2024-06-22, 18:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, men det är väl positivt? Vet inte riktigt hur man ska se på det, men på sikt kan de kanske säljas och på så sätt stärka föreningen finansiellt? Tills dess får man i alla fall in månadshyra...

Klart det är en fördel att det finns jämfört med inte. Förr eller senare kommer de kunna säljas, men lär nog dröja eftersom HR med låga hyror sällan sägs upp. Ofta sker ett byte mot annan HR om hyresgästen vill flytta.

Vad jag kunnat läsa mig till har avgiften höjts 89 % till 4000 kr/månaden när lånen lades om till rörligt. Det är väl inte så blodigt? Sen visst, om någon som köpte på toppen måste sälja nu lär de behöva ta en förlust på några hundra tusen. Men för övriga är det ingen ko på isen.
Citera
2024-06-22, 18:53
Medlem
Uppgången verkar ha avstannat och priserna går ner något i juni. Säsongssjusterar man så blir det väl ungefär +- 0.
Citera
2024-06-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Uppgången verkar ha avstannat och priserna går ner något i juni. Säsongssjusterar man så blir det väl ungefär +- 0.

Kollar på innerstan och där har priserna 3 månader i streck legat väldigt stabilt på 111k per kvm. Volymerna är nu på normala nivåer, dvs samma nivåer som pre-pandemi 2015-2019. Det stora utbudet och uppdämda behovet att flytta kommer nog göra att ytterligare uppgång mattas. Dock så lär ytterligare räntesänkningar göra sitt till och driva på ytterligare uppgång. Om än inte galet
Citera
2024-06-23, 21:16
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hyresregleringen innebär alltid att underhåll eftersätts. New York och Sovjet hade samma problem. Allt förslummas tills dess att staten pumpar in färska miljarder de knipit från de produktiva

De strängare energikraven kommer att slå hårt både för hyresbeståndet och brf/småhus. Tyck vad du vill, krav på omfattande renovering för att föreningens hus ligger sämre energiklass bör påverka priset i de flesta fall, till det sämre.
Jag har svårt att se staten pumpa in hundratals miljarder när det finns så mycket annat att lägga slantarna på, ett avskaffat ränteavdrag ger 42 miljarder, inte mycket att stämma i bäcken med.

Vi får vad den svenska implementeringen av det nya EU direktivet leder till. En sak är dock säker: energianvändningen ska ner.
Citera
2024-06-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
De strängare energikraven kommer att slå hårt både för hyresbeståndet och brf/småhus. Tyck vad du vill, krav på omfattande renovering för att föreningens hus ligger sämre energiklass bör påverka priset i de flesta fall, till det sämre.
Jag har svårt att se staten pumpa in hundratals miljarder när det finns så mycket annat att lägga slantarna på, ett avskaffat ränteavdrag ger 42 miljarder, inte mycket att stämma i bäcken med.

Vi får vad den svenska implementeringen av det nya EU direktivet leder till. En sak är dock säker: energianvändningen ska ner.
Men vi kan också vara säkra på att tiden för dessa åtgärder och elbilar etc. kommer flyttas fram.
Citera
2024-06-23, 23:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna

Finns inga gratisluncher. Allt annat lika så kommer priserna stiga med anledning av direktivet.
Citera
2024-06-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Gött mos
Kommer bli tuffa år i Alvik / Abrahamsberg 😎
Och höja hyreshyrorna går inte för de hyrande iaf ytan det blir lägga hyran på föreningen
https://www.booli.se/bostad/4309271

Nästa galna objekt
Bara början på resan
Fyfan
https://www.booli.se/bostad/772895

Fick nyss upp som sponsrat inlägg på facebook att den andra lägenheten i ditt exempel blev såld för 3940000
Citera
2024-06-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Fick nyss upp som sponsrat inlägg på facebook att den andra lägenheten i ditt exempel blev såld för 3940000

Lol. Budades upp en kvarts miljon. Snakeplisken sitter och gnisslar tänder av ilska. Inte ens de sämsta objekten i Traneberg har han råd med. Han har nu suttit här i två år och spytt galla över objekt i området.
Senast redigerad av flanders 2024-06-24 kl. 17:37.
Citera
2024-06-24, 18:12
Medlem
I Göteborg råder verkligen "två marknadslägen" parallellt just nu. Attraktiva innerstadsobjekt är det ruljans på, medan om du köpte i t.ex. Tuve (förort; not high end nor all terrible) efter 2016, är det inte helt självklart att du får igen pengarna idag.

Red: Insåg nu att jag i princip repeterade mitt förra inlägg. Men ni som följer marknaden i andra städer, är det liknande läge där?
Senast redigerad av vraalaak 2024-06-24 kl. 18:18.
Citera
2024-06-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
I Göteborg råder verkligen "två marknadslägen" parallellt just nu. Attraktiva innerstadsobjekt är det ruljans på, medan om du köpte i t.ex. Tuve (förort; not high end nor all terrible) efter 2016, är det inte helt självklart att du får igen pengarna idag.

Red: Insåg nu att jag i princip repeterade mitt förra inlägg. Men ni som följer marknaden i andra städer, är det liknande läge där?

Ser samma tendenser. Fina objekt går väldigt dyrt, samtidigt som mindre attraktiva lägen, föreningar inte får in ett enda bud. Blir nedringd av mäklare som försöker kränga medelmåttiga objekt som sen tas bort från marknaden. Prisuppgången ser ut att drivas ganska uteslutet av attraktiva objekt.
Citera
2024-06-24, 20:10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Den finns i alla större städer. T.ex. New York med vettlösa priser på lägenheter om man vill ha en mitt i Manhattan. Folk som köper dessa lägenheter är av typen att de inte behöver ta några lån vilket gör att dessa lägenheter blir mer immuna mot konjukturen och även regler när det gäller lån. Det blir helt enkelt två marknadslägen på grund av detta.
Citera
2024-06-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123

Sluta trolla
Den är kvar
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/83548

Du e medveten om att det går söka på sålda lägenheter på Booli va????

Denna gick för 3 940 000
https://www.booli.se/annons/5343570
Fel lya
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in