2022-07-15, 00:36
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Ja antingen är det den 13 åriga killen eller också någon annan. Sanningen kommer nog
fram

Även då sanningen om 13-åringens ålder.
Citera
2022-07-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Ja antingen är det den 13 åriga killen eller också någon annan. Sanningen kommer nog
fram

Vi får helt enkelt se vad FUP säger när den släpps. Håller FUP så är det ju bra, då har vi sanningen.
Då kan väl fb mobben göra det den är bra på.
Citera
2022-07-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, den där pöbelstilen funkar inte för fem öre.

Det är allt mellan pinsamt att se hur vuxna beter sig som nån relik från medeltiden till att det de facto är olagligt att uppmuntra till mord.

Att sen börja rättfärdiga skiten med långsökt dravel om rätten att reagera emotionellt under nån universell lag är - om möjligt - mer korkat.

Jag är främst intresserad av att flickan vaknar och inte har bestående men. Hon är givetvis den det är synd om som brottsoffer.

Nästa fundering berör vart det gått så förbannat snett med tanke på alla varningssignaler han uppvisar.

Det här är en intressant diskussion!

Har flertalet gånger diskuterat med kamrater om ett liknande scenario skulle drabba ens dotter och hur man skulle reagera och agera.

De flesta hävdar att ”Jag hade slagit ihjäl fanskapet” Och ”jag skulle fan tortera den jäveln” Grobiansnack med andra ord.

Jag brukar hävda att jag inte vet på förhand hur jag skulle reagera annat än att det hade grävt ett stort hål inom mig och att det garanterat inte hade fyllts av ett pojklik.

Brukar även ifrågasätta hur stort stöd de skulle vara till sin dotter om de satt på kåken under de första tio åren av hennes bearbetningstid.

Men, men. Hoppas att flickan tar sig igenom detta och att hon någon gång kan leva ett någorlunda normalt liv!
Citera
2022-07-15, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En åklagarledd förundersökning ska reda ut om han är straffmyndig och resten är utifrån objektivitetsprincipen.

Här har det politiska drevet lekt både domare och åklagare och utdömt ett dödsstraff som rent tekniskt inte ens finns i straffskalan - förutom att det råkar vara väldigt förbjudet att mörda folk.

Hög trovärdighet på den flocken?
Nej.

Förhoppningsvis får vi en bevisvärdering, dvs att det blir en rättegång för en person under 15 år för att reda ut vad som har hänt och eventuella civilrättsliga skadestånd. Då får vi reda på sanningen.

Sverige är dock det enda landet västvärlden som åtalar och fäller personer med utvecklingsstörning.
Citera
2022-07-15, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjoFitten
Det här är en intressant diskussion!

Har flertalet gånger diskuterat med kamrater om ett liknande scenario skulle drabba ens dotter och hur man skulle reagera och agera.liv!

För alla föräldrar är väl prio ett att ta hand om dottern och övriga familjemedlemmar. Prio två blir ju att få reda på sanningen. Bara monster ger sig på första bästa gärningsperson.
Citera
2022-07-15, 00:43
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi får helt enkelt se vad FUP säger när den släpps. Håller FUP så är det ju bra, då har vi sanningen.
Då kan väl fb mobben göra det den är bra på.
INFO:
Eftersom GP (enl. den info vi har f.n.) inte är straffmyndig, så kommer inget åtal att kunna väckas, samt att inget FUP då blir offentlig handling i ärendet.
Citera
2022-07-15, 00:44
Medlem
Citat:
Han är 14 och tänker troligen som någon mellan 5-10 år om han nu har en placering enligt särskoleplanen. Dvs extremt lättlädd. Har du en fjortonåring så vet du nog hur lätt det är att manipulera ut svar från dem.

"Har du varit i skogen?"
"Har du sett flickan?"
Bra du har erkänt.

Du vet inte om han är 14 .. eller 13, eller 16. Så lämna tvärsäkra uttalanden åt sidan så du inte i onödan färgar debatten, ok?

Sen, din nivå på hur professionell polis hanterar barn är rent löjlig. Tror du att dom stressar barnen med raka frågor som om det vore du som ställde dom? Och avsett vad:

"bra du har erkänt". Du har verkligen koll på hur det fungerar.
Citera
2022-07-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
INFO:
Eftersom GP (enl. den info vi har f.n.) inte är straffmyndig, så kommer inget åtal att kunna väckas, samt att inget FUP då blir offentlig handling i ärendet.

FEL: Om det blir en bevisvärdering så kommer FUP att publiceras. Du vet att barn under 15 år faktiskt kan sitta i en rättegång utan straffpåföljd? Man gör det för att reda ut skuldfrågan kring eventuella skadestånd etc vid sådana grova fall.
Citera
2022-07-15, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek77
HON har inte förlorat någon "heder" för HON har inte gjort något fel. I Sverige jobbar vi inte med "hedersbegrepp" och annan j-a dubbelmoral. Flickan är ett offer för brott och inget annat. Hon förtjänar omtanke och trygghet, hämd och annat u-landstjafs lämnar vi åt andra.

Hämd är ju en väsentlig del av ett straff. Det har vi upplåter till staten att utkräva. Däremot så misslyckas staten grovt på den punkten. Vi är raskt på väg till ett samhälle där den enda vägen till upprättelse är att ta saken i egna händer...
Citera
2022-07-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Sen, din nivå på hur professionell polis hanterar barn är rent löjlig. Tror du att dom stressar barnen med raka frågor som om det vore du som ställde dom? Och avsett vad:
.

Svar: JA. Har du läst förhörsprotokollen från 1999? Precis, ge upp och gå och lägg dig.
Jag har till och med läst protokoll där polisen har fått 4åringar att "erkänna" pappans våldtäkt, bara det att barnet inte ens fysiskt var i det rummet när händelsen skulle ha ägt rum, utan hos morföräldrarna 20 mil ifrån.
Citera
2022-07-15, 00:49
Medlem
Citat:
För alla föräldrar är väl prio ett att ta hand om dottern och övriga familjemedlemmar. Prio två blir ju att få reda på sanningen. Bara monster ger sig på första bästa gärningsperson.

Ja, men har man det inom sig, monstret?
Det är ju något man inte vet.
Kan man hantera beskedet eller situationen rationellt eller får man flippen och går in o har ihjäl grannpojken av ren självbevarelsedrift och blint raseri.

Att folk så bestämt på förhand kan säga sig göra en sån sak är i de allra flesta fall lögn.

Jag hoppas att jag kan handla som den rationella föräldern och hantera situationen på rätt sätt.
Citera
2022-07-15, 00:49
Medlem
Citat:
FEL: Om det blir en bevisvärdering så kommer FUP att publiceras. Du vet att barn under 15 år faktiskt kan sitta i en rättegång utan straffpåföljd? Man gör det för att reda ut skuldfrågan kring eventuella skadestånd etc vid sådana grova fall.

Här finns mycket man måste fråga "källa på det?" Inte enbart att en FUP om barn kan bli publik, vilket du påstår. Men även att barn kan kallas till *rättegång*. Enligt lagtexten är det inte en rättegång, det kallas nånting annat.

Så, källor på det du skriver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in