara gärna hur kort kötid idag betydde något för mig för 10 år sedan när kötiden var längre.

Som man säger "Good for you".
Du får göra som du vill, köp eller låt bli. Jag väljer att låta bli för det är för dyrt jämfört med det värde jag får för bostaden
Varför blir du så sur över det?
Du är ingen planekonom men ändå kräver du att jag skall acceptera din bild över huruvida priset är värt det eller inte, tror nog du hade blivit en god planekonom ändå!

Kötiden i Göteborg har aldrig varit 15-20 år utom för knappt 1% av beståndet.

Du går fel eftersom du slänger dig med en massa påståenden som att bostäder är ”för dyra” eller ”övervärderade” som om det vore någon slags sanning. DU tycker att det är för dyrt, ingen skulle bry sig om du bara tyckte det, precis som ingen skulle bry sig du tycker det kostar för mycket att äta på Frantzens eller köra en Range Rover.

Sen kommer du med absurda exempel som att man måste köpa mycket för att ensam köpa en villa. Detta trots att det är helt irrelevant för INGEN i princip köper en villa själv. Varken nu eller 1992. Varken i Sverige eller i andra västeuropeiska länder.
Citera
2025-09-05, 06:43
Medlem
Citat:
Joho då, massor med argument till varför jag tycker bostäder är övervärderade.
Du behöver inte dela min uppfattning men som sagt, jag tänker inte köpa något som jag inte anser vara värt pengarna.
Att du sedan blir enormt provocerad av det berör inte mig så mycket, tänker inte köpa bostad för att göra dig glad eller slippa bli kallad snål av dig. Det gör inte så ont som du verkar tro.

Har du frågat eller talat om detta själv?
Nej, inte direkt.
Du har kallat mig snål, kräsen, gnällig, svagsint och att jag skriver smörja.
Det är inte direkt grund för ett trevligt samtalsämne.
Du verkar dock mer vettig än andra här inne så det skall jag ge dig och jag förstår till fullo att detta samtalsämne lockar ut det sämsta från alla sidor med flertal kommunister som vill ha saker gratis bara för att de vill ha det.

Ja, tack!
Det var det jag sade. det är orimligt att man skulle kunna renovera två badrum, kök och lägga om tak för 400 000 kr.

Du frågade faktiskt om objekten och jag tror inte jag svarade.
Jag vill inte dela för det ligger fortfarande ute och jag vill inte att de skall få skit för mig, ägarna har inte gjort mig något ont och förstår deras situation.
Hursomhelst.
Jag var på lägenhetsvisning för en 3:a på ~80 kvm som låg ute för 39 000 kr/kvm, lägenheten var avsevärt värre än vad bilderna antydde och på plats pratar jag och mäklare om vad som behövs göras. Eftersom jag var själv på visning var det mycket samtal med mäklaren.
Balkong behöver bytas helt för trät var ruttet, köket hade fått en vattenläcka så golvet buktade och alla ytskikt behövde bytas för någon hade rökt inne och badrummet var original.
Efter visningen så lade jag märke till att en ungefär lika stor lägenhet i en annan, större, förening låg ute för ~30 000 kr/kvm, bättre skick och ~150-200 meter från denna jag var på.
Jag ringde och frågade mäklaren varför och han sade att det fanns en hyreslägenhet i föreningen som de skulle sälja och betala av alla skulder med(liten förening med färre än 10 bostadsrätter). Jag sade ok och sade att jag ville ha avdrag för reparationer om jag skulle lägga ett bud. Mäklaren blev sur och sade att "Jag ogillar skambud men jag måste framföra det, vad hade du tänkt dig?" Jag föreslog 35 000 kr/kvm, mer än vad reparationerna kostade men jag tyckte om stället.
Säljaren accepterade inte budet och nu ~1 år senare ligger lägenheten kvar, lägenheten de skulle sälja ur föreningen ligger också kvar ute...Så det var nog fler än jag som ansåg att det var orimligt värderat.

Hittar jag något som är rimligt värderat och som jag tycker om så kommer jag köpa det, tills dess låter jag bli.
Det är tyvärr så enkelt.

Nej du kommer med en massa tyckande. Men inget konkret. Du skulle kunna peka på en rad relevanta parametrar som påverkar prissättningen, löner, ränteläge, politisk styrning eller skatteläge men kommer bara med snömos.

Byggmaterial kostar vad det kostar i nästan hela världen. Sen kan man tycka det är orimligt men det är irrelevant. Vad är det som sticker ut och gör det dyrt att renovera i Sverige kontra andra länder i europa? Jo det är bygglöner och hantverkares timpenning. Så länge en målare ska ligga på 40k sek i månaden så kommer det vara svindyrt att ta in en målare i Sverige kontra andra länder.

