Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-07-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Hej! Har ett problem med min ugn.

När jag ska använda ugnen så går strömmen efter ca 2-5 minuter. Det är en säkring som går, bara att vrida av ugnen och fälla upp säkringen igen. Men efter att strömmen har gått(efter ca 2-5 minuter) och jag fått igång strömmen igen, då räcker det med att jag vrider igång lampan i ugnen för att strömmen ska gå direkt.

Alltså när jag startar så tar det någon minut innan strömmen går, men efter det så går strömmen direkt om jag vrider på den och försöker starta. Är ugnen paj eller går detta att fixa?

Har börjat få exakt samma problem med min ugn som du. Använder den rätt sällan, kanske en gång i månaden men då går alltid strömmen i alla rum.

Fråga, vilken ugn har du?

Jag har en med spishäll från Electrolux. När jag använder spishällen blir det inte strömavbrott, bara ugnen som är rent hopplös.

Mvh.
Citera
2022-07-12, 01:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Hej! Har ett problem med min ugn.

När jag ska använda ugnen så går strömmen efter ca 2-5 minuter. Det är en säkring som går, bara att vrida av ugnen och fälla upp säkringen igen. Men efter att strömmen har gått(efter ca 2-5 minuter) och jag fått igång strömmen igen, då räcker det med att jag vrider igång lampan i ugnen för att strömmen ska gå direkt.

Alltså när jag startar så tar det någon minut innan strömmen går, men efter det så går strömmen direkt om jag vrider på den och försöker starta. Är ugnen paj eller går detta att fixa?

Jag förmodar att du bor i hus? Är ugnen separat med egen stickkontakt? I så fall prova ugnen i ett annat uttag. Är det fler saker hemma som slår ut säkringar?
Citera
2022-07-13, 12:25
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Är du säker på att det inte är jordfelsbrytaren som löser ut?

Att det tar tid för skyddet att lösa ut vid kallstart beror förmodligen på att överslaget inträffar när ugnen kommit upp i temperatur. Därför löser skyddet ut direkt när du återställt det eftersom ugnen fortfarande är varm.

Förmodligen billigare att köpa en ny än att börja laga. Men man vet aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in