2022-07-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhusan
Varför ha körkort? Man kan köra ändå. Du märker ju att jag inte är kvalificerad.

Aa, jo, jag kan köra en manuell bil. Jag vet hur man växlar i backar och plana ytor, jag har haft körkort i flera år. Det jag undrar är ungefär när man BÖR växla för att motorn ska må bäst, inte hur man gör. Är så trött på att ni tror att jag inte kan köra bil för att jag undrar när motorn mår bäst eftersom personen ifråga säger att man ska växla vid ungefär 2500 så att bilen låter lite. Alla har olika om vad dom tycker låter och inte låter.

Så hög växel som möjligt? Enligt den här personen skulle vi aldrig ens behöva använda 6:an om vi ska köra runt 2500 så DÄRFÖR UNDRAR JAG. Jag själv kör inte så och tyckte det var lite småkul att se hur det skulle köras för motorns skull. Du fick nog all skit från alla andra också som jag ruvat på, jag ber om ursäkt men jag blir trött nu.

Och alla andra som kanske kommer skriva hur man framför ett fordon - JAG VET. Det är inte första gången jag kör bil eller att jag nyligen har fått körkort, wow. Ingen har ens påpekat att jag skulle köra dåligt utan säger istället att jag kör bra och lärde mig fort när jag då var 16. Wow alltså, ni är medvetna om att jag har fått ett körkort på första försöket? Det är inte direkt så att det har varit svårt för mig - jag tyckte bara att det kunde vara KUL att veta. Och dessutom så var det uppenbart befogat eftersom det är blandat mellan dom som skriver här också.

Det har ingen som helst betydelse för motorn om du växlar vid 2000 eller 2500, det är snarare en fråga om bränsleekonomi och hur fort du vill accelerera.

Om den där "bilmekanikern" påstod att ni inte skulle köra bilen under 2500 varv så ifrågasätter jag starkt vad det är för utbildning denne egentligen har genomgått.

På min hoj är det så, den går märkbart ojämnt och tungt om jag kör den på 2500 varv (utom möjligtvis på ettan), men den går å andra sidan att varva till 10500, och ligger normalt runt 4000 vid konstant hastighet.

Min 6-liters V8:a ligger på 1500 i motorvägsfart, och går hur fint som helst vid det varvtalet.

Beror helt på motorkonfiguration, men fortsätt att kör som du brukar!
Citera
2022-07-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vad är det för konstig fråga? Man ska givetvis köra på högsta möjliga växel, men kör man under 70 eller 60 km/h ungefär så kör man vanligen inte på högsta växeln på de flesta bilar.

Uppenbarligen inte jättekonstig ändå eftersom hon påstod det samt att ni säger olika här. Och som jag skrivit flera gånger, jag kan köra bil. Jag tyckte bara det var lite kul att veta om det är så man bör köra för att motorn ska må bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har man en bil som varvtavlan blir röd vid 8000 varv,jämfört med ett fordon som den blir röd vid 2500 varv,så säger det sig självt att ungefär halvvägs upp på varvräknaren ligger det ideala för motorn,arbetsområdet.

Okej! Jag vet inte hur högt bilen med starkare motor ligger vid på rött, men om jag skulle köra hälften så skulle det låta relativt mycket. Jag vet så pass mycket att jag kan påstå det utan att kolla exakt det röda och då är det ju ändå inte en konstig fråga heller? Jag skulle absolut inte köra så högt som hälften personligen för att bilen skulle låta så jäkligt, men enligt dig är det ändå bra då?

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det har ingen som helst betydelse för motorn om du växlar vid 2000 eller 2500, det är snarare en fråga om bränsleekonomi och hur fort du vill accelerera.

Namen, äntligen! Det fanns ju någon med ett trevligt sinne som kunde svara seriöst. Tack så mycket! Informativt, tack så mycket
Citera
2022-07-11, 21:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Uppenbarligen inte jättekonstig ändå eftersom hon påstod det samt att ni säger olika här. Och som jag skrivit flera gånger, jag kan köra bil. Jag tyckte bara det var lite kul att veta om det är så man bör köra för att motorn ska må bäst.

