• 8
  • 9
2022-07-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Ja underbar. dock var man tvungen att varva mera än vanlig ottomotor. Svårt att köra lågfart, typ parkeringar mm.

Väghållningen original satan, du behöver ju inte växla, 3an funkar ju länge när man har 8000rpm att leka med. Dock mindre bra för plånboken. snittade 1,5l/mil blandad körning i dubbel bemärkelse. men 230Hk på 1,3 liter sugmotor.

Kan tänka mig en 7:a eller 8:a som busbil i framtiden, äldsta grabben gillar dem skarpt, så kanske kan bli nått kul projekt att skaffa en sån ihop.
Citera
2022-07-12, 23:41
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag tror att det är bra att varva motorn ordentligt några gånger i månaden och lägga sig på c:a 4000 vrpm för att låta motorn jobba ordentligt.

I allafall är det bra att gasa på lite för att blåsa ut katalysatorn. Min bil gick ej igenom pga av dåliga avgasvärden. Mekanikern menade "ut på Autobahn söndagnatt och kör full gas någon timme". Sagt och gjort, och efter det gick bilen igenom (fast inte full gas, 200 fick räcka)
Citera
2022-07-12, 23:45
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bäst vrid har du över 5000 rpm.
Nä, mest hästkrafter möjligtvis men inte bäst vrid.

Ts, växla till fyran vid 60 kmh, femman vid 80 och sexan vid 100
Citera
2022-07-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
I allafall är det bra att gasa på lite för att blåsa ut katalysatorn. Min bil gick ej igenom pga av dåliga avgasvärden. Mekanikern menade "ut på Autobahn söndagnatt och kör full gas någon timme". Sagt och gjort, och efter det gick bilen igenom (fast inte full gas, 200 fick räcka)

Eller så kör man i en lägre växel... Det är inte hastigheten som påverkar motorn...
Citera
2022-07-13, 03:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Eller så kör man i en lägre växel... Det är inte hastigheten som påverkar motorn...

Det är inte riktigt samma sak för det är luftmotståndet som är avgörande för hur mycket pulver man måste ha ur rovan , effektbehovet ökar ju med kvadraten för att fördubbla farten.

Har dock för mig att alla filter mår lika bra av en långkörning , typ åka 10 mil o tjacka en ost o hem
Citera
2022-07-13, 05:33
Medlem
1339s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
...samt ett flertal kullager.

Vad har du för cool bottendel?
Citera
2022-07-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är inte riktigt samma sak för det är luftmotståndet som är avgörande för hur mycket pulver man måste ha ur rovan , effektbehovet ökar ju med kvadraten för att fördubbla farten.

Har dock för mig att alla filter mår lika bra av en långkörning , typ åka 10 mil o tjacka en ost o hem

Jo, det påverkar förvisso också, men när jag behövt blåsa ur bilar som bara gått stadskörning och börjat sota igen har det varit några mil på 3:ans växel i 90, det har funkat fint.
Citera
2022-07-13, 11:55
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Det är tuffare att köra 200 på Autobahn än att varva…
Citera
2022-07-13, 12:06
Medlem
Dom flesta moderna bilar (10 år och yngre) har väl växelindikator som visar när man enligt tillverkare bör växla, inget man såklart slaviskt följer men det kan ju underlättare för någon som TS.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in