2022-08-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Ja hur kan man jämföra barn med hundar. Man ställer inte ner vattenskålar på golvet till sina barn heller. Och ett barns behov av omsorg är mycket mycket större och har ett helt annorlunda behov av intellektuell stimulans. Ingen sitter väl och läser böcker för sina hundar innan de ska gå och sova. Och ännu mindre försöker få dem att läsa själva.

Jag tycker att det allvarligaste är att attacken på kvinnan i gångtunneln inte har fått soc att reagera och se till den här pojkens hela behov. En åldersbestämning hade också varit bra och viktigt för att kunna utreda vad han har för tankeförmåga för att kunna veta vilken typ av intellektuell stimulans han behöver och kan ta in. Det är fruktansvärt tragiskt att han inte utretts.

Hade min son attackerat en kvinna i tunneln, tagit sönder fönster och stulit saker, tafsat och varit verbalt otrevlig mot flickor i skolan hade soc inte behövt göra en anmälning och utredning för JAG som förälder hade sett till att min son fick en utredning och den hjälp han behöver för att fungera i samhället! Jag hade tagit kontakt med myndigheter och soc och skrikit mig hes till min son fick den hjälp han behöver!
DET är det man gör som förälder! Man tar tag i ett problem när det uppstår! Du tycker det är konstigt att soc inte tog tag i det när varningssignalerna fanns… jag anser att det är konstigt att mamman inte tog tag i det!
Senast redigerad av LillBurtan 2022-08-22 kl. 10:58.
Citera
2022-08-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det var märkligt. Alla "mammor" är absolut inte kapabla att ha ansvar för barn.
Missbruk och psykisk ohälsa, ligger somliga "mammor" i fatet. Det är synnerligen allvarligt och om modern tex kommer från en bakgrund/uppväxt med missbruk och psykisk ohälsa, våld och förtryck är det riktigt illa och den onda cirkeln måste brytas. Det sociala arvet... arv och miljö.

Tycker du att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn? Jösses, det är år 2022 nu :whoco5:

En förälder har huvudansvaret.. när dom inte klarar av det skall barnen fråntas!
Att stå vid spisen och föda barn verkar vara pojkens mammas uppfattning av föräldraskap! Skribenten du svarade ansåg att föräldern bör uppfostra!
Citera
2022-08-22, 11:05
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Aftonbladet idag.

Delad bild av misstänkte Skellefteåpojken
Bilden av den 15-årige pojken som misstänks för mordförsök och grov våldtäkt på en flicka i Skellefteå är splittrad.
Enligt en utredning ger lärare och hans föräldrar en bild av honom som ”mysig och fin” medan personal på det Sis-hem pojken nu är placerad på uppger att han kan fantisera om att skada andra.
[...]
Socialtjänstens utredning ger en splittrad bild av pojken.
Enligt utredningen ska pojken ha en ”måttlig intellektuell funktionsnedsättning”.

Personalen på Sis-hemmet har uppgett att de upplever att hans mentala ålder är långt under hans angivna ålder samt att han har tydliga brister i det sociala samspelet och en begränsad förmåga att kommunicera. 15-åringen har också sagt till Sis-personalen att han kan börja ”fantisera om att skada människor” när han tittar på våldsamma filmer en längre tid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ellefteapojken

Det där stämmer inte. En normalintelligent femtonåring drar i princip aldrig sådana slutsatser självständigt. De kopplar helt enkelt inte samman ett våldsamt eller aggressivt beteende med att de ser film eller spelar TV-spel.

Att en lågbegåvad/underbegåvad femtonåring skulle göra den kopplingen och berätta det för personal känns inte ett dugg sannolikt.
Endera är det en (kanske över) normalintelligent femtonåring som självständigt gör sådana analyser - dessutom om sitt eget beteende -- eller också är det ingen förklaring som kommer från femtonåringen själv. Inte en chans.
Ur aftonbladet
Citat:
Föräldrarna säger att 15-åringen är ”väldigt noggrann med sin skolgång och vill alltid vara i skolan” men att hans funktionsnedsättning gör att han har svårt att lära sig saker i skolan och att han har svårt att förstå skillnaden mellan rätt och fel.

Förvaltningsätten: Stort behov av vård
Föräldrarna säger att de förstår att han behöver stöd och hjälp men menar att det som hänt är en isolerad händelse och att de vill göra allt de kan för att hjälpa sin son genom frivilliga insatser.

