2022-08-21, 11:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Här borde man ha samma krav på föräldrar som på hundägare: strikt ansvar för vad ungen/hunden ställer till. Målsman ska alltså vara skyldig att ersätta det barnet snor eller förstör, om de ställer till olyckor etc., samt betala eventuella skadestånd. Förr fick föräldrarna ersätta sönderslagna fönster, stulna och förstörda moppar, cyklar mm om ungarna inte var straffmyndiga. Fick föräldrarna ansvara för vad ungarna ställer till kanske de börjar uppfostra och ställa krav på sina ungar. Konsekvenstänk tycks inte förekomma så ofta hos ungar numera.
Man kan inte ha samma strikta ansvar för föräldrar som för hundägare.
Hundar får du hålla inlåsta hemma och valla i koppel -- med barn över en viss ålder är det inte okej och något som skulle rendera i LVU och alternativt brottsåtal för föräldern.
Det är helt enkelt inte okej att behandla barn som djur - helt enkelt för att de inte är djur.

Föräldrar är redan idag ersättningsskyldiga för sådant som barn förstör - och det kan utöver de dömas till skadestånd när barn begår skadegörelse eller andra brott.
Citera
2022-08-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Här borde man ha samma krav på föräldrar som på hundägare: strikt ansvar för vad ungen/hunden ställer till. Målsman ska alltså vara skyldig att ersätta det barnet snor eller förstör, om de ställer till olyckor etc., samt betala eventuella skadestånd. Förr fick föräldrarna ersätta sönderslagna fönster, stulna och förstörda moppar, cyklar mm om ungarna inte var straffmyndiga. Fick föräldrarna ansvara för vad ungarna ställer till kanske de börjar uppfostra och ställa krav på sina ungar. Konsekvenstänk tycks inte förekomma så ofta hos ungar numera.
"Förr fick föräldrarna ansvara...." Det får man fortfarande. Inte bara upp till barnet är straffmyndigt utan till 18 års ålder. Var har du fått det ifrån att det skulle ha upphört?
Citera
2022-08-21, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte så säkert att han är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Uppgiven76-
Å herregud. Hoppas verkligen att han är inlåst och under strikt bevakning!

Vi får hoppas det men det är inte så säkert att "grabben" är det.

Min personliga uppfattning är att han inte är det.
Citera
2022-08-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det var märkligt. Alla "mammor" är absolut inte kapabla att ha ansvar för barn.
Missbruk och psykisk ohälsa, ligger somliga "mammor" i fatet. Det är synnerligen allvarligt och om modern tex kommer från en bakgrund/uppväxt med missbruk och psykisk ohälsa, våld och förtryck är det riktigt illa och den onda cirkeln måste brytas. Det sociala arvet... arv och miljö.

Tycker du att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn? Jösses, det är år 2022 nu

Jamen exakt. Du har så rätt. Mammor är inte till hundra % ofelbara. Många mammor och pappor för den delen är inte kapabla att ta ansvar för sina barn. Och som du säger, många orsaker kan vara till grund för att någon form av insats är nödvändig.

Just i det här fallet så visade sig ju pojken eller den unge mannen att ge sig på flickor på skolan. Och man undrar lite vad mamman skulle ha gjort med den informationen. Och det att han attackerat en kvinna i en gångtunnel har ju polisen haft som skyldighet att informera sociala myndigheter. Så den här personen skulle ju ha varit under utredning och under den tiden övervakad. Det tycker nog alla som inser det fruktansvärda som skedde.
Citera
2022-08-21, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Vilka är de som låter våldtäktsmannen med en kraftig problematik vad gäller att våldta eller försöka våldta gå utomhus helt fritt? Har du någon uppfattning om det.
Citera
2022-08-21, 15:21
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Tror inte jag heller.
Så resultatet blir att negern får lvu och flickan och hennes familj är fördärvade för resten av livet?

Har våra politiker uttalat sig ? Dom fördömde ju skjutningen i Malmö häromdagen, men det var ju iof rätt folk där.
Citera
2022-08-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Man kan inte ha samma strikta ansvar för föräldrar som för hundägare.
Hundar får du hålla inlåsta hemma och valla i koppel -- med barn över en viss ålder är det inte okej och något som skulle rendera i LVU och alternativt brottsåtal för föräldern.
Det är helt enkelt inte okej att behandla barn som djur - helt enkelt för att de inte är djur.

Föräldrar är redan idag ersättningsskyldiga för sådant som barn förstör - och det kan utöver de dömas till skadestånd när barn begår skadegörelse eller andra brott.

Ja hur kan man jämföra barn med hundar. Man ställer inte ner vattenskålar på golvet till sina barn heller. Och ett barns behov av omsorg är mycket mycket större och har ett helt annorlunda behov av intellektuell stimulans. Ingen sitter väl och läser böcker för sina hundar innan de ska gå och sova. Och ännu mindre försöker få dem att läsa själva.

