Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Om jag förstår dig rätt, så anser du att kusinäktenskap inte har några negativa effekter på barnens kognitiva kapacitet förutsatt att barnen i övrigt är somatiskt friska. Är det verkligen korrekt? Jag slängde in consanguineous marriage cognitive i google och ett antal undersökningar bjöd sig.
Sådana undersökningar som den du hänvisar till kan bara påvisa en korrelation, och det gäller också om man anser sig ha kontrollerat för ekonomisk och utbildningsmässig nivå. För att du ska med någon trovärdighet kunna anta att du verkligen har en kausalitet, måste du endera ha identifierat en mekanism - alltså minst en gen med en recessiv allel som orsakar förstståndshandikapp vars alleldistribution i ditt sampel förklarar utfallet, eller så måste du ha uteslutit att resultatet beror på att både inaveln och intelligensnivån är orsakade av en tredje variabel, där man i första hand kan misstänka olika kulturella faktorer - också när man anser sig ha kontrollerat för ekonomisk och utbildningsmässig nivå.
Sedan ska man ju konstatera att det pek du citerar inte tittar på kognitiv nivå specifikt, utan de tittar på både intellektuell och kroppslig utveckling, och syftet med med peket är snarast att försöka avgöra hur allvarliga konsekvenser inavel kan få i största allmänhet, med det yttersta syftet att bedöma hur genomgripande eller kostsamma åtgärder specifikt mot inavel som är motiverade.
Man ska vidare konstatera att inavel visserligen inte korrelerar med psykisk utvecklingsstörning i Sverige, men att däremot finns enstaka inavlade familjer i Sverige med tydligt avvikande längddistribution. En bruksägarfamilj i Västmanland, med tre olika sysslinggiften nära i antavlan, fick åtta barn, där alla de fyra pojkarna blev över 1.90, och alla de fyra flickorna blev under typ 1,63 - den kortaste flickan var berydligt kortare, jag vill minnas något i stil med 1,38, vilket på den tiden betraktades som dvärgväxt. Vad jag vet hittade ingen någon mekanism, men i en kärnfamilj försvinner ju de flesta
confounding variables.
Så - ja, det finns studier som finner en korrelation mellanförståndshandikapp och inavel, men så länge man varken har hittat någon mekanism eller gjort samma observationer i första världen-länder som Sverige, ska man vara aktsam med att tro att det rör sig om en kausalitet. Och under alla omständigheter utgörs den förkrossande majoriteten av negativa inavelseffekter av helt andra saker än begåvninishandikapp.