2022-08-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberaVeritas
Det är inte ett straff, det är vård.
Det hörs även på namnet.
I Norge har de förvaring, vi tror i Sverige vi kan vårda alla och har därför kriminalvård och rättspsykiatrisk vård.
Båda rättsinstituten har dubbla verkställighetsuppdrag; dels att skydda samhället från förövaren, dels att försöka återintroducera förövaren till samhället på ett sådant sätt att hon inte begår fler brott och därmed belastar samhället. De gör vad de ska - problemet är att vi har en mesig lagstiftning och mesiga domstolar. Det är ofta en ljummen straffskala, och när sedan domstolarna dömer så milt de kan, så får vi en situation där grovt kriminella eller uppenbart sjuka personer oberört vandrar runt på våra gator.
Citera
2022-08-15, 09:21
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av numlun
Du är ju helt verklighetsfrånvänd om du inte fattar att man inte kan ljuga ner åldern hur mycket som helst. Har hört att de hade varit här i SJU år. De måste alltså ha sagt att han var 6 år fastän han var 15 eller äldre eftersom han troddes vara 13 nu.

Så du menar att alla i skolsystemet är så uppgivna att de inte förmår anmäla om en 6 åring börjar nian? Du tror alltså att man kommer hitta 6 åringar i högstadieklasser? Och att alla klasskompisar/vuxna som han måste träffa bara håller tyst om det för att slippa bli kallade rasister?

Nä, det logiska är att det måste skett någon form av misstag som de säger, däremot krävs det förstås en förstramning så att det inte kan ske sådana misstag.
Mitt barnbarn hade en klasskamrat från Iran då han gick i gymnasiet .
Skäggig och med rynkor runt ögonen , satt mest på fejan och snackade med sin fru och sina tonårsbarn i hemlandet .
Jag trodde han var en av lärarna då vi var dit på "öppet hus" men så var det inte .
På fejan var han 39 och hade tonårsbarn , i Sverige var han tonåring utan att skolan gjorde nåt .
Så JA , man kan ljuga ner åldern hur mycket som helst utan att något händer .
Citera
2022-08-15, 10:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Så du menar att alla i skolsystemet är så uppgivna att de inte förmår anmäla om en 6 åring börjar nian? Du tror alltså att man kommer hitta 6 åringar i högstadieklasser? Och att alla klasskompisar/vuxna som han måste träffa bara håller tyst om det för att slippa bli kallade rasister?
Du förefaller ha fått det mesta om bakfoten .
Det är inga "sexåringar" som går i nian , det är skäggiga vuxna män som går i skolan med barn
Citera
2022-08-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enligt vad jag läst så har ingen i pressen nämt att flickan har hjärnskador
Det spekuleras och sprids runt så det blir till en sanning som ingen egentligen vet någonting om

Jag tror mer på att polisen med läk råd att de inte vill pressa flickan med förhör om det inte behövs för att det finns tillräcklig bevisning och flickans mpr sp pass dåligt psykiskt efter detta trauma hon varit med om
Jag tror och hoppas inte att flickan har hjärnskador
Det är svårt nog att bearbeta detta trauma för henne
Så det är en bra bedömmning att inte utsätta henne för någon press så hon får lugn och ro för återhämning
Håller med. Det är just därför jag inte heller tror att hon fått hjärnskador.
Citera
2022-08-15, 11:50
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Du är ju helt verklighetsfrånvänd om du inte fattar att man inte kan ljuga ner åldern hur mycket som helst. Har hört att de hade varit här i SJU år. De måste alltså ha sagt att han var 6 år fastän han var 15 eller äldre eftersom han troddes vara 13 nu.

