Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Enig. Och därför tror jag inte banken skulle gladeligen vill gå med på ett lån i ditt hypotetiska fall. Och för det fall dom gör det kan du ju börja räkna på löneökningar och hur det ser ut år 2 och år 3. Är du fortsatt lika orolig?

Självklart verkar det se ljusare ut om två år. Då har lönen ökats med 4-7% vilket är några tusenlappar extra per månad och man amorterat bort lite. Men allt annat har ju gått upp också samtidigt. Men vad jag ville konstatera var att husmarknaden är en jävla utmaning för de som bor i de större städerna och gärna vill slippa invandrare och skottlossningar. Det jag reagerade på var att det slogs ett prisrekord i området för detta hus, i tider med 4,5 procent ränta, när samma hus gått för 5-5,2 2021-2022 innan räntehöjningarna. Gör man inte heller en större vinst på sitt nuvarande boende så är det jävligt tufft att få det att gå runt om man inte har mer än 15 procent av husets kostnad. Och om vi då säger att räntan går ner till en procent då. Kommer huset kosta 6,5-7? Då behöver man minst en miljon och uppåt för att kunna bo i områden med civiliserade människor. Snittlönen i Sverige är 37 000 per månad brutto så frågan är ju hur den nya generationen ska håva fram en miljon i dagens läge.
Citera
2024-06-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Enig. Och därför tror jag inte banken skulle gladeligen vill gå med på ett lån i ditt hypotetiska fall. Och för det fall dom gör det kan du ju börja räkna på löneökningar och hur det ser ut år 2 och år 3. Är du fortsatt lika orolig?

Fast ärligt nu mannen. Vad han beskriver är en helt vanlig Svenssonfamilj. Det är så vanligt folk lever och det är så mycket vanligt folk tjänar. Vi kan inte ha ett samhälle där snittsvensken inte har råd med snittvillan.

Och kom nu inte med något trams om att löner är högre i Stockholmsområdet. Ja, för vissa enstaka jobb men det är fullt med vanliga kontorssvennar som tjänar precis lika mycket som en kontorssvenne i Karlstad gör.
Citera
2024-06-09, 01:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast ärligt nu mannen. Vad han beskriver är en helt vanlig Svenssonfamilj. Det är så vanligt folk lever och det är så mycket vanligt folk tjänar. Vi kan inte ha ett samhälle där snittsvensken inte har råd med snittvillan.

Och kom nu inte med något trams om att löner är högre i Stockholmsområdet. Ja, för vissa enstaka jobb men det är fullt med vanliga kontorssvennar som tjänar precis lika mycket som en kontorssvenne i Karlstad gör.

Det tjatas mer om låg belåning och höga inkomster i tråden än att ALLA har 85% lån / 6x inkomst och köpt på toppen

Konstigt att det är sånt enormt fokus på att räntan ska gå ner om det inte har någon större betydelse? Kan inte minnas att det var så här för 10-15 år sedan. Och det handlar just om bostadslånen hela tiden, inte att räntan ska sänkas för att gynna ekonomin i stort eller företagens investeringar.

Många hoppas nog primärt på att sänkt ränta ska skapa nya bostadsmiljoner så det går att lajva rik överklass med lån igen. Nettokostnaden per miljon ligger på drygt 2k/mån nu så det är fortfarande billigt att låna pengar för bostad.
Citera
2024-06-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Momika
Jag räknade inte med ränteavdraget då det är något som kommer en gång per år. Du ska fortfarande överleva månad för månad. 45tkr ut har jag räknat på två vuxna personer med mat, drift, nöjen och en bil.

Lån på 4 675 000, ränta 4,5%, 2% amortering, 34 000 driftkostnader per år. 28tkr/månad. Sen har du en bil, mat, nöjen. Slutar på 40-45tkr per månad. Säg att du och sambon har varsitt jobb med 30 000 netto. Då är det inte mycket över. Ett barn och då blir det väldigt svårt att ”leva.”

Du kan jämka skatten så du får ränteavdraget varje månad om du vill.

Det blir INTE 28k per månad utan kanske 24k.

Du anger att de har 60k efter skatt. Varför skulle det vara ”väldigt svårt att leva” på 36k i månaden när boendet är helt betalt? Vad är det för nödvändigt du ska köpa som kostar så mycket pengar?

Jag spenderar betydligt mindre i månaden än så och lever gott.

Varför måste man köpa en villa för 6 msek typ om man vill ha mycket pengar över och har begränsade inkomster? Du kan hitta radhus i Huddinge för 4 msek. I Täby för 5 msek
Senast redigerad av flanders 2024-06-09 kl. 09:34.
Citera
2024-06-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Du anger att de har 60k efter skatt. Varför skulle det vara ”väldigt svårt att leva” på 36k i månaden när boendet är helt betalt? Vad är det för nödvändigt du ska köpa som kostar så mycket pengar?

