2022-07-15, 00:53
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Om våld förekommit?! Jösses Sherlock...
Jag svarade på ett inlägget ang (rättssäker) bevisning som kan åberopas vid grov våldtäkt generellt.
Jag har givetvis sett bilden på BO och skadorna i detta fall.
Citera
2022-07-15, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Svar: JA. Har du läst förhörsprotokollen från 1999? Precis, ge upp och gå och lägg dig.
Jag har till och med läst protokoll där polisen har fått 4åringar att "erkänna" pappans våldtäkt, bara det att barnet inte ens fysiskt var i det rummet när händelsen skulle ha ägt rum, utan hos morföräldrarna 20 mil ifrån.
Vad yrar du om nu? Du har inga spärrar när det gäller försvar av den här, va? Aktioner som att som du säger låta en 4:åring erkänna å pappans vägnar kan inte ha gått långt i rättsväsendet. Inte heller sätter det en standard för hur det ska ageras.

Sedan när alltid dessutom visade sig ett falsarium, så pratar vi inte "gängse metoder", utan snarare nån som du som vrider sanningen så att den passar. Kanske var den personen i uniform, kanske var den en person som du som hittar på.

Men när jag skriver "det är inte hur polisen jobbar", så kan du inte komma lubbande med NÅT suspekt/kontroversiellt fall och säga "jo så gör dom ju hela tiden".

Inser du hur infantilt det där var? Och hur desperat dina vecko-sena försök att försvara nån av okänd anledning nu verkar?
Citera
2022-07-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Här finns mycket man måste fråga "källa på det?" Inte enbart att en FUP om barn kan bli publik, vilket du påstår. Men även att barn kan kallas till *rättegång*. Enligt lagtexten är det inte en rättegång, det kallas nånting annat.

Så, källor på det du skriver?

Ja, det kallas något annat. Men det är en rättegång. Likväl kallas inte barnfängelser för fängelse utan för HVB-§12 eller SIS-hem §15.
Nej, du får inga källor då saker faktiskt går under sekretess i det här landet.
Citera
2022-07-15, 00:55
Medlem
Yatsys avatar
GM måste efterlämnat en del DNA när han skadade flickebarnet svårt.
Citera
2022-07-15, 00:56
Medlem
Citat:
Men när jag skriver "det är inte hur polisen jobbar", så kan du inte komma lubbande med NÅT suspekt/kontroversiellt fall och säga "jo så gör dom ju hela tiden".

Inser du hur infantilt det där var? Och hur desperat dina vecko-sena försök att försvara nån av okänd anledning nu verkar?

Jag skriver bara det här en gång: Läs förhörsprotokollen från Kevin-fallet. Där hittar du lite att lära. De finns dessutom publikt i fler statliga utredningar kring barnförhör.

Jag har inte försvarat någon. Jag försvarar sanningen.
Att ropa varg och vifta med högafflar är inte något Sverige är byggt på.
Citera
2022-07-15, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Detta kommer tystas ned av media och politiker. Glömt om 1-2 veckor. Nya mord och våldtäkter. Vindkraftverk, Ukraina, Nato, Miljön, etc, osv.

Sverige går vidare. Finns mängder av dessa fall. Folk skiter it. Vill tänka på annat. Damfotboll, Allsång på skansen och melodifestivalen.

Cirkukera. Finns inget att se här....

Det här blir inte glömt i första taget, damfotbollen har jag inte kunnat se eller koncentrera mig på utan följer läget här och vad som framkommer eftersom om monstret.

Min nattsömn, att kunna njuta av sommaren har den där dåren förstört. Jag hoppas någons huvud kommer att rulla och att MGM hålls borta från människor, speciellt kvinnor och barn för all tid framöver för det här har misskötts av sällan skådad kaliber och jag hoppas att det leder till att folk som har haft ansvar i detta kunde ske får avgå i Skellefteå.

Det värsta här är tiden som flickan fick plågas, när någon råkar ut för något traumatiskt känns bara en minut som en evighet så ni kan tänka er hur fruktansvärt detta är. Det enda jag hoppas på nu är miraklet att flickan vaknar.

Jag kan helt enkelt inte sluta tänka på detta pga. att det här fallet berört mig så starkt emotionellt, eftersom jag ändå är vaken än så känns det bra att skriva av sig lite när jobbiga tankar dyker upp.
Citera
2022-07-15, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Förhoppningsvis får vi en bevisvärdering, dvs att det blir en rättegång för en person under 15 år för att reda ut vad som har hänt och eventuella civilrättsliga skadestånd. Då får vi reda på sanningen.

Sverige är dock det enda landet västvärlden som åtalar och fäller personer med utvecklingsstörning.
Intessant, det vill jag veta mer om. Länka!
Edit: om att det bara är Sverige som dömer funktionsvarierade alltså
Senast redigerad av jonkebonke 2022-07-15 kl. 01:05.
Citera
2022-07-15, 01:03
Medlem
Citat:
Här finns mycket man måste fråga "källa på det?" Inte enbart att en FUP om barn kan bli publik, vilket du påstår. Men även att barn kan kallas till *rättegång*. Enligt lagtexten är det inte en rättegång, det kallas nånting annat.

