2023-11-09, 18:48
Avslutad
Jänkarna har kanske inte höjt klart.

Citat:
Fed-guvernör ser fler räntehöjningar framför sig
https://www.di.se/live/fed-guvernor-ser-fler-rantehojningar-framfor-sig/

Ser lite skakigt ut framöver..
Citera
2023-11-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jänkarna har kanske inte höjt klart.

https://www.di.se/live/fed-guvernor-ser-fler-rantehojningar-framfor-sig/

Ser lite skakigt ut framöver..
Haha, experterna har ju sagt att vi har det värsta bakom oss😂
Citera
2023-11-09, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men min poäng är ju att det är så många här som skriver att bostäder tappat så mycket och är dyrt o.s.v. Jag ger mig den på att de flesta av dem har pengar på börsen. Och nu när jag upplyst om att det faktiskt varit ännu sämre på börsen än att äga bostad så börjar man skriva "historisk" m.m är börsen bättre. Ja, men inte senaste 20 åren iallafall och det är väl det de flesta av oss bryr sig om och om framtiden.

Nu gjorde jag misstaget att läsa det här inlägget. Du är alltså så efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebära "dom senaste 20 åren". Klarar du av att klä på dig själv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 åren i just det här exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har någon värdeökning inflstionsjusterat. Däremot så står sig aktier, historiskt sett, dvs hundratals år, sig bättre i inflstionstider om man investerar i bolag som kan inflstionsjustera sina priser och har kvarstående behov under dessa perioder. Sådär, nu har jag offrat dyrbar tid på imbecillen, som du är, på att på barnspråk förklara vad man kan lära sig av historien. Varför det är såhär är inte heller svårt att se med logiskt tänkande. Var så snäll och skriv aldrig till mig igen, och ja jag vet att just det här inlägget inte var riktat till mig, men då dom tagit bort ignore funktion kan jag inte blockera dig vilket vore den bästa lösningen.
Citera
2023-11-09, 20:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag hävdar att det per definition ligger över marknadshyra, annars skulle de ju gå att hyra ut. Samtidigt har jag aldrig sett något bolag sänka hyran. Men sånt kanske kommer framöver.

Flera bostadsbolag tycks ha fått problem att hyra ut sina nybyggda/nyrenoverade svindyra hyreslägenheter. Hyresfria månader, halva hyran första året osv dyker upp allt oftare.

Citat:
Rent generellt skulle jag säga att majoriteten av nyproduktionshyror ligger nära marknadsnivå (om det inte ligger över), med hänsyn till den väldigt korta kötiden som brukar gälla. Något man ska ha i åtanke när vissa härinne hävdar att det skulle byggas fler hyresrätter bara vi införde marknadshyror.

Tilläggas ska att det inte finns någon evidens som backar antagandet att nybygge av (billiga) hyresrätter skulle öka vid införande av marknadshyror.

Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nu gjorde jag misstaget att läsa det här inlägget. Du är alltså så efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebära "dom senaste 20 åren". Klarar du av att klä på dig själv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 åren i just det här exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har någon värdeökning inflstionsjusterat.

Tack!
Citera
2023-11-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nu gjorde jag misstaget att läsa det här inlägget. Du är alltså så efterbliven att du tolkar ordet "historiskt" till att innebära "dom senaste 20 åren". Klarar du av att klä på dig själv? Historiskt sett, dvs dom senaste 400 åren i just det här exemplet, ter det sig som att fastigheter inte har någon värdeökning inflstionsjusterat. Däremot så står sig aktier, historiskt sett, dvs hundratals år, sig bättre i inflstionstider om man investerar i bolag som kan inflstionsjustera sina priser och har kvarstående behov under dessa perioder. Sådär, nu har jag offrat dyrbar tid på imbecillen, som du är, på att på barnspråk förklara vad man kan lära sig av historien. Varför det är såhär är inte heller svårt att se med logiskt tänkande. Var så snäll och skriv aldrig till mig igen, och ja jag vet att just det här inlägget inte var riktat till mig, men då dom tagit bort ignore funktion kan jag inte blockera dig vilket vore den bästa lösningen.
Du är inte den vassaste kniven i lådan direkt. Du skriver ju exakt det jag skrev. Jag skrev inget av det du påstår. Din läsförståelse har brister. Men att historien visar en sak betyder inget. Det som betyder något är möjligen de 20-30 senaste åren för de flesta som skriver här och framtiden. Vad som hände för 70 år sen är ointressant. På 70-talet ägde ju ingen aktier, idag har nästan alla det i någon form. Då kan du ju föreställa dig hur det var i början på 1800 talet. Ett fåtal förunnat att äga aktier.
Citera
2023-11-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det var extremt intressant då det ger stöd för att folk inte klarar att sköta sin ekonomi vilket vi som kan något i och för sig redan visste.

