2022-10-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har funderat lite angående det där skosnörena.

1: Satte han på snörena i skorna efter våldet?
2: Vad hade han för skor på sig?
3: Det fanns ju vittnen som larmade. Såg de om han var snörelös på skorna?
4: Hade hon snörena runt halsen när hon blev hämtad av polis och ambulans?

Vad tror ni?

Kriminalteknikerna hittade bitar av skosnöret på marken, Norran har skrivit om det.

Enligt vad som skrivits tidigare, så hade flickan ingenting runt halsen när hon hittades, vänner - som tog hand om flickan - till skribenten @rymdis12 har uppgivit det.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2022-10-08 kl. 14:50.
Citera
2022-10-08, 14:49
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Kriminalteknikerna hittade bitar av skosnöret på marken, är Norran som skrivit om det.

Tack, det visste jag inte.

Kan Du skicka en länk till "Norran". Jag vet inte vad "Norran" är för något.

EDIT: hittade länken nu.

https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/rxxwo4vr
Senast redigerad av Fibonaccital 2022-10-08 kl. 14:54.
Citera
2022-10-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast sitter snöret rätt så är det lättare att strypa tillförseln av syre med tunt rep än med ett grövre.
Han är ju dessutom inget litet barn, utan mansstor och har sannolikt styrka som står i proportion till det.

Det ska kanske tilläggas att beroende på vart trycket hamnar finns det, förutom luftstrupen, hela 4 st pulsådror, 2 på vardera sida halsen, som går upp och förser hjärnan med syre/blod.
Senast redigerad av viperstyle 2022-10-08 kl. 15:01.
Citera
2022-10-08, 15:07
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag hittade Norran som tyvärr är en betalkanal.
Jag trodde först att Norran var ett smeknamn.

https://norran.se/lokalt/skellefte%C3%A5

Lite utdrag där ifrån i alla fall:

Pojken i förhör: ”Jag tog skosnöret, försöker döda hon

Polisen om dådet mot flickan: ”Är svårt att hitta ord”
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/lzo6yyzj

Så kom Skelleftepolisen pojken på spåren samma kväll
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/r0vowxdl
Citera
2022-10-08, 15:13
Medlem
Enligt ABs rapportering med små utdrag ur FUP

”Den 15-åriga pojken i Morö backe säger i förhör att han slog flickan och knöt skosnören runt hennes hals.
”Och sen kunde hon inte andas. Så jag gick därifrån”.
Flickan hittades efter två timmar och först i förhör inser pojken att hon inte har dött.
”Jaha, det betyder att hon lever?”

Vidare:
”Han berättar att han knöt skosnörena. När förhörsledaren frågar vad han menar med knöt och undrar varför, har han ingen förklaring.
”Jag vet inte”.
Och:
”Enligt polisens förundersökning hördes ett skrik från skogen kring klockan 15.30. Flickan hittades allvarligt skadad två timmar senare och fördes till sjukhus där hon än i dag vårdas. Flickan har ännu inte kunnat förhöras.”
Citera
2022-10-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kanske missförstår dig men det är själva blodet som transporterar syret via de röda blodkropparna till alla våra organ i kroppen.

Stryper du blodtillförseln är det lika med att du stryper syretillförseln.

Det ena utesluter inte det andra. Men det jag syftade på var att när snara används, så kläms blodkärlen ihop och resulterar i otillräcklig blodtillförsel till hjärnan. Jag tror att dom flesta i tråden tror att det är andningen som upphört till följd av skosnöret.
Citera
2022-10-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ja Du...

Jag undrar om han har använt händerna i en klassisk strypning.

Det där med en "(glass-)pinne" (klubba eller något större) tror jag inte på.
Med tanke på hon ser ut på halsen så ser det inte ut som ett skosnöre direkt.
Du skulle ju se märken efter snöret.
Blåmärkena på halsen ser för mig ut som strypning med händer.

Jag har kanske fel, men jag får känslan av strypning under våldtäktsförfarandet.

Hans primära anledning till attacken tror jag var sexuell. Han behövde oskadliggöra henne för att få ostörd tillgång till kroppen. Så troligen har han använt olika metoder mot kroppen så fort hon gjort motstånd.
Citera
2022-10-08, 15:17
Medlem
Citat:
Tack, det visste jag inte.

Kan Du skicka en länk till "Norran". Jag vet inte vad "Norran" är för något.

EDIT: hittade länken nu.

Så bra att du hittat, ursäkta att jag inte skrev ut att det är en dagstidning med inriktning främst på norra Västerbotten!

Har varit flera långa två-sidors reportage sista tiden om fallet, så minns inte exakt i vilken av reportagen det stod.
Citera
2022-10-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det ena utesluter inte det andra. Men det jag syftade på var att när snara används, så kläms blodkärlen ihop och resulterar i otillräcklig blodtillförsel till hjärnan. Jag tror att dom flesta i tråden tror att det är andningen som upphört till följd av skosnöret.

Både andningen och syretillförseln har begränsats med snöret.

Jag tror han lekt med henne under lång till, testat var gränsen går för liv och död. En slags sexualsadistisk maktdemonstration där hans ego växte enormt.

När hon tillslut var livlös tog han förmodligen loss snöret för han trodde hon var död. Att han meddela någon på plats var nog ren nödvändighet pga han sprang på personer när han lämna bp som kunde knyta honom dit.

Erfarenhetsmässigt blev han ju direkt identifierad och hittad vid första överfallet av kvinnan vid gångtunneln när han stack.

Dessa avskyvärda människor förfinar bara sitt beteende i takt med sina erfarenheter.
Citera
2022-10-08, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Monsterynglingen kommer att förfina sin teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Både andningen och syretillförseln har begränsats med snöret.

Jag tror han lekt med henne under lång till, testat var gränsen går för liv och död. En slags sexualsadistisk maktdemonstration där hans ego växte enormt.

När hon tillslut var livlös tog han förmodligen loss snöret för han trodde hon var död. Att han meddela någon på plats var nog ren nödvändighet pga han sprang på personer när han lämna bp som kunde knyta honom dit.

Erfarenhetsmässigt blev han ju direkt identifierad och hittad vid första överfallet av kvinnan vid gångtunneln när han stack.

Dessa avskyvärda människor förfinar bara sitt beteende i takt med sina erfarenheter.

Det är precis vad jag tror också och när flickan var livlös så var det inte längre "intressant" ur hans synvinkel och knallade helt sonika därifrån.

Monsterynglingen har noll empati och precis som du också skriver så kommer han att förfina sitt värv ju mera erfarenheter han får. I framtiden kommer också troligtvis att "lyckas" med att ta livet av en flicka/kvinna. Vilket inte skulle störa honom det minsta. Den store och starke yngling är med andra ord helt livsfarlig för andras väl och ve och det kommer han att vara livet ut.
Citera
2022-10-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pesetas
Hur får dom in monstret till rättegången utan att synas ?

Det är inte förbjudet att synas utan att fota inne i salen. Eller vad menar du?
Citera
2022-10-08, 17:19
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad i detta är då parallellerna till den misstänktes diagnoser/funktionsnedsättningar, jo:
-Empatiska svårigheter.
-Svårigheter med kognitiv empati.
-Kommunikations/språk-svårigheter.
-Låg impulskontroll.
-Behov av rutiner, struktur, förutsägbarhet.
-Repetitiva mönster/ "specialintressen"
Det du beskriver låter ju som den typiske MENA-mannen oavsett ursprungsland ......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in