2022-07-29, 22:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Glöm inte Kinas nedstängningar och leveransproblem. Utan lock downs i Kina och kriget hade vi nog bara haft 4-5% inflation nu
Både fastighetspriser och aktiepriser är en del av inflationen, vi ar haft en betydligt högre inflation än vad som syns i KPI senaste 20 åren.
Citera
2022-07-29, 22:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Verkligen helt sinnessjukt. Enligt Ratsit har personen inte ens hunnit flytta in, alternativt redan flyttat ut.

Det har nog att göra med föreningen, som sagt. Avgiften är redan alldeles för hög för en 17-kvadratare och köpare är antagligen mer om sig och kring sig kring föreningen än någonsin tidigare...
Ej flyttat in kan väl tyda på övernattningslägenhet typ. Kan väl inte vara många som BOR i 17 kvm. Som ett häkte
Citera
2022-07-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Läste lite i diskussionen om hur löst medelklassen egentligen sitter.
Min tanke gick då till så kallade ”zombie-företag”, alltså företag som inte gör någon vinst men som har gått runt på att det har funnits gratispengar senaste åren.

Hittade den här artikeln:
https://www.dagensps.se/bors-finans/skracken-massor-av-zombieforetag-pa-stockholmsborsen/

Vet inte hur seriös den här tidningen är och det är lite klickbait, men dom kan vara något på spåren.
Vi har ju nyligen sett luftslott som klarna tappa på börsen och blivit tvungna att sparka folk, hur många företag i Sverige är det som kommer gå samma öde till mötes?

Någon som har insyn i det här?

För övrigt så har jag svårt att förstå skadeglädjen hos vissa människor här inne, den kommande kraschen kommer bli den största i vår livstid och den kommer drabba alla.
Även om dom med stora lån kommer drabbas hårdast såklart.

Cest 'La Vie..

Du förstår alltså inte klasskampen? Att ärvda pengar och förmögenheter börjar sjunka i värde ska vi alltså se som något negativt? Bara för att vi är Svenskar? Sorry, klasskampen är internationell och att de med ärvda förmögenheter ska sättas åt särskilt hårt är givet.

Sen är vi avundsjuka på folk som tittar på Dr Phil på morgnarna och har banklån och har intecknat huset upp till taknåckarna för den senaste Thailandsresan, de ska också dö.
Citera
2022-07-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Cest 'La Vie..

Du förstår alltså inte klasskampen? Att ärvda pengar och förmögenheter börjar sjunka i värde ska vi alltså se som något negativt? Bara för att vi är Svenskar? Sorry, klasskampen är internationell och att de med ärvda förmögenheter ska sättas åt särskilt hårt är givet.

Sen är vi avundsjuka på folk som tittar på Dr Phil på morgnarna och har banklån och har intecknat huset upp till taknåckarna för den senaste Thailandsresan, de ska också dö.

What? Tittar på dr Phil? Ärvda pengar?
Senast redigerad av CarltonMars 2022-07-29 kl. 22:39.
Citera
2022-07-29, 22:40
Medlem
Citat:
What? Tittar på dr Phil?
Ja eller vad som nu går på förmiddagarna. Emmerdale ? Repriser på den vidriga Lotta på Liseberg? Bingolotto?

Det var bara ett exempel för fan.
Citera
2022-07-29, 22:51
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bostadsöverskott med andra ord.

Bristande betalningsförmåga / vilja.
Citera
2022-07-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Bristande betalningsförmåga / vilja.
Nej för höga löner
Citera
2022-07-29, 23:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ej flyttat in kan väl tyda på övernattningslägenhet typ. Kan väl inte vara många som BOR i 17 kvm. Som ett häkte

Hade varit billigare att bo på valfritt hotell under samma period och ändå haft hundratusentals kronor över. Skumt det där!
Citera
2022-07-30, 01:14
Medlem
Citat:
Läste lite i diskussionen om hur löst medelklassen egentligen sitter.
Min tanke gick då till så kallade ”zombie-företag”, alltså företag som inte gör någon vinst men som har gått runt på att det har funnits gratispengar senaste åren.

