Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Det var en väldisponerad analys får jag tillstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Och FB:s sämsta skribent kommer med andra alster.
M.J.A beskriver vad som står. DrunkenZealot beskriver hur det känns för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Det är bara att titta på m1 kurvan så fattar man, eller nja, inte du då,
Jag har lagt in både M1 och M2 i grafen och visat flera ggr. Nästan hela ökningen i M1 kommer från att fasträntekonton (som inte är M1) går över i avistakonton (vilket är M1). När räntan går ned till 0 på fasträntekonton så slutar alla med det.
Men detta är ju mätdata från verkligheten. Det är inget som postmodernisten DrunkenZealot bryr sig det minsta om. Utan blundar hårt och skriker okvädesord när jag visar.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
för du är ju en värdegrundsekonom.
För DrunkenZealot är man värdegrundsekonom om man baserar sig på mätdata från verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Och nu vill du att huspriserna skall gå upp och inflationen ner
För DrunkenZealot handlar allt om vad han vill.
Men det är inte lätt att hitta någonstans att jag berättar vad jag vill. Prova.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Och för ett tag så sa du att den vara övergående(inflationen), när den var ökande.
Det är helt riktigt att den är övergående. Den kommer falla nästa år.
Finns ingen rationell grund för att energi och råvaru priser skall lägga sig på en mycket högre nivå.
Och många råvarupriser har redan fallit halvvägs tillbaka. Förra veckan var vetet tillbaka på Maj 2021 nivå.
Inflationen har toppat och kommer börja fall i slutat på året och röra sig ned mot 1-2% i slutet på 2023.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Och för ännu längre sedan, sa du att vi inte ens hade någon.
I December var varuinflationen 0. Och den var fallande. Det var det sista mätdata som RB hade vid sitt omtalade möte i Februari.
De som gråtjämrar sig över det mötet, klarar ju inte av kausalitet och håller rätt på temporal data.