2023-07-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Bostadsmarknaden står inför motvind. Att analysera marknadsindikatorerna just nu kan göra en lika vilsen som en millennial i ett dass på Gärdet eller en sönderfallen vedbod i Upplands Väsby.

Vi fortsätter att höra hur het bostadsmarknaden är genom att titta på priser. Men titta på försäljningsvolymerna istället.

Ok då kollar jag. Såldes lika många BR i Juni 2023 som det gjordes 2016-17-18-19. Under 20-22 var det ovanligt höga volymer och nu har vi återgått till normalläge.

Vart vill du komma?
Citera
2023-07-11, 11:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Vi fortsätter att höra hur het bostadsmarknaden är genom att titta på priser. Men titta på försäljningsvolymerna istället.
Det var förhöjd omsättning under 2020-2022. Därmed kan vi räkna med en omsättning i underkant i kanske 2 år. Sedan är vi nog tillbaka på average.

För BR så är vi nu på 2018 års nivå. Och kommer troligen fortsätta där. Innehavstiden för BR är mycket kortare så där når vi steady state tidigare.
För villor där den är 30 år så blir det längre tid med lägre omsättning innan vi är tillbaka på typiska nivåer.

Inget konstigt.
Citera
2023-07-11, 12:27
Medlem
skfoupamsayeraskjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Herregud. Microsoft säger upp 200 säljare. Du har rätt nu är domedagen här. Har du preppat stugan i skogen?

Hade kanske varit rimligare att diskutera sakfrågan istället för att göra dig löjlig över att jag hade ett exempel, jag har hört flera andra exempel och det lär knappast bara vara dessa 200 säljare som blir av med jobbet de kommande sex månaderna.
Citera
2023-07-11, 12:28
Medlem
skfoupamsayeraskjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Skulle säga att vi snarare är tillbaka till det normala. Det var enorm hype med IT-jobb under pandemin när det blev norm att jobba hemifrån.

Konsultfirmorna anställde som aldrig förr och många som inte kunde ta jobb inom branscher som påverkades av lockdowns läste yrkesutbildningar och sen hoppade in på konsultfirmornad traineeprogram som konkurrerar med folk med vanlig utbildning.

Jag skulle säga att D-linjen på KTH till service desk talar om märkliga nivåer, inte normalnivåer. Vi får hoppas att jag har fel.
Citera
2023-07-11, 12:31
Medlem
Citat:
Norge har lägre inflation än Sverige trots svagare valuta. Så din koppling håller inget vidare i vanlig ordning
Bättre bytesbalans 164B$ vs 98B$ varav Petroleum X står för >100B$. Sverige har en bytesbalans på 185B$ vs 173B$, vi närmar oss nettoimportör, vilket vi även är vissa månader. Så man kan ställa sig frågan vad normalränta egentligen är? Inte är det nollränta iaf 😀
Utan oljan och oljefonden hade Norges valuta varit ännu sämre enligt marknadsekonomi som du verkar ha svårt att förstå.
Citera
2023-07-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skfoupamsayeraskj
Hade kanske varit rimligare att diskutera sakfrågan istället för att göra dig löjlig över att jag hade ett exempel, jag har hört flera andra exempel och det lär knappast bara vara dessa 200 säljare som blir av med jobbet de kommande sex månaderna.

Sakfrågan är att arbetslösheten har gått NED iår. Trots att dina polare i tråden har babblat om alla konkurser i över ett år nu. Att Kalles kiosk går omkull välter inte marknaden.

Du kommer ALLTID kunna hitta något enskilt bolag som säger upp lite folk oavsett hur goda tiderna är
Citera
2023-07-11, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skfoupamsayeraskj

Ditt exempel var ju dock utomordentligt larvigt.
Citera
2023-07-11, 12:38
Medlem
Citat:
Å så fick du in ett till inlägg via din Danmarks-tourettes igen som har noll med tråden att göra. Otippat.

