• 1
  • 2
2022-07-11, 01:28
Medlem
Hej! Har ett problem med min ugn.

När jag ska använda ugnen så går strömmen efter ca 2-5 minuter. Det är en säkring som går, bara att vrida av ugnen och fälla upp säkringen igen. Men efter att strömmen har gått(efter ca 2-5 minuter) och jag fått igång strömmen igen, då räcker det med att jag vrider igång lampan i ugnen för att strömmen ska gå direkt.

Alltså när jag startar så tar det någon minut innan strömmen går, men efter det så går strömmen direkt om jag vrider på den och försöker starta. Är ugnen paj eller går detta att fixa?
Citera
2022-07-11, 02:26
Medlem
Det är förmodligen ett element i ugnen som har pajat, det hände mig en gång. Då gick säkringen varje gång. Är det varmluftsugn, så kanske det är just den delen som har gått sönder, så var det i alla fall hos mig och då gick säkringen efter ett tag.
Citera
2022-07-11, 02:26
Avstängd
SkattefriZons avatar
Har haft samma problem en gång. Kunde då inte använda någon annan el samtidigt som ungnen. Dom kom och bytte ut hela proppskåpet för att fixa det.
Citera
2022-07-11, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Det är förmodligen ett element i ugnen som har pajat, det hände mig en gång. Då gick säkringen varje gång. Är det varmluftsugn, så kanske det är just den delen som har gått sönder, så var det i alla fall hos mig och då gick säkringen efter ett tag.

Byta ugn eller byta element? Finns det fler än ett element i ugnen?
Citera
2022-07-11, 04:52
Medlem
hockexs avatar
Har också haft det problemet, bytte ugn så löste det sig.
Citera
2022-07-11, 05:37
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical

Det tror jag med om det är en äldre spis.
Är det inte element i själva ugnen är det inte ovanligt att övre elementet i skåpet undertill, där man ofta förvarar plåtar, har blivit nedbjöt och glappar. Inte alla som tänker på att det kan sitta ett element i dessa och trycker in plåtar för förvaring.

edit, kommer ej ihåg om säkringen löser ut utan att man separat aktiverar värmen i plåtskåpet
Senast redigerad av galt 2022-07-11 kl. 05:40.
Citera
2022-07-11, 05:50
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen

När jag ska använda ugnen så går strömmen efter ca 2-5 minuter. Det är en säkring som går, bara att vrida av ugnen och fälla upp säkringen igen. Men efter att strömmen har gått(efter ca 2-5 minuter) och jag fått igång strömmen igen, då räcker det med att jag vrider igång lampan i ugnen för att strömmen ska gå direkt.

Alltså när jag startar så tar det någon minut innan strömmen går, men efter det så går strömmen direkt om jag vrider på den och försöker starta. Är ugnen paj eller går detta att fixa?

Första frågan, har det alltid varit så här?
Är det en äldre ugn?

När säkringen en gång gått så är den redan uppvärmd och kräver mycket mindre för att gå igen. Därför den löser direkt i andra läget. En säkring har en viss tröghet inbyggd.
Citera
2022-07-11, 06:29
Medlem
Hade samma problem för ett antal år sen. automatisk jordfelsbrytare som löste ut. Spisen var lite äldre och värme-elementen i spisen hade gått ner sig, synligt. Det ledde tydligen till att någon del av dom kom då i kontakt med jorden i spisen och då löste säkringen ut. Så kortfattat förklarade elektrikern i alla fall. Skulle kunna blivit farligt i längden.

Det som man märkte det på, var att hela spisen funkade som vanligt. Det var bara när man slog igång ugnen, så gick säkringen inom några minuter. Jag märkte också att nånting i ugnen liksom började små-knastra hela tiden, 1-2 veckor innan säkringen började lösa ut.

Lösningen var att byta spis. Elektriker kan säkert reparera, om du absolut vill, men beroende på hur illa det är så kan det kosta.
Senast redigerad av Robbinist 2022-07-11 kl. 06:32.
Citera
2022-07-11, 06:34
Medlem
Nikets avatar
Citat:

Ofta är det så att när lampan tänds i ugnen så är ugnen inkopplad trots att du har ställt termostaten spå 0 grader. Om säkringen då löser så indikerar detta att du har något fel (kortslutning) i ex, värmeelement eller styrkretsen till ugnen. Felet verkar vara värmeberoende då du kan använda ugnen 2-5 min när den är kall.

Byt ugn. Om du bor i hyresrätt, kontakta din värd.
Citera
2022-07-11, 06:38
Medlem
Napoleons avatar
Du har redan fått flera bra råd MEN innan du gör något av det så rekommenderar jag dig att göra en enkel kontroll i ditt säkringsskåp. Det kan vara så enkelt att du har fel säkring.
Citera
2022-07-11, 09:17
Medlem
Citat:

Min dotter har samma problem. I hennes fall var det elbilen som laddades samtidigt.

Om du har elbil ska du använda något som heter lastbalansering. Antagligen finns den i en app i telefonen som är kopplad till bilens laddare.
Citera
2022-07-11, 09:49
Medlem
Tartariamannens avatar
Låter som överbelastning i kretsen. Stäng av annat som drar ström i samma slinga så ska du se att det löser sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in