Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Hur skall ni överbelånade BLT’s ha det? Ena stunden är det katastrof för att låntagarna måste betala några tusenlappar i månaden i amortering. I nästa stund är amorteringskravet i princip en ickefråga då det är så lite pengar som måste betalas in.
Ni får nog enas om en linje?
Jag är inte som ni som argumenterar utifrån era egna intressen.
Jag har varit skuldfri sedan slutet av 90-talet. Vilket också var logiskt utifrån upplevelsen i början av 90-talet.
Jag argumenterar utifrån ett samhällsintresse.
Det har inte varit det minsta konstigt att bostadsmarknadens priser har gått upp under lång högkonjunktur, låg inflation, låga räntor och ständigt höjda reallöner kompletterat med fortsatt hyresreglering i attraktiva områden.
Sen blev det extra konstigt under pandemin tyvärr.
Men det där BLT snacket håller inte. Det är fortfarande få som är maxbelånade utifrån ATH. Och då har de höga inkomster.
Det finns alltid människor som ligger på marginalen oavsett men de är väldigt få. Några hade otur och växlade boende i fel tid, några har nu otur och ska skilja sig, någon har blivit arbetslös, några dödsbon måste hanteras etc
Några har åkt på höga elräkningar och höga andra kostnadsökningar.
Det finns ingen som helst samhällsintresse att driva dessa till exekutiva auktioner.
En ytterligare liten andel av dessa är hopplösa fall och skulle defaulta oavsett.
Men det där sköter bankerna om bara FI förtydligar sig ytterligare lite mer. Vilket snart kommer.
Ni bubbelpratare kan inte påverka det överhuvudtaget. Tack och lov.