Jag spenderar betydligt mindre i månaden än så och lever gott

Mhm, kikade just på min budgetkalkyl inför köp av större bostad, våra kostnader exklusive boende och sparande för två vuxna och ett barn ligger på ca 17k/månad och då har vi även en bil som totalt kostar ca 2500kr/månad samt att jag unnar mig lunch ute varje dag och tre stockar snus i månaden. I ovan scenario har vi 19k/månad kvar till nöjen och sparande. Visst hade det varit kul med mer men absolut att två vuxna och ett barn i låg ålder kan mer än överleva på det.
Citera
2024-06-09, 09:49
Medlem
Citat:

Jag spenderar betydligt mindre i månaden än så och lever gott

För att du räknar inte med alla andra kostnader. Det stannar inte vid ränta och amortering. Även om 24 000 i mina öron låter ganska sjukt. Nästan en lön som äts upp på att betala tillbaka banken som trissat upp priserna?

Men mat kostar, nöjen kostar, bilen kostar. Visst, att äta nudlar varje dag är billigare, att sälja bilen och åka buss är ju möjligt, och att centrera aktiviteterna till att spela sällskapsspel hemma kan man också välja att göra, men gör man inte detta så går det 15-25tkr per månad på dessa utgifter. Då snackar vi klaustrofobiska Svensson-villan på 130kvm. Men ”nödvändig” då läget är hyfsad, nära till motorväg, bra skolor, köpcentrum och affärer, och inga muslimer och kriminella i närheten. Det går att bo billigare men då behöver man välja områden i förorten eller längre bort från stadens kärna. Men hus i till exempel Göteborg börjar från 3,2. Hus från 50-60 tal och behövs total utblåsning. Då bor man mer i ytterkanten av staden men slipper kriminella. Bor man lite inåt börjar det från 4,5.
Citera
2024-06-09, 10:38
Medlem
Citat:

Jag spenderar betydligt mindre i månaden än så och lever gott.

Varför måste man köpa en villa för 6 msek typ om man vill ha mycket pengar över och har begränsade inkomster? Du kan hitta radhus i Huddinge för 4 msek. I Täby för 5 msek
Det rullar väl på ganska lätt?
10K för mat
10K om man klarar sig med en bil
10K lägga undan för framtida renoveringar
Sen har man barn kanske man vill lägga undan i alla fall 5-10K per barn.
Kanske göra några resor per år så minimum 10-20K
Eget sparande, aktieköp, investeringar vilket ju är individuellt
Sen tillkommer ju kläder, nöjen, restaurangbesök, teknik, hobbies med mera
Citera
2024-06-09, 10:51
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Nej troligtvis har vi 100% inflation efter sommaren. Sen kommer rymdvarelserna 2025

Maybe - Alan Watts Chinese Farmer
Citera
2024-06-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Det rullar väl på ganska lätt?
10K för mat
10K om man klarar sig med en bil
10K lägga undan för framtida renoveringar
Sen har man barn kanske man vill lägga undan i alla fall 5-10K per barn.
Kanske göra några resor per år så minimum 10-20K
Eget sparande, aktieköp, investeringar vilket ju är individuellt
Sen tillkommer ju kläder, nöjen, restaurangbesök, teknik, hobbies med mera

Ge dig nu, du tror väll inte på riktigt att medelsvensson, som frågan faktiskt handlade om, sparar 10k/månad/barn?

Citat:
Hushållen sparar i genomsnitt 5 622 kronor per månad
Under det andra kvartalet hade 90 procent av svenskarna ett månadssparande, vilket är en ökning med 3 enheter jämfört med föregående kvartal. Det genomsnittliga sparbeloppet steg från 5 115 kronor per månad till 5 622 kronor.

https://sebgroup.com/sv/press/pressm...ytt-normallage

Vidare, jag har en liten del av sparande på nordnet, 8k/månad och enligt nordet så landar det mig hos "Top 9% of savers"

Sparar du däremot 10k per barn och månad så är nog ett bolån på 4675000 nog ditt minsta problem.
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-06-09 kl. 13:17.
Citera
2024-06-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ge dig nu, du tror väll inte på riktigt att medelsvensson, som frågan faktiskt handlade om, sparar 10k/månad/barn?

https://sebgroup.com/sv/press/pressm...ytt-normallage

Vidare, jag har en liten del av sparande på nordnet, 8k/månad och enligt nordet så landar det mig hos "Top 9% of savers"

Sparar du däremot 10k per barn och månad så är nog ett bolån på 4675000 nog ditt minsta problem.
Tror du medelsvensson har 4675000 i bolån?
Citera
2024-06-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Tror du medelsvensson har 4675000 i bolån?

Vad spelar det för roll vad jag tror? Hela den här snurriga konversationen började någon sida bak där någon skrev att medelsvensson inte har råd med villa för att sen skriva att ett lån på 4675000 hade blivit svårt att dra runt med två inkomster om 30k netto var.
Citera
2024-06-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Mhm, kikade just på min budgetkalkyl inför köp av större bostad, våra kostnader exklusive boende och sparande för två vuxna och ett barn ligger på ca 17k/månad och då har vi även en bil som totalt kostar ca 2500kr/månad samt att jag unnar mig lunch ute varje dag och tre stockar snus i månaden. I ovan scenario har vi 19k/månad kvar till nöjen och sparande. Visst hade det varit kul med mer men absolut att två vuxna och ett barn i låg ålder kan mer än överleva på det.

Det är många i denna tråd som hävdar att det inte ”går att leva” som familj med 30-40k netto kvar varje månad efter att boendet är betalt. Det är skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in