2022-08-20, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Du är väldgit upprörd nu hör jag. Lugna dig lite och försök också växa upp och förstå hur ett samhäller fungerar, hur myndigheter fungerar så förstår du att samhället har ett ansvar när föräldrarna brister. Det finns en massa lagar om hur det ska fungera. Du är lite väl ung för att förstå det här ser jag.

Myndigheter har inte skött sig här. Inte heller skolan eller vården. Det skulle tillsatts ett team och åldersbestämt honom, och vården skulle se vad han faktiskt lever med för problem på grund av diagnoser.

Så krya på dig!

Sluta larva dig! Jag påpekade att det är föräldrarnas ansvar först och främst och när dom brister är det myndigheternas ansvar! Du påpekade att en ensamstående mamma från Afrika inte kunde veta hur Sverige fungerar medan jag påpekade att det är en invandrares skyldighet att ta reda på hur landet fungerar och att det är en förälders skyldighet att uppfostra sitt barn.. inte myndigheterna! Myndigheterna har brustit när dom insåg att mamman har brustit i sitt ansvar… så störst ansvar har mamman!

Jag mår bara bra tack som frågar!
Citera
2022-08-20, 09:10
Medlem
Kommer vi att få veta nånting? Nån typ av offentlig handling eller utredning? Eller är det locket helt på pga gärningsgalningens ålder? Vet vi status på flickan?
Citera
2022-08-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Så det här skulle alltså vara en av få mammor som inte ser sitt barn?

Jag vet inte vad mamman har för problem med det är ju inte intressant i det här fallet då det är myndigheter som har det övergripande ansvaret när ett barn har kraftiga beteendestörningar. Ett team skulle ha samlats från vården och socialtjänsten för att se vad de kan göra så sånt här inte uppstår.

Klart att det finns en jävla massa mammor som inte är bra för sina barn. Så ja vet inte varför du låtsas att det är mamman som har de övergripande ansvaret för att ge honom diagnoser och mediciner. lol
Mamman har ansvar att se till att sonen fungerar i samhället.. om sonens beteende avviker.. vilket det har gjorts upprepade gånger borde mamman ha sökt hjälp och gjort utredning.. så ja, mamman har det övergripande ansvaret.. det är mamman som skall uppfostra.. inte samhället! När mamman brister skall samhället ta över… men huvudansvaret ligger ju på kvinnan och mannen som skapat ungen och fostrat han!
Citera
2022-08-20, 09:55
Medlem
Någon som vet var Abush* håller hus? Hur mår Lun*? Har sett på mammans Instagram att hon inte vill dela med sej av hur hon mår o så ännu. Har full förståelse att det är en fruktansvärd händelse som skett 😢 Har L fortfarande peg? Har hon kunnat prata något?
Hoppas GM kommer få vad han förtjänar för detta han gjort...
I* A*
Citera
2022-08-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Mamman har ansvar att se till att sonen fungerar i samhället.. om sonens beteende avviker.. vilket det har gjorts upprepade gånger borde mamman ha sökt hjälp och gjort utredning.. så ja, mamman har det övergripande ansvaret.. det är mamman som skall uppfostra.. inte samhället! När mamman brister skall samhället ta över… men huvudansvaret ligger ju på kvinnan och mannen som skapat ungen och fostrat han!

Men jag tänker att det hade väl ändå varit bra om myndigheterna hade lagt sig i.

Jag tänker också att när han på skolan drog in flickor på toaletter och liknande så ligger det på skolans bord att meddela socialen som då hade kunnat förhindrat att någon flicka på skolan blev våldtagen.

Den här pojken var ju rätt stor också, för han var ju äldre, så det är problematiskt för en mamma som är mindre och svagare att uppfostra en son som har kraftiga beteendestörningar. En utredning skulle ha tillsatts. Flickan hade sluppit bli våldtagen och nästan mördad och få men för livet, hur långt det nu blir. Ja en utredning hade varit bra.
Citera
2022-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Det är en jävla skyldighet att ta reda på hur saker fungerar i ett land när man flyttar till ett! Man lär sig språket, lagar, regler och skaffar en försörjning! Man läser på hur ett land fungerar INNAN man bosätter … så ja, jag anser att mamman har en jävla skyldighet att ta reda på hur det fungerar i landet hon bor i!

Jag har INTE pratat om en flickas hälsa eller detaljer men det är ganska relevant när man diskuterar ett försök till mordfall om offret i sig är fortsatt skadat eller ej…Därför frågade bara hur hon mår! En fråga ställde jag…

Jösses… vad är dina problem ….

Du undrar om flickan är fortsatt skadat eller ej. Snacka om att du har problem.

Du är lite världsfrånvänd när du inte ser att den här mamman inte kunde ta hand om sitt barn. Attacker i gångtunneln och saker som hänt på skolan borde ha satt igång en utredning. Det hade ju varit bra så slapp det här hända.
Citera
2022-08-20, 18:10
Medlem
Med hänsyn och respekt till familjen och Luna säger jag inget om hur tillståndet är, men, missfostret och dess familj befinner sig i Umeå.
Citera
2022-08-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifedontlivehere
Med hänsyn och respekt till familjen och Luna säger jag inget om hur tillståndet är, men, missfostret och dess familj befinner sig i Umeå.
helt rätt av dig tycker jag
Citera
2022-08-20, 19:17
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag ska hjälpa dig på traven, amigo.

Föräldrabalken, 6 kap, 2 §, 2 stycket:

"Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas."

Varsågod.

Här borde man ha samma krav på föräldrar som på hundägare: strikt ansvar för vad ungen/hunden ställer till. Målsman ska alltså vara skyldig att ersätta det barnet snor eller förstör, om de ställer till olyckor etc., samt betala eventuella skadestånd. Förr fick föräldrarna ersätta sönderslagna fönster, stulna och förstörda moppar, cyklar mm om ungarna inte var straffmyndiga. Fick föräldrarna ansvara för vad ungarna ställer till kanske de börjar uppfostra och ställa krav på sina ungar. Konsekvenstänk tycks inte förekomma så ofta hos ungar numera.
Citera
2022-08-20, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt riktigt att göra på det sättet.

Citat:

Du gör helt rätt i att göra så med tanke på flickan och hennes familj.
Citera
2022-08-20, 21:39
Medlem
Citat:

Å herregud. Hoppas verkligen att han är inlåst och under strikt bevakning!
Citera
2022-08-21, 11:30
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det fetade; i min värld så JA. Där är det mamman som har det övergripande ansvaret över sina barn.
Det var märkligt. Alla "mammor" är absolut inte kapabla att ha ansvar för barn.
Missbruk och psykisk ohälsa, ligger somliga "mammor" i fatet. Det är synnerligen allvarligt och om modern tex kommer från en bakgrund/uppväxt med missbruk och psykisk ohälsa, våld och förtryck är det riktigt illa och den onda cirkeln måste brytas. Det sociala arvet... arv och miljö.

Tycker du att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn? Jösses, det är år 2022 nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in