Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du glömde redovisa ledet mellan att RB höjer 50 punkter->priserna ska ner hundratusen/miljon.

Jag antar det. Räntehöjningar på 0,75%-1% till juni borde ha negativ effekt på bostadspriserna?
Citera
2023-03-08, 21:32
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Nu är jag väldigt novis angående bostadsmarknaden, men hur lång tid tills vi kan skönja botten?

Omöjligt att svara på. Vi är inte ens nära att se hur detta inflationsäventyr kommer sluta. Vi har fortfarande skenande inflation och hökig centralbank, samt alla prognoser jag sett hittills har varit felaktiga. Innan det blir någon slags ordning och reda på torpet har jag svårt att se att det kommer någon botten.
Citera
2023-03-08, 21:33
Medlem
Citat:
Nu är jag väldigt novis angående bostadsmarknaden, men hur lång tid tills vi kan skönja botten?

Om du frågar i den här tråden så kommer botten alltid ligga nånstans i framtiden. In before Niklas på Grand hotell kommer in med ”men realt så är typ priserna nere på noll”.
Citera
2023-03-08, 21:36
Medlem
Citat:
Jag antar det. Räntehöjningar på 0,75%-1% till juni borde ha negativ effekt på bostadspriserna?

Kanske det. Men det finns väl säkerligen andra faktorer som kan ha motverkande effekter. Bostadspriser och räntor är inte 1:1 direkt.
Citera
2023-03-08, 21:39
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Haha Då får du ju inte ens Connoisseur. 7M är mycket för den inkomsten. Men du har kanske en välbetald fru
Går strålande bra! Tillbaka 41000 boräntor plus elstödet om 12000kr!
Citera
2023-03-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hmm, Ja och Njae, Riksbanks-Thedeen har ju varit ute och meddelat önskemål om att Svea Rikes befolkning skall binda sina lån i större omsträckning. Jag postade citering häromdagen, Thedeen tog upp att 80% ligger rörligt...

Det är inte säljarna som behöver fly sina hem asap, det är köparna som inte budar to the moon längre iom ökade månadskostnader. Snarare to the ground, om räntan fortsätter upp. Det är en långsam process som maler på. Dödsbon, separationer, familjebildningar, pension, flytt för jobb/studier etc, you name it. Finns alltid ett kritisk massa som behöver flytta, och nutida köpare möter upp med en helt annan budget och marknadsverklighet mot för bara ett år sedan. Allt blir påverkat i kedjan, pensionären som säljer kan inte lägga lika mycket på den nya BR:en etc. Men det tar tid processen.

Det är klart att det alltid finns en kritisk massa som måste flytta. Det har det alltid funnits.
I en nedgång tappar man ju dock alla som verkligen inte just måste flytta. Vilken är en oerhörd majoritet.
Ska ärligt säga att jag har mycket dålig koll på marknaden i stort, men runt Gbg o på orten strax utanför Gbg där jag bor är utbudet minst sagt skralt och har varit länge nu. Förr eller senare korrigeras det mot behovet. Finns det ett ständigt behov av flytt finns det inte en ständigt nedgång heller.
Men det var ändå inte riktigt det jag skrev om. Utan snarare den tro här på att det råder ond bråd död bland Sveriges samtliga bolånetagare inom kort. Jag ser det som helt omöjligt. Om nu 80% ligger på rörligt idag, inte för tre månader sen eller historiskt, och man ser en uppenbar risk i sin ekonomi med en ränta på 6%, måste man väl rimligtvis binda? Jag förstår inte det, och kan inte riktigt tro på den här onda bråda döden.
Det går inte ihop.
Nog för att det finns korkat folk, men gemene man är det ändock inte. Att binda fem år på 4,30 kan inte vara dåligt med den rörliga räntan vi har just precis idag, som många betalar just precis idag.
Citera
2023-03-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Omöjligt att svara på. Vi är inte ens nära att se hur detta inflationsäventyr kommer sluta. Vi har fortfarande skenande inflation och hökig centralbank, samt alla prognoser jag sett hittills har varit felaktiga. Innan det blir någon slags ordning och reda på torpet har jag svårt att se att det kommer någon botten.

Inflationen lär rasa inom 6 månader med tanke på att den mäts över 12 månader och jämförs månadsvis med året innan.
Det är ju också det alla prognoser säger. Vad man än sagt innan kommer vi ju såklart inte ha ständiga prisökningar om ~10% månad efter månad. Inflationen tog riktig fart för ganska exakt ett år sen nu. Ett halvår till så har den sjunkit lika snabbt som den gick upp.

Med det inte sagt att vår ekonomi blir bra för det. Tvärt om går ju tillväxten på sparlåga och räntan väntas vara förhållandevis hög framledes.
Citera
2023-03-08, 21:46
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart att det alltid finns en kritisk massa som måste flytta. Det har det alltid funnits.
I en nedgång tappar man ju dock alla som verkligen inte just måste flytta. Vilken är en oerhörd majoritet.
Ska ärligt säga att jag har mycket dålig koll på marknaden i stort, men runt Gbg o på orten strax utanför Gbg där jag bor är utbudet minst sagt skralt och har varit länge nu. Förr eller senare korrigeras det mot behovet. Finns det ett ständigt behov av flytt finns det inte en ständigt nedgång heller.
Men det var ändå inte riktigt det jag skrev om. Utan snarare den tro här på att det råder ond bråd död bland Sveriges samtliga bolånetagare inom kort. Jag ser det som helt omöjligt. Om nu 80% ligger på rörligt idag, inte för tre månader sen eller historiskt, och man ser en uppenbar risk i sin ekonomi med en ränta på 6%, måste man väl rimligtvis binda? Jag förstår inte det, och kan inte riktigt tro på den här onda bråda döden.
Det går inte ihop.
Nog för att det finns korkat folk, men gemene man är det ändock inte. Att binda fem år på 4,30 kan inte vara dåligt med den rörliga räntan vi har just precis idag, som många betalar just precis idag.

