2022-07-13, 23:30
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det jag vände mig mot var att du försökte framställa det som att det fanns tomma lägenheter som var så dyra att ingen vill flytta in.

Det är helt enkelt inte sant. Allt är uthyrt.

Nej allt är inte uthyrt, åk till Finnboda Hamn så får du se ett helt område med HSB-lägenheter som står tomma och gjort i några år nu.
Annars finns det garanterat tomma lägenheter, testa själv att ringa privata hyresvärdar som (många) har evakueringslägenheter som står tomma om du kan få ett rivningskontrakt på fem år. Nån nappar garanterat inom ett par dagar om du lägger själ och hjärta i det.

Samma med folk som säger att "dom får inga jobb", nej jag har heller aldrig fått ett jobb. Det har man ju fått slita för att få. Men visst är man utanför så är det ju svårare. Skall du ha din första hyreslägenhet så är det i princip omöjligt att få en då dom kräver referenser och speciellt på korttidskontrakt och då kan man inte ge mamma och pappa som referens direkt.

Detsamma gäller ju arbete. Har du gått hemma ett par år eller längre är man direkt inte het på marknaden.

Statistiska centralbyrån
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/intakter-kostnader-och-outhyrt-i-flerbostadshus/outhyrda-bostadslagenheter-i-flerbostadshus/pong/statistiknyhet/outhyrda-bostadslagenheter-i-flerbostadshus-2021/

Citat:
Den första september 2021 var 30 709 hyreslägenheter outhyrda. 12 692 av dem var lediga för omedelbar uthyrning. Det är 0,8 procent av samtliga hyreslägenheter i landet.

Hem & Hyra - Nästan dagsfärsk artikel den med.
https://www.hemhyra.se/nyheter/korta-koer-till-nybyggt-sa-snabbt-far-du-en-hyresratt-om-du-har-rad/
Citat:
Det går ofta hyfsat snabbt att få en hyresrätt – om du har råd med en hög hyra. Nästan hälften av de bostadsbolag som deltagit i Hem & Hyras undersökningar svarar att den genomsnittliga kötiden till en nyproducerad lägenhet är mindre än ett år. En femtedel har just nu tomma nybyggda lägenheter...

...29 procent svarar att kötiden i snitt är 0-6 månader, 16 procent att den är ett halvår till ett år. Blott 9 procent anger att kötiden är mer än tre år.
Bland bolagen som svarar att den genomsnittliga kötiden är mellan ett halvår till ett år finns bland annat bostadsbolag i Stockholm och Göteborg....

...Robert Dicksons stiftelse i Göteborg har mellan sex månader och ett års kötid till deras nyproduktion.

– Ibland kan det gå ännu snabbare. Det beror på att hyrorna är högre och den mesta av vår nyproduktion ligger i ytterområdena, säger vd:n Mikael Jansson.

Som jämförelse är kön är mellan sju och tio år lång till stiftelsens äldre bestånd. I

Kom in i matchen istället.
Senast redigerad av sebno1 2022-07-13 kl. 23:35.
Citera
2022-07-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På kort sikt lönar sig säkert HR. Men boende för mig är något jag behöver livet ut och inget jag tänker på som aktier som är lättare att göra sig av med, när det går dåligt.

De flesta på bostadsmarknaden har varit där i många år och har på totalen tjänat betydligt mer än vad som förlorats de senaste månaderna.
This

Har man köpt hus/lgh för att bo i spelar det ingen roll om den är värderad till 4,9 eller 4,2 miljoner.
Citera
2022-07-13, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är ganska mycket som talar för att vi idag efter CPI 14:30 har sett peak inflation. Mycket relaterat till hur stor del av CPI som är Energi som är på betydligt lägre nivåer nu än perioden dagens CPI refererar till. Dock håller jag inte alls med om föregående att börsen kommer återhämta sig kommande 2-3 månaderna. Det prisas nu in med 75% att FED höjer med 100bp nästa möte och det börjar bli en reell risk att någonting brakar ihop väldigt snart.