Men eftersom prisnedgången du lovar aldrig kommer måste du ju fortsätta tjata om valutor tills du blir blå i ansiktet
Ja det var ju topic för att visa på den stora effekten valutan har för inflationen, d v s jag är enig med Nordeas chefsekonom som kommenterade den importerade inflation i kontexten Danmark, Norge och Sverige. Logiskt för mig, du verkar dock finns det utmanande. Jag föreslår att du läser på lite innan jag sågar dig vid fotknölarna nästa gång också
Citera
2023-07-11, 12:45
Bannlyst
Citat:
Sakfrågan är att arbetslösheten har gått NED iår. Trots att dina polare i tråden har babblat om alla konkurser i över ett år nu. Att Kalles kiosk går omkull välter inte marknaden.

Du kommer ALLTID kunna hitta något enskilt bolag som säger upp lite folk oavsett hur goda tiderna är

Det är väl först om 3 månader som massuppsägningarna börjar, i vanlig ordning.
Citera
2023-07-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja det var ju topic för att visa på den stora effekten valutan har för inflationen, d v s jag är enig med Nordeas chefsekonom som kommenterade den importerade inflation i kontexten Danmark, Norge och Sverige. Logiskt för mig, du verkar dock finns det utmanande. Jag föreslår att du läser på lite innan jag sågar dig vid fotknölarna nästa gång också

Kul att du är enig med någon expert för en gångs skull. Du läser ju som bekant på en låg nivå så du förstod inte min invändning. Nordeas ekonom är garanterar också på det klara med att Norge har precis samma problem som Sverige iom att NOK fallit ännu mer
Citera
2023-07-11, 14:18
Medlem
ChrisOhoys avatar
Samma gamla tjat härinne och samma personer som tjatar. Färre objekt ute, priserna har gått ner på bred front men det märks inte av än. Räntan är uppe och nosar på 5% med hög sannolikhet att gå upp mot 7-8% eller högre inom ett år om inte inflationen avstannar och kronan stärks.

Hela tiden pekar man på fel saker här och tjafsar om huruvida Walter af Penghar i Djursholm klarar av räntan. Eller om hans kollega Pierre Von Essen af Fördehl på Strandvägen måste ställa in semestern…

Det är vanligt folk i och omkring Sthlm med fler städer, med vanliga löner och vanliga utgifter som drabbas hårdast. De rikaste drabbas inte och inte heller de fattigaste (de drabbas av inflationen).

Räntan drabbar de som redan levde på marginalen och de som vill köpa för första gången eller köpa större och bilda familj. Nya pengar kommer inte in på marknaden när tröskeln är så hög som den är och då dör marknaden ut.

Ränteeffekten laggar lite, vilket är normalt, men när den kommer så blir det svårt för väldigt många.
Citera
2023-07-11, 15:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Samma gamla tjat härinne och samma personer som tjatar.

Jag tycker lite mer ödmjukhet från alla Dr Doom här inne vore lämpligt.

Citat:
2022-11-10

Nej, arbetslösheten sjunker inte, tvärtom.

2023-05-11: https://www.realtid.se/svensk-arbetsloshet-den-lagsta-pa-14-ar/

Citat:
– Arbetslösheten minskar normalt på våren, men nu har det gått stadigt ner länge. Det visar att det svagare ekonomiska läget i landet inte har spridit sig till arbetsmarknaden ännu.

Citat:
2022-09-06

Så många ord från dig utan att säga någonting. Allt talar inte för en stabil ränta 2023... Vi är bara inte benägna att höja räntan kraftigt då hushållen är överbelånade och klarar inte en ränta på 5% eller högre.

Nu är vi här. Listräntor närmar sig 6%.

Är det Mad Max ute på gatorna och bostadsmarknaden?

Citat:
Men förklara gärna hur vi löser energikrisen på 1,5år och hur vi sänker inflationen till 2% på samma tid, genom att trycka in mer pengar i marknaden?

Man kan binda elen mellan 1-2 kr i skrivande stund. Inte energikris i min värld.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-07-11 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in