På tal om att veta något, vet den som kan något att det enda möjliga intressanta är om det gått upp från tidigare likadana undersökningar.
Undersökningen säger ingenting alls i det. Det kanske var likadant för 1 år sen, 5 år sen eller tio år sen. Välj valfritt årtal.
Att somliga inte kan sköta sin ekonomi är inget nytt. Det enda intressanta i detta är om det ökat från tidigare.
Citera
2023-11-10, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Flera bostadsbolag tycks ha fått problem att hyra ut sina nybyggda/nyrenoverade svindyra hyreslägenheter. Hyresfria månader, halva hyran första året osv dyker upp allt oftare.

Tilläggas ska att det inte finns någon evidens som backar antagandet att nybygge av (billiga) hyresrätter skulle öka vid införande av marknadshyror.

Tack!

Nej rimligen förstår alla att så länge det finns extrema kvalitetskrav så går det inte att bygga billigt.

Det som däremot står utan rimligt tvivel är att ÄNNU mindre kommer byggas om det dessutom ska prisregleras långt under det pris man behöver för att få ihop kalkylen för bygget
Citera
2023-11-10, 10:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har ju hänt flera gånger att de i tråden, som gör allt för att hitta bevis på prisfall, jämför BV med TV tillexempel vilket blir helt skevt.

I det här fallet är den äldre lägenheten på våning 2 av 3. Den som såldes nu är inte utskrivet (och då brukar det alltid vara bv). En lägenhet på BV kontra våning 2 av 3 brukar ligga 20-25% ish lägre i pris oavsett marknad. Vem fan vill bo på bv i lägenhet liksom?

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Avgiften är ju också nominellt 33 % högre nu. Det spelar nog också in i prisutvecklingen.

Ja, så är det. Såväl avgiften som våningsplan (generellt billigare längst ned i huset än på typ våning 4 och uppåt) påverkar slutpriset så det går inte att hänvisa till två enstaka exempel i samma område och dra slutsatsen att objekten är jämförbara.

Och som sagt, Kallhäll är ju inte superattraktivt så det blir inte alls rättvisande om det är t.ex. en spekulant som budar ensam. Hade det varit innerstan hade man kunnat anta att det fanns ett tillräckligt sample av spekulanter, men även då blir det svårt att titta på två enstaka objekt då mycket kan skilja sig. Det enda rättvisande är att titta på ett snitt av objekt i ett område, helst segmenterat på t.ex. storlek, antal rum, våningsplan, etc.
Citera
2023-11-10, 12:21
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Blir inte förvånad om det börjar dyka upp försenade inbetalningar på br avgiften i större skala 2024, efter att många föreningar höjt avgiften flera 10%s % 2023-2024.

Men överdrivs inte den effekten.? Säg att avgiften innan var 5000 kr per mån (normalt för en trea?). 20% höjning motsvarar då 1000 kr. Det är väl bara vissa grupper i samhället (ex.vis ensamstående pensionärer/föräldrar) som har så små marginaler att en sådan höjning skulle riskera att haverera hela månadsbudgeten?
Citera
2023-11-10, 12:40
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej rimligen förstår alla att så länge det finns extrema kvalitetskrav så går det inte att bygga billigt. Det som däremot står utan rimligt tvivel är att ÄNNU mindre kommer byggas om det dessutom ska prisregleras långt under det pris man behöver för att få ihop kalkylen för bygget

De allra flesta förstår sällan de ämnen de älskar att ha åsikter om då de tydligt saknar professionell kunskap om de ämnen de har starka åsikter om.

Jag kan säkert säga att alla som arbetar med samhällsfrågor är väl medvetna om att det finns en mycket stor grupp människor med så svag ekonomi att den begränsar både köp av bostad och hyra av bostäder över 5000 kr/ vuxen person. Alla som arbetar med samhällsfrågor vet att denna grupp nöjer sig alldeles utmärkt med den standard som gällde när miljonprogrammen byggdes dvs fräscha bostäder med plastmattor, utan diskmaskin/tvättmaskin, men välutrustade tvättstugor. Sedan verkar det tyvärr som man bara kan drömma om dåtidens avgiftsfria generösa parkeringsytor.
Citera
2023-11-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Haha, experterna har ju sagt att vi har det värsta bakom oss😂

Ja dom har gjort det, varje månad i 2 år nu.
Citera
2023-11-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Men överdrivs inte den effekten.? Säg att avgiften innan var 5000 kr per mån (normalt för en trea?). 20% höjning motsvarar då 1000 kr. Det är väl bara vissa grupper i samhället (ex.vis ensamstående pensionärer/föräldrar) som har så små marginaler att en sådan höjning skulle riskera att haverera hela månadsbudgeten?

Jag tror att den effekten är delvis överdriven, men ändå relevant: det är ytterligare en av alla "tusenlappar" som plötsligt inte finns kvar på kontot när räkningarna är betalda.

Det är också därför som läget är betydligt värre än vad beräkningarna bankerna gjorde där gäldenärerna skulle klara 7% ränta: mat är dyrare, el är dyrare, bränsle är dyrare ... Nu även avgiften till BRFen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in