Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Hmm, Ja och Njae, Riksbanks-Thedeen har ju varit ute och meddelat önskemål om att Svea Rikes befolkning skall binda sina lån i större omsträckning. Jag postade citering häromdagen, Thedeen tog upp att 80% ligger rörligt...
Det är inte säljarna som behöver fly sina hem asap, det är köparna som inte budar to the moon längre iom ökade månadskostnader. Snarare to the ground, om räntan fortsätter upp. Det är en långsam process som maler på. Dödsbon, separationer, familjebildningar, pension, flytt för jobb/studier etc, you name it. Finns alltid ett kritisk massa som behöver flytta, och nutida köpare möter upp med en helt annan budget och marknadsverklighet mot för bara ett år sedan. Allt blir påverkat i kedjan, pensionären som säljer kan inte lägga lika mycket på den nya BR:en etc. Men det tar tid processen.
Det är klart att det alltid finns en kritisk massa som måste flytta. Det har det alltid funnits.
I en nedgång tappar man ju dock alla som verkligen inte just måste flytta. Vilken är en oerhörd majoritet.
Ska ärligt säga att jag har mycket dålig koll på marknaden i stort, men runt Gbg o på orten strax utanför Gbg där jag bor är utbudet minst sagt skralt och har varit länge nu. Förr eller senare korrigeras det mot behovet. Finns det ett ständigt behov av flytt finns det inte en ständigt nedgång heller.
Men det var ändå inte riktigt det jag skrev om. Utan snarare den tro här på att det råder ond bråd död bland Sveriges samtliga bolånetagare inom kort. Jag ser det som helt omöjligt. Om nu 80% ligger på rörligt idag, inte för tre månader sen eller historiskt, och man ser en uppenbar risk i sin ekonomi med en ränta på 6%, måste man väl rimligtvis binda? Jag förstår inte det, och kan inte riktigt tro på den här onda bråda döden.
Det går inte ihop.
Nog för att det finns korkat folk, men gemene man är det ändock inte. Att binda fem år på 4,30 kan inte vara dåligt med den rörliga räntan vi har just precis idag, som många betalar just precis idag.