Jag tycker att det allvarligaste är att attacken på kvinnan i gångtunneln inte har fått soc att reagera och se till den här pojkens hela behov. En åldersbestämning hade också varit bra och viktigt för att kunna utreda vad han har för tankeförmåga för att kunna veta vilken typ av intellektuell stimulans han behöver och kan ta in. Det är fruktansvärt tragiskt att han inte utretts.
Citera
2022-08-21, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tror inte jag heller.
Så resultatet blir att negern får lvu och flickan och hennes familj är fördärvade för resten av livet?

Har våra politiker uttalat sig ? Dom fördömde ju skjutningen i Malmö häromdagen, men det var ju iof rätt folk där.

Vilka ansvariga är det som vågar släppa honom fri utomhus då?
Citera
2022-08-21, 15:31
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Jaha jag kan tycker att samhället ska träda in när föräldrarna uppenbarligen inte funkar. Det hade ju förhindrat att flickan blev våldtagen och nästan mördad. Men du anser väl att det är flickans förälder som borde sett till henne också? Det är ju föräldrarna som ska skydda och hjälpa sina barn.

Du, hade vi inte släppt in kaozniggern och hans bidragssnyltande familj hade situationen aldrig uppståt till att börja med. Men du gillar ju sånt, import av världens avskum som får bete sig hur de vill för våra skattepengar.
Citera
2022-08-21, 15:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Ja hur kan man jämföra barn med hundar. Man ställer inte ner vattenskålar på golvet till sina barn heller. Och ett barns behov av omsorg är mycket mycket större och har ett helt annorlunda behov av intellektuell stimulans. Ingen sitter väl och läser böcker för sina hundar innan de ska gå och sova. Och ännu mindre försöker få dem att läsa själva.

Jag tycker att det allvarligaste är att attacken på kvinnan i gångtunneln inte har fått soc att reagera och se till den här pojkens hela behov. En åldersbestämning hade också varit bra och viktigt för att kunna utreda vad han har för tankeförmåga för att kunna veta vilken typ av intellektuell stimulans han behöver och kan ta in. Det är fruktansvärt tragiskt att han inte utretts.
Jag instämmer fullständigt - och jag tror att det stora problemet är att socialtjänsten inte rapporterar till polisen - utan tvärtom tolkar det som om att polisen inget skall få veta.

Polisen från Efterlyst Jale P uttrycker det tydligt:

Som polis med stor erfarenhet av arbete med unga kriminella pekar han på en annan sak – just det, sekretesslagstiftningen.

– Sekretessen, så som den är utformad i dag, innebär att vi från polisens sida har en skyldighet att meddela socialtjänsten allt som de behöver veta. Men de behöver i princip inte säga ett skvatt till polisen, säger Jale Poljarevius.
[...]
Enligt Jale Poljarevius skulle samarbetet mellan socialtjänsten och polisen kunna fungera på ett mycket bättre sätt.
– Rent teoretiskt kan det vara så att socialtjänsten vet omfattningen av vissa brott. Brott som kanske till och med skulle kunna bli uppklarade. Men de delger oss inte detta, för att de inte vill göra det eller för att de anser att socialtjänstlagen är utformad på ett sätt så att de inte behöver göra det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-se-lagandring

Sekretessen gentemot polisen måste bort och de måste vara involverade när det gäller insatser mot unga som begår grova brott.
Det är ett jäkla skämt att det inte redan är så idag.

Samma gäller för övrigt barnmisshandel - socialtjänsten kan vara informerade och "utreda" utan att polisen kopplas in -- polisen är däremot skyldig att koppa in socialtjänsten. Detta måste förändras.
Citera
2022-08-21, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen nämnvärd kontroll av detta monster.

Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Tror inte jag heller.

Någon slags kontroll lär det väl vara gällande "grabben" men inte tror jag att denna är nämnvärt intensiv.

Inte vad jag i a f känner till har någon politiker uttalat sig om fallet mot den lilla flickan. Anses väl inte lika allvarligt från deras sida.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-08-21 kl. 16:02.
Citera
2022-08-21, 16:03
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
"Förr fick föräldrarna ansvara...." Det får man fortfarande. Inte bara upp till barnet är straffmyndigt utan till 18 års ålder. Var har du fått det ifrån att det skulle ha upphört?
Det blir ju eftergifter hela tiden när barn förstör. Det var längesen jag hörde något om att föräldrar blev ersättningsskyldiga fullt ut. Hörde att Leif GW var inne på samma linje som jag i fyrans morgon-tv i morse, dvs att föräldrarna ska ha betydligt större ansvar än nu för vad ungarna gör.

Kan föräldrar/vårdnadshavare inte lära ungarna att veta hut ska det kosta, både för dem och på sikt för ungarna. Vad är det för fel i att föräldrar ställer krav på sina ungar och låter dem ta konsekvenser av sina handlingar, både på gott och på ont? Gör nåt dumt och bli utan TV-spel, tivolibesök eller ny cykel… Erkänn att du snott klasskompisens mobil, be om ursäkt och lämna tillbaka den. Bara att välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in