2024-02-08, 19:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Under tiden du skrev detta inlägg såldes den här lyxkåken i Sthlm innan de ens hade hunnit ha en öppen visning.

https://www.hemnet.se/salda/villa-7rum-norra-angby-stockholms-kommun-beckombergavagen-17-7673207626575966901

9,5 msek. I en ”iskall” marknad..

haha ja var är rean någonstans om den där lilla "sockerbiten" kostar 9,5 mille? Jag har fortfarande inte förstått var rean är mer än på uppenbara skräpobjekt som var överprissatta innan räntan började skena.
Citera
2024-02-08, 20:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
haha ja var är rean någonstans om den där lilla "sockerbiten" kostar 9,5 mille? Jag har fortfarande inte förstått var rean är mer än på uppenbara skräpobjekt som var överprissatta innan räntan började skena.

Finns en uppsjö av bostäder som ligger ute många veckor/månader till betydligt lägre priser än tidigare. Vad skulle vara ett reapris på ett objekt för dig?
Citera
2024-02-08, 20:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns en uppsjö av bostäder som ligger ute många veckor/månader till betydligt lägre priser än tidigare. Vad skulle vara ett reapris på ett objekt för dig?

Jag vet inte ... men att låna upp och finansiera en investering på 9,5 mille för att bo i sockerbit och en minimal tomt på 2-300 kvadratmeter låter väldigt dyrt med dagens räntor, även i Norra Ängby.
Citera
2024-02-08, 20:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag vet inte ... men att låna upp och finansiera en investering på 9,5 mille för att bo i sockerbit och en minimal tomt på 2-300 kvadratmeter låter väldigt dyrt med dagens räntor, även i Norra Ängby.

Ja men bara för att en liten stuga råkar säljas till högt pris betyder det inte att hela marknaden är tokhet. Svårt att säga om de 9.5m som betalades ens är på tidigare nivåer då dessa hus kan säljas för 6-12m beroende på hur de är.

Vad vill du ha för objekt och vad är ett reapris?

Ser jag t.ex. 100kvm i citys mer centrala delar ej NB och avgift <5k för 6m så är det reapris.
Citera
2024-02-08, 23:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så länge pengarna är kvar i systemet så är det tillgång efterfrågan som gäller. Jag tror inte på någon rea på villor bara för att 40-talisterna trillar av pinnen. Det kommer inte att hända.
Nej en stor grupp som lämnar och vars utrymme fylls med en mindre grupp får absolut ingen betydelse. Alla kommer att buda 30 % extra bara för att de som säljer inte skall behöva gå under det magiska marknadspriset.
Eller så går Abdullah från Somalia in och köper och räddar villa/radhusmarknaden.

Lustigt ändå att BLT’s missar att räntorna inte är det stora problemet, det är inflationens urholkande av köpkraften.
Citera
2024-02-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ja men bara för att en liten stuga råkar säljas till högt pris betyder det inte att hela marknaden är tokhet. Svårt att säga om de 9.5m som betalades ens är på tidigare nivåer då dessa hus kan säljas för 6-12m beroende på hur de är.

Vad vill du ha för objekt och vad är ett reapris?

Ser jag t.ex. 100kvm i citys mer centrala delar ej NB och avgift <5k för 6m så är det reapris.

60k per kvm i innerstan? Ok. Innerstan i Malmö då eller?
Citera
2024-02-09, 07:29
Medlem
Citat:

Poängen var att pengarna är kvar i systemet via arv. Tidigare skribent verkade tro att pengarna går upp i rök när 40-talisterna går bort
Citera
2024-02-09, 09:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Poängen var att pengarna är kvar i systemet via arv. Tidigare skribent verkade tro att pengarna går upp i rök när 40-talisterna går bort

Vilka pengar? Husen måste ju säljas (och ofta då belånas) för att det ska finnas några pengar till arv.
Citera
2024-02-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diluvian
När du säger minst 40% kontantinsats, menar du privat eller via AB? Jag kan tänka mig att villkoren är betydligt strängare för dem som kör via fastighetsbolag, i alla fall tills man har en etablerad relation med banken.

Det huvudsakliga för mig är att priserna inte går ner i någon betydlig utsträckning framöver - att priserna förblir stagnanta är godtagbart. Jag har inga planer på att avyttra något hyreshusbestånd, utan det är enbart bankens värdering som spelar någon vidare roll för min del (för omfinansiering, värdehöjande åtgärder, osv). De har sina egna kalkyler och förmodligen en något annorlunda uppfattning om hur en sådan fastighet ska värderas. Men jag kan inte tänka mig att deras värderingar avviker avsevärt från marknadens.

Jag tror att det rör sig om maxbelåning 60-65% oavsett om ägandet av kommersiell fastighet är enskilt eller via AB.
Kolla med din bank.
När det gäller värdeutveckling är det svårt att sia. Men gradvis fallande räntor framöver lär åtminstone inte leda till fallande priser.
Bankerna har blivit restriktiva med lån till kommersiella fastigheter. De vill sannolikt hålla priserna nere för att undvika en krasch liknande den 1992-1995.

Sedan måste man komma ihåg att även om en fastighet säljs för 50 miljoner så är det inte säkert att banken lånar ut 65% av 50 mille. Banken kanske värderar kåken till 43 mille, och då är det 65% av 43 miljoner som är max belåning.

Lån till kommersiella fastigheter brukar vara sk Stiborlån som inte går att binda. Man måste säkra mot räntehöjningar med köp av räntederivat och räntetak osv, men sånt kan en bankman bättre än jag.
Citera
2024-02-09, 11:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
60k per kvm i innerstan? Ok. Innerstan i Malmö då eller?

Det börjar krypa ner mot det i Stockholm. Inte "riktiga innerstan" men i Stadshagen, Ekhagen, Gärdet, Essingeöarna, delar av Södermalm finns det under 70k.

Denna har t.ex. legat ute rätt länge nu: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-hornsbergs-strand-stockholms-kommun-warfvinges-vag-15-21233135

Södermalm 57k/kvm: https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-sodermalm-stockholms-kommun-fatburs-kvarngata-7,-2-tr-3017957720444204768
Citera
2024-02-09, 11:53
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Det börjar krypa ner mot det i Stockholm. Inte "riktiga innerstan" men i Stadshagen, Ekhagen, Gärdet, Essingeöarna, delar av Södermalm finns det under 70k.

Denna har t.ex. legat ute rätt länge nu: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-hornsbergs-strand-stockholms-kommun-warfvinges-vag-15-21233135

Södermalm 57k/kvm: https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-sodermalm-stockholms-kommun-fatburs-kvarngata-7,-2-tr-3017957720444204768

Intressant! Hornsbergs strand har förvisso sina välkända problem med det av kebaberian ditlockade klientelet, så det kan förklara det svala intresset. Lägenheten på Söder gick dock riktigt billigt (även om den har en rätt saftig månadsavgift).
Citera
2024-02-09, 11:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Intressant! Hornsbergs strand har förvisso sina välkända problem med det av kebaberian ditlockade klientelet, så det kan förklara det svala intresset. Lägenheten på Söder gick dock riktigt billigt (även om den har en rätt saftig månadsavgift).

Finns en mängd lägenheter som sålts en bra bit under 70k/kvm. Nej, det är inte topprenoverade vindsvåningar med terrass på Strandvägen med 0kr/mån i avgift.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?sold_age=6m&location_ids%5B%5D=898741

Tvåa om 43kvm för 64k/kvm med normal avgift, hyfsat fin, vid Rålis:

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-kungsholmen-marieberg-stockholms-kommun-fyrverkarbacken-23-8869139878898277305
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in