Den lärare som talade om att "pojken är mysig och fin" kan nog inte i sin vildaste fantasi se pojken som ett monster, utan får en förstärkt bild av att ett "barn" en stackars flyktingpojke som har så många "rasister" emot sig.
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-08-22 kl. 11:11.
Citera
2022-08-22, 11:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Hade min son attackerat en kvinna i tunneln, tagit sönder fönster och stulit saker, tafsat och varit verbalt otrevlig mot flickor i skolan hade soc inte behövt göra en anmälning och utredning för JAG som förälder hade sett till att min son fick en utredning och den hjälp han behöver för att fungera i samhället! Jag hade tagit kontakt med myndigheter och soc och skrikit mig hes till min son fick den hjälp han behöver!
DET är det man gör som förälder! Man tar tag i ett problem när det uppstår! Du tycker det är konstigt att soc inte tog tag i det när varningssignalerna fanns… jag anser att det är konstigt att mamman inte tog tag i det!
Jag håller med dig - däremot är det inte alla föräldrar som har kunskapen om att man kan vända sig till samhället och kräva hjälp. Alla föräldrar har inte heller den inställning utan alltför många försvarar sina barn in absurdum. Det brukar man kunna se med all önskvärd tydlighet när föräldrar involveras för att deras barn är mobbare t ex.
Därför är det yttersta ansvaret socialtjänstens som släpper en kille som den här utan adekvata åtgärder - både för att behandla problematiken hos pojken och för att säkra tillvaron för andra elever och människor han råkar på utanför skolan.
Det är ju inga små skitsaker han försökt tidigare - han har ju redan uppvisat ett sexualiserat våldsbeteende - och det får inte gå oadresserat från samhällets sida.
Citera
2022-08-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Illa att han åter igen börjat dela skit på Facebook. Uppför sig som om ingenting har hänt. Jag trodde inte ens att han hade tillgång till internet.

Länka hans facebook!
Citera
2022-08-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan

Ja det är rätt anmärkningsvärt att samhället inte tog detta på allvar. Nu fick en flicka betala för det.
Citera
2022-08-22, 12:16
Medlem

Lärare och föräldrar tycker han är mysig och fin
Citera
2022-08-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ur aftonbladet
Citat:
Föräldrarna säger att 15-åringen är ”väldigt noggrann med sin skolgång och vill alltid vara i skolan” men att hans funktionsnedsättning gör att han har svårt att lära sig saker i skolan och att han har svårt att förstå skillnaden mellan rätt och fel.

Förvaltningsätten: Stort behov av vård
Föräldrarna säger att de förstår att han behöver stöd och hjälp men menar att det som hänt är en isolerad händelse och att de vill göra allt de kan för att hjälpa sin son genom frivilliga insatser.

Den lärare som talade om att "pojken är mysig och fin" kan nog inte i sin vildaste fantasi se pojken som ett monster, utan får en förstärkt bild av att ett "barn" en stackars flyktingpojke som har så många "rasister" emot sig.

Det är ju mer rasistiskt att inte hjälpa honom med hans uppenbara problem för att han är från Afrika. Som om det var orsaken till att han hade beteendeproblematik. Och att han skulle bara integreras så skulle nog allt bli fint. Ordningsam och noggrann och mysig var saker som man ville se hos honom. Medan resten svepts bort under mattan.

Jag hoppas att de röntgar hans skalle för att närmare bestämma hans ålder. Och att man gör så med alla som släpps in i landet. Hans problematik skulle ju synas i ett annat ljus när man får reda på hans riktiga ålder.
Citera
2022-08-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Lärare och föräldrar tycker han är mysig och fin

Seriemördare kan vara mysiga och fina. Så det kan ju vara så att han var mysig när han var med lärare och barn i grupp. Hans försök att mörda flickan som han just våldtagit var något han gjorde i avskildhet.

Det var ganska slapp och grisigt att man offrade flickor på skolan för att inte våga ta itu med pojkens beteende och hur han beter sig mot andra elever. För det fanns ju indikationer där någon bevisligen sett hur han betett sig, men man vill väl inte vara rasister.
Citera
2022-08-22, 12:27
Medlem
Fyn fan. Globalistmedia förnekar sig inte.
Hur är det möjligt att skriva sådana här artiklar? Vänstern visar öppet sitt förakt mot det svenska folket.
Senast redigerad av Tompa81 2022-08-22 kl. 12:33.
Citera
2022-08-22, 12:31
Medlem
Citat:
Det är ju mer rasistiskt att inte hjälpa honom med hans uppenbara problem för att han är från Afrika. Som om det var orsaken till att han hade beteendeproblematik. Och att han skulle bara integreras så skulle nog allt bli fint. Ordningsam och noggrann och mysig var saker som man ville se hos honom. Medan resten svepts bort under mattan.

Jag hoppas att de röntgar hans skalle för att närmare bestämma hans ålder. Och att man gör så med alla som släpps in i landet. Hans problematik skulle ju synas i ett annat ljus när man får reda på hans riktiga ålder.

Röntga hans skalle.. är nog andra runt i det här fallet som borde röntgas..

I örigt håller jag med dig i din analys.
Citera
2022-08-22, 12:34
Medlem
Citat:
Seriemördare kan vara mysiga och fina. Så det kan ju vara så att han var mysig när han var med lärare och barn i grupp. Hans försök att mörda flickan som han just våldtagit var något han gjorde i avskildhet.

Det var ganska slapp och grisigt att man offrade flickor på skolan för att inte våga ta itu med pojkens beteende och hur han beter sig mot andra elever. För det fanns ju indikationer där någon bevisligen sett hur han betett sig, men man vill väl inte vara rasister.
Värdegrundslogik. En icke-svensk är aldrig gm utan alltid ett offer. Risken att kunna anklagas för att vara rasist väger tynger än barns liv och barns rätt att inte bli antastade och våldtagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in