Okej! Jag vet inte hur högt bilen med starkare motor ligger vid på rött, men om jag skulle köra hälften så skulle det låta relativt mycket. Jag vet så pass mycket att jag kan påstå det utan att kolla exakt det röda och då är det ju ändå inte en konstig fråga heller? Jag skulle absolut inte köra så högt som hälften personligen för att bilen skulle låta så jäkligt, men enligt dig är det ändå bra då?

Namen, äntligen! Det fanns ju någon med ett trevligt sinne som kunde svara seriöst. Tack så mycket! Informativt, tack så mycket
Det beror ju helt på! Min personbil så börjar det röda vid 6000 och kör jag 110-120 så ligger den runt 3000.. det är en relativt modern bil,skulle den inte klara det? Ja,den låter mer i 120,än om jag ligger och lusar i 70-80..då förbrukar den 0,5-0,6/mil,mot 0,7-0,8 i 110..

Att en motor är starkare än min,betyder inte att den nödvändigtvis varvar mer..lika så kan den vara svagare och varva mindre.. men jag kan inte tänka mig att der finns en enda modern (uppåt 30 år gammal,eller ännu äldre) bil,som inte är byggd för att kontinuerligt ligga på ungefär hälften av röd-msrkeringen börjar på..

SAAB körde på Talladega 20 dygn i sträck med full gas,de brände 27 kubikmeter bränsle..
Detta var 1986,de snittade över 200km/h i 20 dygn...jag gissar att det lät en del..
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Så höll en "gammal SAAB" för det,så borde väl inte nyare bilar vara sämre?
Speciellt inte om man inte kör max kontinuerligt...

Tycker man att det "låter illa" så kan det bero på vald bilmodell,det KAN även vara fel på motorn,som börjar med ett oljud..man kan vara van vid en annan bil..
Citera
2022-07-11, 21:21
Medlem
ormbitens avatar
Vi har en gubbe här i byn som är närmare 90 bast och sannolikt ett gränsfall mellan halvdöv och stendöv... Han håller alltid varvtalet på sin Peugeot runt 4000-5000 rpm å så justerar han farten med kopplingen... Verkar ju funka faktiskt...

Visserligen bytte jag koppling åt honom för några månader sedan... å det är nog snart dags igen gissar jag...
Citera
2022-07-11, 21:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Vi har en gubbe här i byn som är närmare 90 bast och sannolikt ett gränsfall mellan halvdöv och stendöv... Han håller alltid varvtalet på sin Peugeot runt 4000-5000 rpm å så justerar han farten med kopplingen... Verkar ju funka faktiskt...

Visserligen bytte jag koppling åt honom för några månader sedan... å det är nog snart dags igen gissar jag...

Första pandemisommaren hörde man många köra så....

Många som tagit körkort men aldrig sedan ägt en bil eller kört på 10-20 år men nu var tvugna bilsemestra i Sverige.

Ojoj ljudet,lukten - ja jävlar - kommer ihåg en kille med tung husvagn o en uppförsbacke...den kopplingen..
Citera
2022-07-11, 22:29
Medlem
Citat:
Det beror ju helt på! Min personbil så börjar det röda vid 6000 och kör jag 110-120 så ligger den runt 3000.. det är en relativt modern bil,skulle den inte klara det? Ja,den låter mer i 120,än om jag ligger och lusar i 70-80..då förbrukar den 0,5-0,6/mil,mot 0,7-0,8 i 110..

Det kan inte jag svara på eftersom jag frågar er. Jag sa att jag vet att den låter mycket och skulle inte köra så själv, men om den klarar eller inte sa jag ingenting om.
Citera
2022-07-12, 03:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det kan inte jag svara på eftersom jag frågar er. Jag sa att jag vet att den låter mycket och skulle inte köra så själv, men om den klarar eller inte sa jag ingenting om.
Ja,men.. en V4 saab -72,låter givetvis annorlunda än en Bentley -18..

