2024-09-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Tittar man på lägenheter så blir ju jämförelsen internationellt dock lite missvisande.
Bostadsrätt mot i vanliga fall ägarlägenhet.

Japp, bostadsrätt är en billigare ägandeform. Hade ägarlägenheter varit normen i Sverige så hade nog priserna varit högre.
Citera
2024-09-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
En bostad är EXAKT samma sak som en aktie.
Nej, en bostad är ett "måste" för att leva och det är inte en aktie.
Citera
2024-09-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tänker att högre priser på bostäder kan urholka kronan också, I min kommun har objekt som låg på ca. 100.000 för 10 år sedan gått upp till ca. 1 miljon - det känns ex. inte rimligt att dessa objekt ska kosta 10 miljoner om ytterligare 10 år, eller så kommer kronan vara helt kass i sådana fall.
Men kanske 1,9 mij?
Citera
2024-09-20, 02:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men kanske 1,9 mij?

Så kan det ju vara rent nominellt,, om det är det du syftar på. För mig implicerar det svagare krona - mängden svenskar minskar dessutom och vi bor redan mer ensamma än typ något annat land. Vad ska motivera dubblering av priset, tänker du? "Det går bara upp" för all framtid?
Citera
2024-09-20, 07:21
Medlem
Citat:
Nej, en bostad är ett "måste" för att leva och det är inte en aktie.

Va? Vad är det du påstår?!?!
Citera
2024-09-20, 07:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så kan det ju vara rent nominellt,, om det är det du syftar på. För mig implicerar det svagare krona - mängden svenskar minskar dessutom och vi bor redan mer ensamma än typ något annat land. Vad ska motivera dubblering av priset, tänker du? "Det går bara upp" för all framtid?
Ett scenario är QE och låga räntor och med det ett fortsatt expanderande av penningmängden snabbare än vad realekonomin växer. Då får vi ånyo tillgångsinflation= stigande fastighetspriser.
Hur uthålligt det är är desto mer tveksamt
Citera
2024-09-20, 09:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett scenario är QE och låga räntor och med det ett fortsatt expanderande av penningmängden snabbare än vad realekonomin växer. Då får vi ånyo tillgångsinflation= stigande fastighetspriser.
Hur uthålligt det är är desto mer tveksamt

Är det inte precis det scenariot vi pratar om? Dvs nominellt högre priser men reellt samma eller lägre?
Citera
2024-09-20, 11:15
Medlem
Citat:
Jag bara utgick från hur det varit senaste + 50 åren. Enkel logik och inte alls omöjligt att det slår in.
Citera
2024-09-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Va? Vad är det du påstår?!?!
Svor jag i kyrkan nu😅
Citera
2024-09-20, 11:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag bara utgick från hur det varit senaste + 50 åren. Enkel logik och inte alls omöjligt att det slår in.

Ok, gör du så när du köper aktier eller fonder med?
Citera
2024-09-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Japp, bostadsrätt är en billigare ägandeform. Hade ägarlägenheter varit normen i Sverige så hade nog priserna varit högre.

Finns en liten del ägarrätter i Sthlm. De går i regel 30-40% lägre än brfer
Citera
2024-09-20, 12:50
Medlem
Citat:

Varför skulle kronan försvagas så länge vi ser samma uppgång i resten av västvärlden?

Den här typen av objekt (som det finns sjukt många av i landet) lär inte gå upp så mycket.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-sunnanaker-kramfors-kommun-sunnanaker-223-21366860
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in