Ja, man tycker inte att det vore några konstigheter. Det är just att Thedeen tar upp detta med 80% som ger en viss olustkänsla.
Citera
2023-03-08, 21:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Inflationen lär rasa inom 6 månader med tanke på att den mäts över 12 månader och jämförs månadsvis med året innan.
Det är ju också det alla prognoser säger. Vad man än sagt innan kommer vi ju såklart inte ha ständiga prisökningar om ~10% månad efter månad. Inflationen tog riktig fart för ganska exakt ett år sen nu. Ett halvår till så har den sjunkit lika snabbt som den gick upp.

Med det inte sagt att vår ekonomi blir bra för det. Tvärt om går ju tillväxten på sparlåga och räntan väntas vara förhållandevis hög framledes.

Ja, därav jag drog klassikern ordning på torpet. Mycket osäkert skit.
Citera
2023-03-08, 21:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så i lägen där du vet att riksbanken kommer att höja med minst 0,5 % i april och 0,25-0.5 % till i juni köper du NU? Fast priserna ska ner med flera hundratusen/miljon?

Marknaden har vetat detta länge. Priserna är satta med den vetskapen. Tydligen nojar sig marknaden inte lika mycket som du.

Det är samma princip med börsen. Priset är framåtblickande på en längre tidshorisont än några månader.
Citera
2023-03-08, 21:56
Medlem
Citat:
En reflektion jag gjort en tid, som inte är direkt relaterat pajkastningen i tråden fram och tillbaka - men det är hur som helst relaterat räntan.

Vi har lån, uppdelat på bundet och rörligt. De bundna gjorda innan justeringarna startade uppåt så de är toklåga, i något år till.
Men har också en del i rörligt och ett tidigare bundet som nyligen gått över i rörligt.
Följer marknaden noggrant och har alltid gjort. Köpte första bostaden för ca 10 år sen, så sitter inte på pottkanten direkt, tvärt om. Men man vill ju aldrig betala högre ränta än nödvändigt, av ren princip.

Har sista veckorna tittat lite på de bundna räntorna min bank erbjuder mig, en av storbankerna, och hörde mig för idag idag.
Kan binda ett lån på tre år på 4,50. Fem år på 4,30.
Men så läser man här, och på sina håll - om ond bråd död och hur åt helvete det kommer gå för alla (eller de flesta).
Det jag reflekterar över är ju att en ränta på fem år, på 4,30 trots allt ju är en rätt OK ränta. Det är ingen katastrof. Det betalar extremt många idag genom sin rörliga lån som gått upp, eller strax under.

Sitter man på pottkanten, eller är orolig ränta uppåt 5-6-7-8% - måste det vara fullständigt finemang att binda på 4,30? I fem år.
Det är nästan så jag är sugen. Nu tror jag förvisso på ett rätt kass 2023 och 2024 vilket kommer att kräva stimulanser och i förlängningen justeringar neråt, men om man nu är en smula orolig för sin ekonomi och inom kort väntar en eller två justeringar uppåt till från Rb, är det väl helt enkelt bara att binda?
Klarar man sitt rörliga idag klarar man 4,30 framåt också. Det svider såklart, om man är van vid 1,50. Men att svida är inte detsamma som att inte klara av.
Jag vill ju ändå tro att de som sitter i skiten ändå gör detta.
Jag kan inte se denna ond bråd död och folk som flyr sina hem som spås var och varannan dag här när alternativen som finns ändå inte är piss. Att det svider är en annan sak, men piss? Nej.

Några tips:

* I tråden har det varit ond bråd död sen orginaltråden skapades 2010. Om du inte tror mig är det bara att hoppa in och läsa den. Finns länkade i trådstarten.

* Kolla vad som hänt efter snabbar räntehöjningar historiskt. Har de legat kvar på hög nivå eller har de snabbt fallit tillbaka när ekonomin oundvikligen kraschar? Vad skulle skillnaden vara nu?

* Kika på inflationsdrivande parametrar. Vad ligger t.ex oljepriset på idag mot juni 2022? Svar: sjunkit rejält, ner typ 30% och faller mer varje månad. Vad händer då juni 2023?

Skulle själv aldrig binda på 5år när vi troligtvis ser rejäla sänkningar nästa år. Varför tror du längre bindningstider ligger lägre?
Citera
2023-03-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Några tips:

* I tråden har det varit ond bråd död sen orginaltråden skapades 2010. Om du inte tror mig är det bara att hoppa in och läsa den. Finns länkade i trådstarten.

* Kolla vad som hänt efter snabbar räntehöjningar historiskt. Har de legat kvar på hög nivå eller har de snabbt fallit tillbaka när ekonomin oundvikligen kraschar? Vad skulle skillnaden vara nu?

* Kika på inflationsdrivande parametrar. Vad ligger t.ex oljepriset på idag mot juni 2022? Svar: sjunkit rejält, ner typ 30% och faller mer varje månad. Vad händer då juni 2023?

Skulle själv aldrig binda på 5år när vi troligtvis ser rejäla sänkningar nästa år. Varför tror du längre bindningstider ligger lägre?

Enig. Kalla mig optimist men den här ”krisen” hade gått över av sig självt. Är bara en effekt av covid som letar sig igenom systemet (+lite andra inflationsdrivande omständigheter).

Om ett år kommer väl kollapsarna anklaga riksbankerna att dom har gått för hårt fram när dom sitter där med a-kassa och drömmen om att riskfritt få köpa sitt drömhem falnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in