En Bent låter troligtvis som en V4 SAAB om man närmar sig 300km/h..
Citera
2022-07-12, 09:00
Medlem
Citat:

Att en motor är starkare än min,betyder inte att den nödvändigtvis varvar mer..lika så kan den vara svagare och varva mindre.. men jag kan inte tänka mig att der finns en enda modern (uppåt 30 år gammal,eller ännu äldre) bil,som inte är byggd för att kontinuerligt ligga på ungefär hälften av röd-msrkeringen börjar på..

SAAB körde på Talladega 20 dygn i sträck med full gas,de brände 27 kubikmeter bränsle..
Detta var 1986,de snittade över 200km/h i 20 dygn...jag gissar att det lät en del..
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

Så höll en "gammal SAAB" för det,så borde väl inte nyare bilar vara sämre?
Speciellt inte om man inte kör max kontinuerligt...

Tycker man att det "låter illa" så kan det bero på vald bilmodell,det KAN även vara fel på motorn,som börjar med ett oljud..man kan vara van vid en annan bil..

Ny byggde ju iof Saab riktigt bra motorer på den tiden, tror många moderna motorer skulle inte klara det testet.

Men du har naturligtvis rätt i att en motor klarar att ligga på halva varvtalet över tid, däremot inte så bränsleekonomiskt. 3000 varv vid 120 tycker jag låter rätt högt, men vissa bilar har tydligen den utväxlingen på 6:an
Citera
2022-07-12, 18:24
Avslutad
Mazda RX-8 jag hade förut så pep den till vid 8500rpm Inga problem alls att varva till stoppet på 10000rpm. Motorn suckade inte ens till. Man skulle varva minst 7000rpm en gång varje tur för då öppnades tredje insugventilen eller dyl samt att man på riktigt sota ur motorn då den tog med olja i förbränningen för att smörja Apextätningarna. Mga RX-8 kördes för fjolligt främst i USA därför Wankeln fick så dåligt ryckte att gå sönder så ofta, Fanns tydligen de som hade som sport att köra sönder nya motorerna före 10000mil så fick man en sprillans ny på garantin. Så allt beror såklart på vilken bil och motor du har.
Citera
2022-07-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Mazda RX-8 jag hade förut så pep den till vid 8500rpm Inga problem alls att varva till stoppet på 10000rpm. Motorn suckade inte ens till. Man skulle varva minst 7000rpm en gång varje tur för då öppnades tredje insugventilen eller dyl samt att man på riktigt sota ur motorn då den tog med olja i förbränningen för att smörja Apextätningarna. Mga RX-8 kördes för fjolligt främst i USA därför Wankeln fick så dåligt ryckte att gå sönder så ofta, Fanns tydligen de som hade som sport att köra sönder nya motorerna före 10000mil så fick man en sprillans ny på garantin. Så allt beror såklart på vilken bil och motor du har.

Såg senast igår ett klipp på Youtube om RX-8:n, och tydligen hade Mazda en hel fabrik son bara byggde ersättningsmotorer till alla garantibyten.

Men vilken skön sång det är i de motorerna alltså!
Citera
2022-07-12, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Såg senast igår ett klipp på Youtube om RX-8:n, och tydligen hade Mazda en hel fabrik son bara byggde ersättningsmotorer till alla garantibyten.

Men vilken skön sång det är i de motorerna alltså!

Ja underbar. dock var man tvungen att varva mera än vanlig ottomotor. Svårt att köra lågfart, typ parkeringar mm.

Väghållningen original satan, du behöver ju inte växla, 3an funkar ju länge när man har 8000rpm att leka med. Dock mindre bra för plånboken. snittade 1,5l/mil blandad körning i dubbel bemärkelse. men 230Hk på 1,3 liter sugmotor.
Citera
2022-07-12, 22:26
Medlem
Hej jag tror att det är bra att varva motorn ordentligt några gånger i månaden och lägga sig på c:a 4000 vrpm för att låta motorn jobba ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in