2023-11-08, 23:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-jarfalla-jarfalla-kommun-rondellen-1-4875545607951404229

42.5 m2, såld 5e nov 2023, 1.35 mij

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-kallhall-jarfalla-kommun-rondellen-8-248661

Likadan lägenhet, såld för 1.52 milj sep 2014

Bara ett exempel av många med lägenhetspriser under t om 2014-2015 års nivå. Det gäller även en del kedjehus i kranskommuner.

Är nog lite svårt att jämföra på det sättet rakt av när det gäller den typen av objekt (Kallhäll i Järfälla kommun, där intresset för att bo är skapligt lågt). Som med all statistik ger det dålig sample med litet urval, och gissar att det inte var mängder med spekulanter som drev upp priset i något av fallen.
Citera
2023-11-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-jarfalla-jarfalla-kommun-rondellen-1-4875545607951404229

42.5 m2, såld 5e nov 2023, 1.35 mij

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-kallhall-jarfalla-kommun-rondellen-8-248661

Likadan lägenhet, såld för 1.52 milj sep 2014

Bara ett exempel av många med lägenhetspriser under t om 2014-2015 års nivå. Det gäller även en del kedjehus i kranskommuner.
När slår du till på kjedjehuset?
Citera
2023-11-09, 05:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så du menar att aktier på börsen är inflationssäkrade?

Historiskt sett presterar aktier mycket bättre än bostäder, ja, i höginflationsmiljö.
Citera
2023-11-09, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är nog lite svårt att jämföra på det sättet rakt av när det gäller den typen av objekt (Kallhäll i Järfälla kommun, där intresset för att bo är skapligt lågt). Som med all statistik ger det dålig sample med litet urval, och gissar att det inte var mängder med spekulanter som drev upp priset i något av fallen.

Sen vet man inget om renoveringsgraden. För att jämförelsen ska bli betydelsefull måste man se skicken.
Citera
2023-11-09, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ingen som ens orkar kolla på mäklarstatistiks månadssiffror längre?

HTML-kod:
BOSTADSRÄTTER	       1 MÅN	3 MÅN	12 MÅN	MEDELPRIS (KR/KVM)
Riket	                ± 0%	± 0%	+ 1%	43276
Centrala Stockholm	- 1%	- 2%	+ 4%	101478
Stor-Stockholm	        + 1%	± 0%	+ 3%	63398

Snart ner under hundringen i City igen, sen ska det ner mot 85

Villor fortsätter ner nån procent i hela landet.

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/oforandrade-priser-pa-bostadsratter-och-nedat-for-villor/

Mäklarstatistiks topp i centrala Sthlm var 114k per kvm. Nu 102. Dvs en nedgång på drygt 10% från toppen.

Eftersom det handlar om snitt över 3 månader kan du inte jämföra mäklarstatistik med tex husmask som väl toppade innerstan runt 125k.

Fortfarande 3.5% högre pris än okt-22. Totalt motsats mot vad du och andra domedagsprofeter i denna tråd lovade för ett år sen
Citera
2023-11-09, 07:40
Avslutad
Blir inte förvånad om det börjar dyka upp försenade inbetalningar på br avgiften i större skala 2024, efter att många föreningar höjt avgiften flera 10%s % 2023-2024.
Senast redigerad av lone star 2023-11-09 kl. 07:48.
Citera
2023-11-09, 07:47
Medlem
Jag tycker det fylls på med väldigt lite villor där jag kollar (bättre förorter till Stockholm). Det ligger en del objekt ute som legat i flera månader utan bud och sänkningar, känns lite som man vill vara i skyltfönstret just om en köpare skulle dyka upp, lite som de som använder sin bil varje dag och när de parkerar utanför ICA sätter de en ”till-salu” lapp

Frågan är hur mäklare agerar, de kanske inte jagar objekt och tackar helt enkelt nej ifall till många säljare som vill ha för mycket? Jag har en övernattningslägenhet i Stockholm och den enda posten som kom dit var alltid massa sliskiga brev från kostymklädda män som letade objekt och minsann hade slagit rekord i området bla bla, denna reklam har mer eller mindre upphört hos mig
Citera
2023-11-09, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Frågan är korkat ställd och saknar definition.

