2022-08-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Man kan alltid ifrågasätta vilka bilder som publiceras med det finns stora skillnad. På just den bilden syns för det första inte ansiktet (kommer inte ihåg om det fanns andra bilder där det syntes dock). För det andra så är den pojken död och gör att han aldrig behöver möta några reaktioner på det själv.

Flickan som nu är identifierade och igenkänd av hela Sverige kommer för alltid att vara ”den” flickan. Om hon återhämtar sig som vi alla så innerligt hoppas så kommer hon inte själv att kunna välja vilka hon ska anförtro sig till. När hon börjar högstadiet kommer alla att veta. När hon börjar gymnasiet kommer alla att veta. När hon går på sin första date kommer hon att undra om han sett bilden.

Flickan har ingenting att skämmas för, ingen skuld ligger på henne på minsta lilla sätt. Men det borde vara hennes val vilka (om någon) som får se henne i den mest tragiska utlämnade position man kan tänka sig.

Jag lägger heller ingen skuld på mamman. Hon befann sig i en så extrem och vidrig situation som ingen av oss kan föreställa sig och delade en bild i vanmakt kan jag tänka mig. Att hon sen snabbt låste sin IG när den började sprida sig tolkar jag som att hon inte var beredd på den spridning den fick. Så även om bilden redan är ”överallt ” så sluta dela den för flickans skull. Ge hennes chansen att själv påverka i framtiden.
Flickan kan flytta och hennes utseende kommer att förändras. Det är sakfrågan här som är viktig och den belyses mycket bra med bilden.
Citera
2022-08-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det kanske borde finnas om det inte gör det. Jag är kluven i detta då hon utsatts för ett så vidrigt brott, ett som hon säkert i framtiden (om hon vaknar och blir frisk) helst vill slippa tänka på och säkert önskar ingen kände till. Jag kände inte heller att det andra fotot borde ha lagts ut på det sätt det gjorde. Men där finns inget sexualbrott och levande offer som ska klara av att hantera publiciteten i framtiden.
Det finns anhöriga
Citera
2022-08-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Väldigt vad tyst det har blivit om det är! Har de tagit fel person eller personer!

Nej!! Det är Abushi som våldfört sig, misshandlat, tagit stryptag på den försvarslösa 9-åriga flickan.
Förmodligen ytterligare grovt besinningslöst våld, att han stampat på hennes huvud har nämnts i tråden.

Den rättsmedicinska åldersbedömningen gällande brottmål är klar tidigast i mitten av augusti.

Enligt åklagaren så är alla de prover som skickats till NFC (Nationellt Forensiskt Centrum), prioriterade dock väntas inte svar förrän i september.
Citera
2022-08-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och åtalas - sprider sjukvårdspersonalen bilder på patienter så begår de flera brott.
Föräldrarna kan däremot lägga ut bilder på ett annat sätt eftersom de har beslutanderätten över flickan -- men också de är begränsade i hur barnet får framställas i bild (ex naket som kan tolkas som BP är inte okej)
personalen har sett till att hålla ryggen fri.
Citera
2022-08-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
GW ska du inte lyssna på. Han är dement. Och sluta att spekulera om ålder. Jag fick antydan till murse i 12-årasåldern. Ju svartare hårfärg desto tydligare syns det.
GW är kriminologiprofessor jag tror mer på honom än vissa personer här inne
Citera
2022-08-03, 17:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
MGM har skadat det dyraste mamman har. Jag tror att hon skiter i huruvida hon blir åtalad eller inte. Du kommer inte åt henne.

Det är klart att hon skiter i om hon blir åtalad. Men lagen är till för att skydda barn som har omdömeslösa föräldrar. Som inte fattar att det är integritetskränkande att posta foton på sina barn.
Citera
2022-08-03, 17:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Det finns anhöriga

Du kanske missförstod mitt inlägg.
Citera
2022-08-03, 17:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
En bild säger mer än tusen ord.

Och?

Det är ingen ursäkt för att strunta i hennes integritet.

Läskunniga människor kunde föreställa sig precis hur hon såg ut.
Citera
2022-08-03, 17:46
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jo det skulle det

Har du sett foton från sjukhuset som mamman inte har delat?
Citera
2022-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har du sett foton från sjukhuset som mamman inte har delat?
Yes
Citera
2022-08-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Det är just det som är grejen med chock, du kan agera irrationellt. Det händer alla när vi utsätts för stark stress och påfrestning. Var inte så trångsynt och ignorant. Förstå att alla närstående går igenom ett helvete.
Bra svarat. Sedan tror jag att mostern nu har fått sig en rejäl minnesbeta av vissa här inne. Nämligen att vara mycket utstuderat vad gäller vad man publicerar offentligt.
Citera
2022-08-03, 18:26
Medlem
Citat:
Bra svarat. Sedan tror jag att mostern nu har fått sig en rejäl minnesbeta av vissa här inne. Nämligen att vara mycket utstuderat vad gäller vad man publicerar offentligt.

Mostern, menar du insamlingen till systerdottern på Facebook som så många ondgjort sig över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in