Nä, det logiska är att det måste skett någon form av misstag som de säger, däremot krävs det förstås en förstramning så att det inte kan ske sådana misstag.
Jag säger bara att det är vanligt med fusk, sen vet jag inte vad rekordet är men är ganska säker på att det är häpnadsväckande. Här är både klassiska och ett nytt exempel

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...-ar-jag-17-ar/
”– Ja, jag är 22… fast i Sverige är jag 17 år. Sjutton och lite till, säger Zia, rycker lite på axlarna och ler ursäktande.”

https://sverigesradio.se/artikel/3491113
”– Jag måste vara uppriktig och säga att det är ett stort antal av de personer, klienter jag möter, som varit över 18, säger hon. Det kan skilja på tio år.”

https://mobile.twitter.com/RasimReiz...zBzdF1NEgWYwvA
”17-åringen”

https://mobile.twitter.com/bennygold...71292471762944
”14-åringen”
Citera
2022-08-15, 12:00
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Enligt vad jag läst så har ingen i pressen nämt att flickan har hjärnskador
Det spekuleras och sprids runt så det blir till en sanning som ingen egentligen vet någonting om

Jag tror mer på att polisen med läk råd att de inte vill pressa flickan med förhör om det inte behövs för att det finns tillräcklig bevisning och flickans mpr sp pass dåligt psykiskt efter detta trauma hon varit med om
Jag tror och hoppas inte att flickan har hjärnskador
Det är svårt nog att bearbeta detta trauma för henne
Så det är en bra bedömmning att inte utsätta henne för någon press så hon får lugn och ro för återhämning

Vad vi vet är att hon varit nedsövt och haft flera uppvakningsförsök innan det lyckades. Vad för skador (förutom hjärnskador pga ex strypning) skulle leda till en sådan medicinsk behandling? Öppen fråga.
Citera
2022-08-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det rimligaste är väl att han har vakter som skyddar småtjejer från honom? För Ingen lär går säker för honom!
Bästa vore inlåsning tills han är helt ofarlig. Resten av livet ungefär.

Problemet är att det är omöjligt att förutse återfall så det enda rimliga är att skicka hem alla som inte sköter sig. Sverige bör göra upp med avtal med hemländernas fängelsemyndigheter så att fängelsestraffet avtjänas i hemlandet (varför bjuda på år av scandicboende här i Sverige?). Då är det bättre de avtjänar straffet i unkna fuktiga lokaler med råttor och sjukdomar. Endast då får ett fängelsestraff en avskräckande effekt men det är det ingen i Sverige som pratar om.
Citera
2022-08-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Men det här är väl för fan synnerliga skäl, med en så störd, livsfarlig för småtjejer dåre, den där ska aldrig mer gå lös ute

Ja, alltså rent krasst hade man nog kunnat anse detta som synnerliga skäl. Men som jag sa så är det ju först nu som man kunnat fastslå att han är (minst) 15 år gammal.

Eftersom det nu gått 1 månad sedan händelsen så har man ju redan hunnit med att säkra bevis, förhöra vittnen etc, vilket gör att konkret kollusionsfara inte föreligger. Vidare så föreligger ingen konkret flyktfara då den misstänkte är minderårig och inte har någon egen inkomst eller större kontaktnät, vilket skulle göra det svårt för honom att fly och därmed undvika lagföring. Kvar finns då endast recidivfaran, där det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att fortsätta med brottslig verksamhet. Men då vederbörande direkt omhändertogs enligt LVU, så har denna risken minskat.

Så svaret på din fråga blir: Då det handlar om en 15-åring, som dessutom verkar vara i stort vård- och omsorgsbehov pga sina funktionsnedsättningar, och då det i princip inte finns några häktningsgrunder så föreligger det inte synnerliga skäl för häktning av minderårig. Man får heller inte glömma att utifrån såväl ålder, som kognitiva svårigheter, hos den misstänkte så är SIS 100 gånger mer lämpade att ha hand om honom än Kriminalvården.
Citera
2022-08-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, alltså rent krasst hade man nog kunnat anse detta som synnerliga skäl. Men som jag sa så är det ju först nu som man kunnat fastslå att han är (minst) 15 år gammal.

Eftersom det nu gått 1 månad sedan händelsen så har man ju redan hunnit med att säkra bevis, förhöra vittnen etc, vilket gör att konkret kollusionsfara inte föreligger. Vidare så föreligger ingen konkret flyktfara då den misstänkte är minderårig och inte har någon egen inkomst eller större kontaktnät, vilket skulle göra det svårt för honom att fly och därmed undvika lagföring. Kvar finns då endast recidivfaran, där det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att fortsätta med brottslig verksamhet. Men då vederbörande direkt omhändertogs enligt LVU, så har denna risken minskat.