I mätningen har 1.000 personer mellan 18–79 år tillfrågats om de stöttat någon ekonomiskt de senaste 6 månaderna.

Exakt vad innebär detta?
Jag kan personligen ställa mig i skaran om att ha fått ekonomiskt stöd, av svärföräldrar, för en kort tid sedan. Vi bad dock inte om det, utan de erbjöd sig, utan motprestation att bjuda oss på fönster för 200k, som vi redan hade beställt och själva skulle betala.
Det var naturligtvis en fin gest att ge oss, och sina barnbarn, möjligheten att lägga 200k på annat istället. Har man mer pengar in än vad man gör av med så varför inte, var ungefär deras resonemang, och har man inte en plånbok utan begränsningar är ju 200k för en normal barnfamilj en hyfsat ansenlig summa som man mer än gärna lägger på något roligare och/eller sparar till annat till huset.

Hade de fått denna fråga i undersökningen hade de naturligtvis svarat Ja på frågan om de har gett någon ekonomiskt stöd de senaste 6 månaderna. Det har de ju faktiskt. Inte för att de var tvungna, men de har fortfarande gjort det.
Däremot hade de svarat nej om frågan var ställd i ett rent behovs-perspektiv för att rädda livhanken på sina barns ekonomi.

Så - frågan är inte tillräckligt korrekt ställd för att kunna göra någon bedömning utav den.

Helt ointressant.

Det viktiga är att 1/3 har stöttat andra ekonomiskt på bara ett halvår. Det är sjukt mycket om det stämmer och handlar om mer än några öl på krogen.

Precis som hon säger.

– Det är på sätt och vis förvånande att vuxna, nästan medelålders, barn fått ekonomiskt stöd i större utsträckning än de barn som precis flyttat hemifrån.
Citera
2023-11-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Helt ointressant.

Det viktiga är att 1/3 har stöttat andra ekonomiskt på bara ett halvår. Det är sjukt mycket om det stämmer och handlar om mer än några öl på krogen.

Precis som hon säger.

– Det är på sätt och vis förvånande att vuxna, nästan medelålders, barn fått ekonomiskt stöd i större utsträckning än de barn som precis flyttat hemifrån.

Ointressant?
Hela poängen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlägg du citerar är att undersökningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett stöd likt det jag fått.
Frågan säger ingenting om den inte är mer specificerad än det som framgår i media. Det möjligt den är det, men det är inget som framgår.

En helt ointressant diskussion alltså, om man inte vet mer bakomliggande fakta.
Citera
2023-11-09, 09:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen vet man inget om renoveringsgraden. För att jämförelsen ska bli betydelsefull måste man se skicken.

Ja så är det.

Tog dock en titt på bilderna från den senare (billigaste) försäljningen och det såg väldigt fint ut. Men kan givetvis finnas fel som inte syns på bilderna som motiverar ett lägre pris.
Citera
2023-11-09, 09:17
Medlem
TurboOMXs avatar
sbab sänker sina bundna boräntor...jag tror vi ser början på en bull-trap.
Citera
2023-11-09, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela poängen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlägg du citerar är att undersökningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett stöd likt det jag fått.
Frågan säger ingenting om den inte är mer specificerad än det som framgår i media. Det möjligt den är det, men det är inget som framgår.

En helt ointressant diskussion alltså, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Totalt ointressant. Massor av folk får stöd av föräldrarna hela tiden utan att de MÅSTE få det eller ber om det.

Om det funnits en referensundersökning som visar att resultatet förändrats kraftigt hade det varit intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in