2022-07-12, 19:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
UDHR commits nations to recognize all humans as being "born free and equal in dignity and rights" regardless of "nationality, place of residence, gender, national or ethnic origin, colour, religion, language, or any other status.
Lite märkligt, för övrigt, att du pekar ut just bradgardsindianen som en olämplig förälder för att hen anser att barn kan behöva en lättare lavett någon gång, när tråden de sista 180 sidorna myllrar av inlägg som förespråkar lynchning, kastrering, förföljelse, misshandel m.m. av en minderårig utvecklingsstörd pojke.
Dignity and rights är inte samma som of equal value, eller hur?.

Vad är det för konstigt med att jag tycker att man är misslyckad som förälder om man behöver ta till våld?
Citera
2022-07-12, 19:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Då är jag glad att du inte har egna barn, uppenbart olämplig som förälder

Ja eftersom jag inte är överdrivet förtjust i barn och har en vanlig svenneinkomst som inte skulle tillåta internatskola. Men före 1977 har väl åtskilliga välartade människor växt upp utan att ha något större trauma av enstaka lavetter. Nu blir en ensamstående uska uthängd om hon rycker undan sin unge när hen fått för sig att trycka sönder köttfärspaketen på ica för att hon vare sig kan lämna femåringen hemma eller betala 15 kilo köttfärs. Hon saknar ju liksom ett verktyg.
Citera
2022-07-12, 19:15
Medlem
trollgubbens avatar
Fy fan, hela familjen bör självklart utvisas.
Citera
2022-07-12, 19:15
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Ganska förvånad att han är orörd.

Inte alls. Från att han blev omhändertagen på brottsplatsen så var han aldrig ensam. Till och med hans familj blev intagna och flyttade till skyddat boende med kort varsel.

Stämningen var lite het i Skellefteå dom första dagarna...
Citera
2022-07-12, 19:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den trinde, farlige och minderårige GM hade troligtvis "a real good time" under dessa timmar och njöt i fulla drag. Här fanns det verkligen inte tillstymmelse av någon empati.

Så han har nu fått flytta till en annan ort i landet. Stackars den orten. Fullt möjligt att han gör om sin "bravad" på det nya stället.

Har de alltid bott i Skellefteå under sin tid i Sverige, eller har de bott i någon annan kommun innan?
Citera
2022-07-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
DNA tester görs väl frekvent inom Migrationsverkets ärenden?

Ha ha - dream on…
Citera
2022-07-12, 19:19
Medlem
Är negern 13 eller ”13”? Borde ju rimligtvis gå att få reda på vart familjen flyttade till och uppmärksamma befolkningen där.

Tack för att ni valde Sverige.
Citera
2022-07-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Dignity and rights är inte samma som of equal value, eller hur?.

Vad är det för konstigt med att jag tycker att man är misslyckad som förälder om man behöver ta till våld?
"Equal in dignity and rights" översätts till precis den typen av värde jag syftar på, och som är relevant. Ekonomiskt värde i form av monetär förmögenhet är en helt annan sak om det är det du menar...

Jag förespråkar inte barnaga själv. Men vad tycker du om alla andra här inne som säger sig vilja puckla på, eller till och med döda, en utvecklingsstörd pojke på 13 år?
Citera
2022-07-12, 19:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja eftersom jag inte är överdrivet förtjust i barn och har en vanlig svenneinkomst som inte skulle tillåta internatskola. Men före 1977 har väl åtskilliga välartade människor växt upp utan att ha något större trauma av enstaka lavetter. Nu blir en ensamstående uska uthängd om hon rycker undan sin unge när hen fått för sig att trycka sönder köttfärspaketen på ica för att hon vare sig kan lämna femåringen hemma eller betala 15 kilo köttfärs. Hon saknar ju liksom ett verktyg.
Jag är ganska mycket äldre och har aldrig utsatts för det; inte heller har min mor det... om man bortser från att dom bestraffades i skolan om dom pratade sitt modersmål...
Och jag har aldrig ens höjt handen mot mina barn; har aldrig behövts... Så jag tror nog att det går att uppfostra barn utan att tillgripa våld; våld är den odugliges sista tillflykt (Asimov )
Citera
2022-07-12, 19:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
"Equal in dignity and rights" översätts till precis den typen av värde jag syftar på, och som är relevant. Ekonomiskt värde i form av monetär förmögenhet är en helt annan sak om det är det du menar...

Jag förespråkar inte barnaga själv. Men vad tycker du om alla andra här inne som säger sig vilja vill puckla på, eller till och med döda, en utvecklingsstörd pojke på 13 år?
Nej, det är en känd missuppfattning och felöversättning som vi iofs kan diskutera i annan tråd. Lika värdighet och rättigheter är inte samma sak som lika värde; oavsett du accepterar det eller inte.
De franska och tyska versionerna följer också den engelska; det är den svenska som avviker

Sen tror jag knappast de som vill tillgripa våld mot förövaren i detta fall avser hans uppfostran... det är inte direkt en lavett dom avser.
Senast redigerad av DreamTwister 2022-07-12 kl. 19:26.
Citera
2022-07-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EulaliaII
Dignity betyder värdighet, inte värde. Men det fick man väl aldrig lära sig på Bommersvik.
Knappast heller skillnaden på värdighet och värde.
Men herrejävlagud, en jollrande pappskalle till!
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskov%C3%A4rde
Human dignity översätts till människovärde på svenska.
Vad är det här för idiotisk ickediskussion?
Citera
2022-07-12, 19:27
Medlem
De svenska myndigheterna är nu på krigsstigen och tänker attackera alla som försöker sprida sympati med det utsatta barnet. Juristen Ängla Eklund menar att enligt lag så är det viktigare att sopa det under mattan och åtala alla och envar som offentliggör bilden för olaga integritetsintrång, trots att det är BO:s mor som har lagt upp bilden.

https://www.svd.se/a/JxjgmR/mordfors...sociala-medier

Det är mycket viktigare att ingen sympatiserar med BO eftersom GM är viktigare hälsar Ruben och Hilda från advokatsamfundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in