Så, källor på det du skriver?
Jag håller med. Källa på det. På åklagarmyndigheten säger man så här när det gäller barn under 15 år:

Barn och mycket allvarliga brott:

Barn kan misstänkas för allvarliga brott som mord eller våldtäkt. Om det händer så utreds ärendet noga, och det kan gå till domstol. När ett sådant ärende går till domstol kallas det för bevistalan. Domstolen får inte döma barnet till straff. Men domstolen kan komma fram till om barnet är skyldigt. Det handlar mycket om att anhöriga till de inblandade ska kunna bli säkra på vad som har hänt. Domstolen kan besluta att ett barn som är skyldigt ska betala skadestånd till den som är utsatt för brottet. Socialtjänsten kopplas in, precis som vid andra brott där barn är inblandade. Barnet som är skyldigt får ofta vård.

Ser även en notis på google att man kan sekretessbelägga beslut om det kan komma att skada personen längre fram.

Så en fråga. Det finns väl inte något som är säkert att vi kommer att få se en fup?.
Citera
2022-07-15, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjoFitten
Det här är en intressant diskussion!

Har flertalet gånger diskuterat med kamrater om ett liknande scenario skulle drabba ens dotter och hur man skulle reagera och agera.

De flesta hävdar att ”Jag hade slagit ihjäl fanskapet” Och ”jag skulle fan tortera den jäveln” Grobiansnack med andra ord.

Jag brukar hävda att jag inte vet på förhand hur jag skulle reagera annat än att det hade grävt ett stort hål inom mig och att det garanterat inte hade fyllts av ett pojklik.

Brukar även ifrågasätta hur stort stöd de skulle vara till sin dotter om de satt på kåken under de första tio åren av hennes bearbetningstid.

Men, men. Hoppas att flickan tar sig igenom detta och att hon någon gång kan leva ett någorlunda normalt liv!
Sorgen har många ansikten. Vi vet inget hur vi reagerar.

I desperation, frustration och förtvivlan hos en förälder vars barn har varit utsatt för grovt våld är det inte en värst konstig reaktion. Det vill säga Just då i stormens öga när exakt alla känslor spretar åt alla håll.

Övergår det till så grovt hat som uppvigling eller ta lagen i egnas händer så har sorgeprocessen gått rejält snett och den människan har gått över styr.

Flocken här har inte förlorat sin dotter.

Det går inte att komma med urdåliga ursäkter att rättfärdiga mord på grabben.

Många försöker använda henne som ett politisk slagträ och utnyttjar hennes utsatta situation vilket imo är rent fördjävligt.
Skulle tro att de flesta är smutsbruna töntar som leker macho bakom skärmen - men nåt gränslöst psykfall kan löpa amok av den hetsiga stämningen.
Syvende och sist är det som sagt olagligt att uppvigla.
Citera
2022-07-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så en fråga. Det finns väl inte något som är säkert att vi kommer att få se en fup?.

Det är säkert att du inte kommer få se en FUP; även om MGM skulle kunna bevisas vara >= 15, så finns inget som säger att den görs tillgänglig. För den skulle en åldersbestämning inte kan göras ( den kan inte göras! ) så kommer etablerad uppfattning om ålder gälla, och då lär du aldrig se denna FUP.
Citera
2022-07-15, 01:11
Medlem
Citat:
Det är säkert att du inte kommer få se en FUP; även om MGM skulle kunna bevisas vara >= 15, så finns inget som säger att den görs tillgänglig. För den skulle en åldersbestämning inte kan göras ( den kan inte göras! ) så kommer etablerad uppfattning om ålder gälla, och då lär du aldrig se denna FUP.
Nej det är vad jag tror också. Man har i princip redan grävt ett hål i marken och detta fall ska begravas så snart det går. Samt akter ska lagras med lås och bom i nedersta skrivbordslådan på soc.
Citera
2022-07-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sorgen har många ansikten. Vi vet inget hur vi reagerar.

Internationellt har 'offer för detta som sedan attackerat gärningsmän' ett flertal gånger faktiskt friats, pga den emotionella stress dom sagts varit under.

Jag tror dock ingen domstol nånsin sagt "ok, original-gm tänkte nog ändå göra det flera gånger, så kör i vind". Det har mest varit teknikaliteter som fått 'hämnare' fria.

Hämnare har väldigt få lagliga anledningar, trots allt. Etik och moral är inte stora i lagtexterna, utan där gäller bokstavlighet och procedurer. Av en anledning - vi tjänar troligen inte på att återgå till 0-talets öga för öga, störst går först, eller mina känslor trumfar dina. Om du nu inte råkar vara störst på gården.

Det är inte en vettig väg för ett rättssamhället. En vettig väg är att se till att rättsväsendet kanske kan röstas bort lite separat från politikerna? Folk slutar inte rösta på S, för dom vill ha sina bidrag, men dom gillar inte rättsväsendet. Så gör det till en alternativ väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in