Citat:
Ursprungligen postat av
Diluvian
När du säger minst 40% kontantinsats, menar du privat eller via AB? Jag kan tänka mig att villkoren är betydligt strängare för dem som kör via fastighetsbolag, i alla fall tills man har en etablerad relation med banken.
Det huvudsakliga för mig är att priserna inte går ner i någon betydlig utsträckning framöver - att priserna förblir stagnanta är godtagbart. Jag har inga planer på att avyttra något hyreshusbestånd, utan det är enbart bankens värdering som spelar någon vidare roll för min del (för omfinansiering, värdehöjande åtgärder, osv). De har sina egna kalkyler och förmodligen en något annorlunda uppfattning om hur en sådan fastighet ska värderas. Men jag kan inte tänka mig att deras värderingar avviker avsevärt från marknadens.
Jag tror att det rör sig om maxbelåning 60-65% oavsett om ägandet av kommersiell fastighet är enskilt eller via AB.
Kolla med din bank.
När det gäller värdeutveckling är det svårt att sia. Men gradvis fallande räntor framöver lär åtminstone inte leda till fallande priser.
Bankerna har blivit restriktiva med lån till kommersiella fastigheter. De vill sannolikt hålla priserna nere för att undvika en krasch liknande den 1992-1995.
Sedan måste man komma ihåg att även om en fastighet säljs för 50 miljoner så är det inte säkert att banken lånar ut 65% av 50 mille. Banken kanske värderar kåken till 43 mille, och då är det 65% av 43 miljoner som är max belåning.
Lån till kommersiella fastigheter brukar vara sk Stiborlån som inte går att binda. Man måste säkra mot räntehöjningar med köp av räntederivat och räntetak osv, men sånt kan en bankman bättre än jag.