Ärligt talat är det totalt ointressant att lyssna på dina anekdoter utan konkreta exempel. Det hade kunnat vara intressant att lyssna på om du hade det. Många kommer med liknande påståenden men när man ber om exempel (finns 10 000 tals pp hemnet i detta nu) kommer antingen ingenting eller så kommer exempel där man märker att det är skribenten som har noll koll.
Citera
2025-09-05, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighDividend
Varför rör sig alla som en katt runt het gröt på forumet om ’Bostadsmarknaden i Sverige just nu’ ? Utifrån tidigare diskussioner om marknadspris så skulle jag säga att det nu ligger 99 000 objekt till värde noll (0)
För att referera till en gammal vän som är analytiker inom bostads sidan ’ alla vill sälja men få vill köpa” Det kommer bara att bli värre och värre med tiden och om ett halvår så är nog bostadspriser betydligt lägre än idag,

Min största fundering är varför inte media rapporterar om att vi är inne i en bostadskrasch ?

Btw: Räntan ser ut att vara på väg uppåt igen. Kolla långa räntor (tex U.S. 30 årliga)

Det säljs normala volymer av BR och högre volymer än normalt av villor och priserna går inte ned.

För att media ska börja rapportera om en bostadskrasch måste det finnas en sådan.

Att någon stolle på FB med foliehatt har fått för sig att det finns en sådan räcker liksom inte.
Citera
2025-09-05, 07:56
Medlem
Citat:
Joho då, massor med argument till varför jag tycker bostäder är övervärderade.
Du behöver inte dela min uppfattning men som sagt, jag tänker inte köpa något som jag inte anser vara värt pengarna.
Att du sedan blir enormt provocerad av det berör inte mig så mycket, tänker inte köpa bostad för att göra dig glad eller slippa bli kallad snål av dig. Det gör inte så ont som du verkar tro.

Har du frågat eller talat om detta själv?
Nej, inte direkt.
Du har kallat mig snål, kräsen, gnällig, svagsint och att jag skriver smörja.
Det är inte direkt grund för ett trevligt samtalsämne.
Du verkar dock mer vettig än andra här inne så det skall jag ge dig och jag förstår till fullo att detta samtalsämne lockar ut det sämsta från alla sidor med flertal kommunister som vill ha saker gratis bara för att de vill ha det.

Ja, tack!
Det var det jag sade. det är orimligt att man skulle kunna renovera två badrum, kök och lägga om tak för 400 000 kr.

Du frågade faktiskt om objekten och jag tror inte jag svarade.
Jag vill inte dela för det ligger fortfarande ute och jag vill inte att de skall få skit för mig, ägarna har inte gjort mig något ont och förstår deras situation.
Hursomhelst.
Jag var på lägenhetsvisning för en 3:a på ~80 kvm som låg ute för 39 000 kr/kvm, lägenheten var avsevärt värre än vad bilderna antydde och på plats pratar jag och mäklare om vad som behövs göras. Eftersom jag var själv på visning var det mycket samtal med mäklaren.
Balkong behöver bytas helt för trät var ruttet, köket hade fått en vattenläcka så golvet buktade och alla ytskikt behövde bytas för någon hade rökt inne och badrummet var original.
Efter visningen så lade jag märke till att en ungefär lika stor lägenhet i en annan, större, förening låg ute för ~30 000 kr/kvm, bättre skick och ~150-200 meter från denna jag var på.
Jag ringde och frågade mäklaren varför och han sade att det fanns en hyreslägenhet i föreningen som de skulle sälja och betala av alla skulder med(liten förening med färre än 10 bostadsrätter). Jag sade ok och sade att jag ville ha avdrag för reparationer om jag skulle lägga ett bud. Mäklaren blev sur och sade att "Jag ogillar skambud men jag måste framföra det, vad hade du tänkt dig?" Jag föreslog 35 000 kr/kvm, mer än vad reparationerna kostade men jag tyckte om stället.
Säljaren accepterade inte budet och nu ~1 år senare ligger lägenheten kvar, lägenheten de skulle sälja ur föreningen ligger också kvar ute...Så det var nog fler än jag som ansåg att det var orimligt värderat.

Hittar jag något som är rimligt värderat och som jag tycker om så kommer jag köpa det, tills dess låter jag bli.
Det är tyvärr så enkelt.