Så svaret på din fråga blir: Då det handlar om en 15-åring, som dessutom verkar vara i stort vård- och omsorgsbehov pga sina funktionsnedsättningar, och då det i princip inte finns några häktningsgrunder så föreligger det inte synnerliga skäl för häktning av minderårig. Man får heller inte glömma att utifrån såväl ålder, som kognitiva svårigheter, hos den misstänkte så är SIS 100 gånger mer lämpade att ha hand om honom än Kriminalvården.

Du verkar vara saklig, så jag frågar dig men så klart en allmänt ställd fråga; Om det nu framkommer att "någon" ljugit om kilens ålder, är det i sig inte ett brott? Bör inte människor som ljuger om sin ålder lagföras på något vis? Eller skiter rättsväsendet i sådant?

Tänker att det ju kan få rätt stora konsekvenser när man filar av 3,4,5 år av någons ålder. inte bara när det kommer till påföljder men också rent samhälleliga. Jag skulle inte vilja att mina ungar "hänger" med mena-folk i 20-årsåldern när de är 14 bast.

Osoft för de som har döttrar som skaffar pojkvän i högstadieklassen, som är 22. Alltså, det bör väl vara straffbart att ljuga om sina barns ålder?

Eller snackar vi om en ensamkommande? Men även dem kan väl tänkas straffas pga dessa lögner?
Citera
2022-08-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chickchicaoa
Du verkar vara saklig, så jag frågar dig men så klart en allmänt ställd fråga; Om det nu framkommer att "någon" ljugit om kilens ålder, är det i sig inte ett brott? Bör inte människor som ljuger om sin ålder lagföras på något vis? Eller skiter rättsväsendet i sådant?

Tänker att det ju kan få rätt stora konsekvenser när man filar av 3,4,5 år av någons ålder. inte bara när det kommer till påföljder men också rent samhälleliga. Jag skulle inte vilja att mina ungar "hänger" med mena-folk i 20-årsåldern när de är 14 bast.

Osoft för de som har döttrar som skaffar pojkvän i högstadieklassen, som är 22. Alltså, det bör väl vara straffbart att ljuga om sina barns ålder?

Eller snackar vi om en ensamkommande? Men även dem kan väl tänkas straffas pga dessa lögner?

Det är ju isåfall pojkens föräldrar detta skall riktas mot. Isåfall skulle det kunna handla om Folkbokföringsbrott, Osant intygande och/eller Bedrägeri. Men givetvis måste detta ställas mot frågor som om föräldrarna haft uppsåt till brott eller om det varit något slags missuppfattning. Men också vilket ansvar myndigheterna haft, då det kan vara så att det juridiska ansvaret funnits där. Vad som är svaret och sanningen på dessa frågor vet jag givetvis inte.

De enda fördelarna för någon som ljugit om ålder / konsekvenserna för samhället när någon ljugit om ålder som är juridiskt intressanta är frågor som ekonomisk vinning (bidrag etc.), fördelar i asyl/medborgarskaps-process och straffrättsliga fördelar (straffmyndighetsålder och påföljder). Men framförallt så är det den ekonomiska vinningen som skulle vara intressant i straffrättslig mening.
Att en 20-åring skulle ljuga om sin ålder och hänga med, eller bli ihop med, 14-åringar är icke kriminaliserat - och därför helt ointressant.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-08-15 kl. 13:59.
Citera
2022-08-15, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Vad vi vet är att hon varit nedsövt och haft flera uppvakningsförsök innan det lyckades. Vad för skador (förutom hjärnskador pga ex strypning) skulle leda till en sådan medicinsk behandling? Öppen fråga.
Hon öppnar ögonen men kommunicerar inte som jag förstått det.
Citera
2022-08-15, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamparep
Hon öppnar ögonen men kommunicerar inte som jag förstått det.
flickan ligger nu mera in skellefteå på barnavdelningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in