Sett till bostadsmarknaden finns det väldigt många anledningar att vara skeptisk IMO. FEDs primära mandat, (samma ECB) är prisstabilitet och de kommer göra allt för att radera den QE som skedde 20'-21' och tämja inflationen (oavsett om vi idag såg peak headline inflation så är den på nivåer vi inte skådat på decennium). Och få seriösa tror att detta kan ske med en mjuklandning, dvs ingen djupare reccession. Bostadspriserna i Sverige senaste åren har speglat denna ackommoderande penningpolitik. Även om man låter helt efterbliven när man säger det så anser jag att det finns en reell risk att vi ser bostadspriser falla 30-40% kommande 18-24 månaderna

Wow, vilken grym analys. En annan sak som vi inte tagit i beaktning är eventuellt en ny världsordning efter Ryssland vunnit kriget och Kineserna sprider sina vingar ytterligare. Usa är inte länger ensam hegemon och kan ju inte riktigt exploatera omvärlden på samma sätt. Det känns inte som att det finns någon större uppsida i Europa/Väst den kommande generationen, har du tänkt på demografiska problemen också?

Det känns som att det blir som en ny Japan helt ärligt, jag menar, kommer dem köra en ny runda QE efter denna storm är över? Fed har ju helt tappat trovärdigheten och man kan väl inte trycka sin väg till prosperitet. Statsskulden då ?
Citera
2022-07-13, 23:59
Medlem
Citat:
Det är ganska mycket som talar för att vi idag efter CPI 14:30 har sett peak inflation. Mycket relaterat till hur stor del av CPI som är Energi som är på betydligt lägre nivåer nu än perioden dagens CPI refererar till. Dock håller jag inte alls med om föregående att börsen kommer återhämta sig kommande 2-3 månaderna. Det prisas nu in med 75% att FED höjer med 100bp nästa möte och det börjar bli en reell risk att någonting brakar ihop väldigt snart.

Sett till bostadsmarknaden finns det väldigt många anledningar att vara skeptisk IMO. FEDs primära mandat, (samma ECB) är prisstabilitet och de kommer göra allt för att radera den QE som skedde 20'-21' och tämja inflationen (oavsett om vi idag såg peak headline inflation så är den på nivåer vi inte skådat på decennium). Och få seriösa tror att detta kan ske med en mjuklandning, dvs ingen djupare reccession. Bostadspriserna i Sverige senaste åren har speglat denna ackommoderande penningpolitik. Även om man låter helt efterbliven när man säger det så anser jag att det finns en reell risk att vi ser bostadspriser falla 30-40% kommande 18-24 månaderna

Menar du att den ofantliga QE som skedde under corona-tiden är att klandra för den skenande inflationen? Menar du att man inte ska kika på Core Cpi ???
Citera
2022-07-14, 02:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Hear, hear…
Det är dock fullt förståeligt att fastighetsägaren som bara för några månader sedan tjänade mer pengar på sin bostad än på sitt jobb, har mycket svårt att ta till sig att de sannolikt kommer få uppleva det omvända under ett antal år givet de förmår att betala räntorna.
Citera
2022-07-14, 06:17
Bannlyst
Citat:

FEDs åtgärder med räntehöjningar är vad som orsakar inflation. Powell sa i sitt statement att raising rates do not lower inflation eftersom höjda räntor attraherar kapital som i sin tur ger importerad inflation från andra valutor (särskilt EUR och SEK). När marknaden inser att FED höjer räntorna för att hinna ikapp marknadens inflation för att krympa sin egen balansräkning så kommer marknaden svara med ett kraftigt ras.

FED har tappat kontrollen och höjer räntorna för att det är det enda de kan göra för att se ut att agera. Effekterna blir katastrofala för oss andra, och fler tillväxtländer kommer att gå i konkurs likt Sri Lanka. Ju mer de höjer räntorna desto mer pengar attraheras till USA och det i sig kommer göra att valutaeffekten får deras börser att stiga.
Citera
2022-07-14, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nej allt är inte uthyrt, åk till Finnboda Hamn så får du se ett helt område med HSB-lägenheter som står tomma och gjort i några år nu.
Annars finns det garanterat tomma lägenheter, testa själv att ringa privata hyresvärdar som (många) har evakueringslägenheter som står tomma om du kan få ett rivningskontrakt på fem år. Nån nappar garanterat inom ett par dagar om du lägger själ och hjärta i det.

Samma med folk som säger att "dom får inga jobb", nej jag har heller aldrig fått ett jobb. Det har man ju fått slita för att få. Men visst är man utanför så är det ju svårare. Skall du ha din första hyreslägenhet så är det i princip omöjligt att få en då dom kräver referenser och speciellt på korttidskontrakt och då kan man inte ge mamma och pappa som referens direkt.

Detsamma gäller ju arbete. Har du gått hemma ett par år eller längre är man direkt inte het på marknaden.