Jag har kommit med flera konkreta exempel som påvisar att två lika stora hus, med likvärdiga tomter, i samma område har en prisdiff på 30-40% mellan renoveringsbehov och topprenoverat. För att det ska finnas relevans i att diskutera får du komma med exempel som styrker din tes
Citera
2025-09-05, 07:59
Medlem
Epistemologens avatar
Idag är en helt vanlig dag i pressens desperata kampanj för att prata upp bostadsmarknaden. Kreativiteten i att försöka sätta positiva rubriker slår nog rekord. Någon tidning valde att helt strunta i vad nyheten var (stillastående/fallande bopriser enligt Mäklarstatistik) och istället köra en rubrik om vad mäklare tror om priserna. (Ledtråd: deras jobb är att sälja bostäder.) När allt detta är över ska det göras tydligt vems ansvar det är att unga människor lockades att skuldsätta sig upp över öronen.

SvD's rubrik här får dock godkänt:

https://www.svd.se/a/5Ex7gW/bostadsmarknaden-maklarnas-skrackindex-stiger-till-nya-nivaer
Citera
2025-09-05, 08:28
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Idag är en helt vanlig dag i pressens desperata kampanj för att prata upp bostadsmarknaden. Kreativiteten i att försöka sätta positiva rubriker slår nog rekord. Någon tidning valde att helt strunta i vad nyheten var (stillastående/fallande bopriser enligt Mäklarstatistik) och istället köra en rubrik om vad mäklare tror om priserna. (Ledtråd: deras jobb är att sälja bostäder.) När allt detta är över ska det göras tydligt vems ansvar det är att unga människor lockades att skuldsätta sig upp över öronen.

SvD's rubrik här får dock godkänt:

https://www.svd.se/a/5Ex7gW/bostadsmarknaden-maklarnas-skrackindex-stiger-till-nya-nivaer

Antingen går priserna upp, ner eller så står de stilla. I svensk press (rubriksättning) är det emellertid bara varianter av samma två händelser: antingen går bostadsmarknaden urstarkt, eller så är vändningen (uppåt) precis runt hörnet.
Senast redigerad av MyckeSenapSkaDeVa 2025-09-05 kl. 08:31.
Citera
2025-09-05, 09:06
Medlem
Jag har baissat bostadsmarknaden i många år och tänkt att priserna är ohållbara. Men efter att själv nyligen fått en rejäl löneökning och sett stora löneökningar i min umgängeskrets kan jag bara säga att den är nog rätt prissatt.

Inga problem för en person i Stockholm med lite sparpengar att köpa en lägenhet för 7-8mkr själv med lönerna som gäller nu. Och kollar man på booli nu så dyker det knappt upp topplägenheter en gång per vecka (hiss/balkong/öppen spis) en bit upp i huset i i innerstan. Och när dessa väl dyker upp rusar de +15-25% på budgivningar. Ifall man kan ge sig in i detta själv förvånar det mig nästan att par inte trycker upp marknaden ännu mer.
Citera
2025-09-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Dels ifrågasätter jag kraftigt ditt påstående om att länder med fri hyra har överskott och dels att det skulle hjälpa på nyproduktion idag på vissa platser står tom för den är för dyr och överlag är dyra som det är.

Devisen att det skulle bli billigare bara man fick göra det dyrt blir liksom lika snurrig som den låter.
Privat sektor skapar alltid ett visst överskott (När den inte är sönderreglerad då).
Det är därför du ser varor på hyllorna i butikerna.

Så var det inte när offentlig sektor skötte saker i Sovjet, Östtyskland mfl ställen. Då var det tomt på hyllorna. När marknaden inte får sätt priserna blir det inte lyckat.

Du kan titta på hur det är med kommersiella fastigheter som är mindre sönderreglerat än HR. Där tillhandahåller privat sektor ett överskott. Är du ute efter lite kontor så finns det tillgängligt.
Så skulle det blir för HR om man tog bort hyresregleringen.
Det skulle finnas lite lediga HR här och var. Och du kan i stort sett få en lgh på dagen, i vilket stadsdel som helst.

Och stiger efterfrågan på HR så byggs fler. Vilket håller tillbaka prisökning.

Hade vi sluppit den vansinniga hyresregleringen så hade troligen vi haft fler HR och färre BR.
Och inga köer hade funnits.
Citera
2025-09-05, 09:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Varför slängs det så mycket förolämpningar och skrivs en halv bibel för att påtala att jag har fel i mitt tycke då?
Om ingen bryr sig så varför lägga energin på att övertyga mig?

