Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Jag svarade på det här inlägget:
Det verkar vara vanligt att allmänheten tror, att socialtjänsten har mandat att ingripa brottsförebyggande - men så det det knappast ut.
Svenska politikers hänvisning till att brottsaktiva ungdomar ska handläggas av socialtjänsten är baserat på den föga verklighetsförankrade ståndpunkten, att barn som "har det bra" varken trakasserar andra barn eller begår några övergrepp.
OK, jag är bara lite allergisk mot fenomenet du beskriver. Att man har ett felaktigt antagande om något och blir frustrerad när de uppmärksammar att verkligheten inte följer det felaktiga antagandet.
Det fetade. Nja, jag ttror inte det är någon som inbillar sig att ungdomar som placeras på familjehem eller annan institution nödvändigt har det bra (även om kanske bättre än hos bio föräldrar/ordinarie vårdnadshavare). En stökig unge i familjehem lär nog fortsätta vara stökig ett tag men är stökigheten av kriminell karaktär så är väl den ordningen som gäller att polisen hanterar påstådd brottslighet bra.
En till aspekt att beakta är att stökiga ungdomar är inte skyldiga till allt de beskylls för gubevars. Finns nog en och annan förälder som sett mellan fingrarna på sin egen klumpiga unge och försökt passa på att få en ny cykel via soc genom att skylla på ungen i klassen som bor på familjehem fastän egna ungen lämnade den för nära järnvägsspåret.