Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Varför skulle kronan försvagas så länge vi ser samma uppgång i resten av västvärlden?
Den här typen av objekt (som det finns sjukt många av i landet) lär inte gå upp så mycket.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-sunnanaker-kramfors-kommun-sunnanaker-223-21366860
Jag tyckte det var ett extremt exempel, jag tänker mer, typ en 70-talslägenhet strax utanför centrala Norrköping. Dessa objekt har gått upp extremt mycket de senaste 10-15 åren (tror jag!?) och jag har svårt att se en fortsatt uppgång.
Du ifrågasätter varför kronan skulle försvagas och du gör det på både rätt och fel sätt samtidigt beroende på vad man vill komma fram till:
Givetvis kan man titta på kronan relativt andra fiat-valutor och se att ingen särskild försvagning sker, men det kan ju också bero på att den andra valutan i valutaparet sjunker i värde i ungefär samma takt. Det är mer intressant att titta på jämförelser med exempelvis den inhemska löneutvecklingen, KPI:er, relativt övriga hushållskostnader och sådant. Har du koll här?
Att en lägenhet som tidigare kostat 1 miljon i någon småstad börjar kosta 2 miljoner, samtidigt som ett paket Bregott kostar 200 kr och medianlönen stigit till 65.000 är inte så imponerade. Förstår du vad jag är ute efter här? Så har inte utvecklingen sett ut de sista 10 åren, mig veterligen (ok, kanske sista par åren, men...)