Nej, leta gärna upp artiklarna. Alltid kul att läsa igenom. Calmfors är det nog inte för han pratar väl mer om beskattning av bostäder och att den fastighetsavgift vi har är orättvis, vilket jag kan hålla med om. Varför beskattas för något man äger men inte gör vinst på?

Ja, du får tycka om Piggelin och köpa så många du vill. Så länge du inte försöker övertala mig om att jag borde spendera mina pengar på Piggelin så är det lugnt.

Jag missunnar ingen något, jag tycker däremot att det hade varit bättre för Sverige om bostäder varit billigare och att unga fått en chans att äga och vårda sitt boende från ung ålder för jag tror att det fostrar bättre samhällsmedborgare och det hade gjort det lättare att byta bostadsort utan att behöva oroa sig över ifall priserna går upp/ner tills man vill flytta.
Du måste inte dela min uppfattning, det är ok, men jag behåller den oavsett.

Bolånetöntarna kämpar febrilt för att motivera fantasipriserna på diverse boomersruckel. Att du får liksom-idiot, Fladders Bolånius Maximus Idiotus och bolånespyan efter dig är ett gott omdöme

Att en villa med renoveringsbehov i Stockholms kommun ofta ligger på 10m och därför egentligen inte kan köpas ens av höginkomsttagare bekymrar ej bolånetöntarna då de ofta redan har boende och främst vill se minskat byggande, ökad invandring, låg ränta, statliga subventioner och bidrag till privatägt boende.
Citera
2025-09-05, 10:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Antingen går priserna upp, ner eller så står de stilla. I svensk press (rubriksättning) är det emellertid bara varianter av samma två händelser: antingen går bostadsmarknaden urstarkt, eller så är vändningen (uppåt) precis runt hörnet.
Det finns ingen som helst anledning att priserna ska stiga. Arbetslösheten kommer bara öka. Vem ska ha råd att efterfråga dyra bostäder då?

AI dundrar in med full kraft de kommande åren och styrande politiker har ingen som helst beredskap för att hantera arbetslöshet upp emot 20-30%. Vi har mer än 10% arbetslöshet idag och är på väg uppåt. Tex. Hr-funktionen står inför en kollaps, vilket Scanias besked om nedragningar härom dagen visar.
Citera
2025-09-05, 10:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det finns ingen som helst anledning att priserna ska stiga. Arbetslösheten kommer bara öka. Vem ska ha råd att efterfråga dyra bostäder då?

AI dundrar in med full kraft de kommande åren och styrande politiker har ingen som helst beredskap för att hantera arbetslöshet upp emot 20-30%. Vi har mer än 10% arbetslöshet idag och är på väg uppåt. Tex. Hr-funktionen står inför en kollaps, vilket Scanias besked om nedragningar härom dagen visar.
Scania beslutet var i stort sett helt politiskt från Traton. Scania är betydligt mer lönsamt än VW i dagsläget. Med detta sagt är beslutet i huvudsak väldigt vinklat mot just bilsektorn. Tullarna slår hårt och omställningen till EVs skakar om industrin. Jag tror inte HR kommer kollapsa, och det finns tveklöst en närmast sjuklig övertro på AI i dagsläget.

Lägg därtill en ganska stor andel importerad arbetskraft och arbetslöshet som kan visas dörren i hårdare tider där man inte längre har något förtroende för eller intresse av indiska CV:n eller snyfthistorier från Mellanöstern.

Med detta sagt tror jag inte att priserna kommer stiga av en annan anledning; nämligen att man börjar sluta se bostäder som en säker ekonomisk investering. Det fanns en period där folk köpte utan att ens gå på visning, och den tiden är garanterat över. Det är fortfarande otroligt trångt i dörren, och det krävs något extra för att fylla visningarna.
Citera
2025-09-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Där tillhandahåller privat sektor ett överskott. Är du ute efter lite kontor så finns det tillgängligt.
Så skulle det blir för HR om man tog bort hyresregleringen.
Det skulle finnas lite lediga HR här och var. Och du kan i stort sett få en lgh på dagen, i vilket stadsdel som helst.
Mmm okej, lediga affärslokaler har inget med butiksdöd och lågkonjuktur att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Och stiger efterfrågan på HR så byggs fler. Vilket håller tillbaka prisökning.

Hade vi sluppit den vansinniga hyresregleringen så hade troligen vi haft fler HR och färre BR.
Och inga köer hade funnits.
Åter igen med ”får man göra det dyrare kommer det bli billigare”. Presumptionshyra råder ju för i princip all nyproduktion vilket gör att bruksvärdesprincipen inte är i beaktande, så varför funkar det inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in