Statistiska centralbyrån
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/intakter-kostnader-och-outhyrt-i-flerbostadshus/outhyrda-bostadslagenheter-i-flerbostadshus/pong/statistiknyhet/outhyrda-bostadslagenheter-i-flerbostadshus-2021/

Hem & Hyra - Nästan dagsfärsk artikel den med.
https://www.hemhyra.se/nyheter/korta-koer-till-nybyggt-sa-snabbt-far-du-en-hyresratt-om-du-har-rad/

Kom in i matchen istället.

Redan 2014 kunde man få lägenheter i Barkarbystaden med kort kötid precis när de var nybyggda och det kom ut massor av likadana lägenheter samtidigt. Det betyder inte att det står tomma lägenheter ingen vill hyra. Korttidskontrakt och andrahand är ju inte det jag pratar om.

Jag tror inte på att det finns områden i Stockholm med tomma nyproducerade HR som ingen vill flytta in i.

Så här står det i din artikel:
En femtedel av de svarande bolagen har just nu tomma nybyggda lägenheter. De flesta av dem finns i mindre kommuner, men även bostadsbolag i mellanstora städer redovisar att man har enstaka vakanta nyproducerade lägenheter.

Och appropå hyresnivån:
I Stockholm skulle dock införandet av marknadshyror innebära ännu högre hyror i nybyggt, enligt Martin Hofverberg

Dessutom är det helt orimligt då allt som läggs ut på bostad.stockholm.se hyrs ut. Skulle hyresvärdena vara så lata att de inte lägger upp tomma lägenheter där?
Senast redigerad av trickget 2022-07-14 kl. 08:04.
Citera
2022-07-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Är detta ett påstående du har belägg för, eller är det mest något du "sitter och hoppas ska hända"?

Hur löser du en inflationskris med... mer inflation? Förklara för mig som vore jag fem år gammal.

Det är min tro och övertygelse. Jag hoppas på en sunt finansiellt system, något vi inte har idag.

Väldigt förenklat. Världen har så mycket skuld att man kommer orsaka problem vid räntehöjningar. Tror du man kommer låta ett nytt Lehman spela ut sig utan åtgärd? För det är vad det kommer sluta med.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-14 kl. 08:22.
Citera
2022-07-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
FEDs åtgärder med räntehöjningar är vad som orsakar inflation. Powell sa i sitt statement att raising rates do not lower inflation eftersom höjda räntor attraherar kapital som i sin tur ger importerad inflation från andra valutor (särskilt EUR och SEK). När marknaden inser att FED höjer räntorna för att hinna ikapp marknadens inflation för att krympa sin egen balansräkning så kommer marknaden svara med ett kraftigt ras.

FED har tappat kontrollen och höjer räntorna för att det är det enda de kan göra för att se ut att agera. Effekterna blir katastrofala för oss andra, och fler tillväxtländer kommer att gå i konkurs likt Sri Lanka. Ju mer de höjer räntorna desto mer pengar attraheras till USA och det i sig kommer göra att valutaeffekten får deras börser att stiga.

Väldigt bra sammanfattning.
Citera
2022-07-14, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Det är min tro och övertygelse. Jag hoppas på en sunt finansiellt system, något vi inte har idag.

Väldigt förenklat. Världen har så mycket skuld att man kommer orsaka problem vid räntehöjningar. Tror du man kommer låta ett nytt Lehman spela ut sig utan åtgärd? För det är vad det kommer sluta med.
Är det sunt att bygga upp enorma kreditberg och hålla obligationsräntor artificiellt låga genom stödköp?
Det som krävs är skatte och regelreformer där politiker och makthavare inte kan finansiera dagens reformer med att ställa ut blancocheckar.
Citera
2022-07-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
This

Har man köpt hus/lgh för att bo i spelar det ingen roll om den är värderad till 4,9 eller 4,2 miljoner.
Precis så. Jag är relativt ung, men jag kan se mig själv leva i huset jag bor tills döden skiljer oss åt.
Citera
2022-07-14, 09:12
Medlem
mr-virros avatar
Inflationen hamnade på 8.5% idag i Sverige, hur tror ni att det påverkar vår bolåneränta? Kommer vi se ännu kraftigare räntehöjningar, så som Bank of Canada körde på (100 punkter) igår. i USA spås det väl 150 punkter totalt under de kommande månaderna. Kommer Ingves våga höja mer än 50 nästa gång?

Kommer detta höja bolåneräntan ännu mer och trycka ned bostadspriserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in