Hittade den här artikeln:
https://www.dagensps.se/bors-finans/skracken-massor-av-zombieforetag-pa-stockholmsborsen/

Vet inte hur seriös den här tidningen är och det är lite klickbait, men dom kan vara något på spåren.
Vi har ju nyligen sett luftslott som klarna tappa på börsen och blivit tvungna att sparka folk, hur många företag i Sverige är det som kommer gå samma öde till mötes?

Någon som har insyn i det här?

För övrigt så har jag svårt att förstå skadeglädjen hos vissa människor här inne, den kommande kraschen kommer bli den största i vår livstid och den kommer drabba alla.
Även om dom med stora lån kommer drabbas hårdast såklart.

Med tanke på artikeln du länkar så har du ju svaret på varför man är skadeglad - för att vi måste rensa vårt land och vår ekonomi från sån där skit och faktiskt bygga ett samhälle på en sund inställning till pengar och inte en konstant jakt på konsumtion. Klart som fan att unga ska ha rätt till en schysst bostad, nej inte en tvåa på söder för 5k men en etta i Åkersberga ska ju liksom en student med 8-10k från CSN kunna leva i utan att behöva jobba på sidan. Kalla mig kommunist men jag ser ju hellre att mina skattepengar går till vår framtid än att någon jävla mohammedan kan sitta hemma och tugga khat hela livet för mina pengar.
Citera
2022-07-30, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag trodde man köpte bostäder för att bo i? Klart att det kan rasa mer, men så har jag aldrig någonsin tänkt när jag köpt en bostad.
Jag menade att du får det att låta som om det inte kan rasa mer, när just den ändå gått ner en halv mille.

Vi är ett ras just nu, även om det inte är stort, frågan är om den slår i nån större sten som får köret att rulla ner ännu mer.
Citera
2022-07-30, 05:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror jag faktiskt att de flesta har råd med om de verkligen skulle försöka. Frågan är om det är önskvärt att vara helt skuldfri för alla.

I många delar av landet är det ju inte så höga priser ens så redan idag är det inga större problem att bli skuldfri inom rimlig tid. Stockholm skulle jag se som ett specialfall då det finns ganska gott om välbetalda jobb där.

Det är väl inte de låga räntorna i sig som skapat den inflation vi ser idag?

Är du en av de där som motiverar de sinnesrubbade stockholmspriserna med "välbetalda jobb där"? Vilka löner pratar vi om? Borde väl vara 55,000 före skatt minst eller menar du att 45,000 är "välbetalt"? Det tycker iochförsig jag att det är men det är fortfarande ingen lön som motiverar 3 miljoner för en etta på 25 kvadrat och utan vare sig uteplats eller balkong.
Citera
2022-07-30, 06:40
Medlem
sebno1s avatar
budpremier går mot noll
https://www.di.se/nyheter/trendbrottet-nu-saljs-bostaderna-for-utgangspris/

Citat:
Bostäderna tar längre tid att sälja och budgivningen tar inte fart. Ny statistik från Hemnet visar ett tydligt trendbrott. Och skillnaderna är som vanligt störst i Stockholm.

”Det sticker ut även i historisk kontext”, säger Erik Holmberg, analytiker på Hemnet

Har bara pappersupplagan men mediantiden för en bostad från annonsering till avslutad affär är.
Juli 2022: 25 dagar (villor), 23 dagar (BR)
Januari 2022: 19 dagar, 15 dagar
Juli 2021: 21 dagar, 17 dagar.

Men mer intressant är budpremien, alltså skillnaden mellan utgångspris och försäljningspris. Den har dalat från:

Riket: 8% i Februari 2022 till 0% i Juli 2022
Stockholm innanför tullarna: 17% i Januari 2022 till 0% i Juli 2022 !!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in