Det är detta som till slut kommer bli medias fall, i detta århundrade eller nästa. Ett utdraget, men hårt uppvaknande är vad som väntar den sovande Medelsvensson.....
Skitsnack. Tror du inte allmänheten har vaknat redan av ett sånt här och liknande fall. Ungen har väl använts som sexdocka adoptivföräldrar sen han var i tvåårsåldern och under uppväxten fortlöpande sålts till WT-pedofiler som utan hämningar har kunnat förlusta sig med den lille.
Hur tror du att en sån missbrukad unge ser ut på insidan. Du själv skulle ha blivit likadan under samma levnadsvillkor.
Efter att ha läst hela tråden under förmiddagen kan jag inte finna ord för att uttrycka den medkänsla för offret och hennes familj jag känner. Har själv barn i ungefär samma ålder som flickan och kan inte ens föreställa mig deras situation. Jag hoppas innerligt att den lilla flickan klarar sig och med tiden kan få ett normalt liv igen, även om det känns osannolikt.
Vad gäller GM så är det ett obestridligt faktum att myndigheterna är bakbundna av våra lagar och saknar möjlighet att skydda samhället från monster av denna typ. Även om GM omhändertas och placeras på sluten ungdomsvård kommer han att friges senast vid 21 års ålder. Även innan dess kommer han sannolikt att få vistas utanför anstalt eller vårdinrättning vid permissioner.
Det är synnerligen viktigt att såväl foto som identitet på GM och hans anhöriga får stor spridning. Då kan vi gemensamt minimera risken att GM ger sig på någon annan i framtiden, genom att vara uppmärksamma på vår omgivning. Dyker det upp någon ny neger i närområdet, jämför utseendet med bilder på GM och anhöriga. Endast genom att vi tillsammans håller utkik och uppdaterar med information om vistelseort, eventuella namnbyten och färska foton fram tills den dagen kräket lämnat jordelivet kan vi skydda våra flickor och kvinnor från hans ondska.
Det här är en väldigt tragisk berättelse men tyvärr tror jag inte alls att det är ovanligt när barn ska omplaceras. Måste ha varit plågsamt att inte få veta vad ni absolut behövde veta. Hur ska man kunna sköta ett barn om man inte har någon aning om vad som barnet har varit med om. Han skulle ju kanske träffa någon annan för att sortera i tankar. Dessutom så borde skolan när er vara bättre. Vad är det för fel på Socialen. Kan ju vara brist på pengar i många fall men men det hade ju inte kostat dem något att tala sanning. Så det är en problematik utanför pengar.
Ibland får ju föräldrar behålla sina barn hemma för att de annars skulle börja missbruka mer och kanske begå brott eller skada sig själv om man omplacerade barnen. Här låter det som att det skulle finnas många barn i hemmet och den enda vuxna ska då vara mamman som själv ska ha någon problematik. Vet inte om detta är sant men om det är så så är det Socialen som är skyldiga till det inträffade.
Pojken har in valt att ha diagnoser, han har inte bestämt att han ska bo hos en förälder som inte fungerar och han har inte val att flytta till Sverige. Tycker det blir tragiskt när man ska göra honom illa eller kallar hon för svinet, odjuret mm. Men jag förstår behovet av att andra ska veta vem han är. Men det gör ju inte att de barn som springer i ett område är säkra om denne rör sig fritt.
Om nu det jag skriver stämmer så tycker jag så här.
Det tragiska i detta ärende som jag beskrivet var att mamman och hennes nye kille inte kunde klara av pojken, hon var cirka17-18 år när hon fick pojken,sedan började pojken att bo hos sin mormor, mormodern klarade inte heller att sätta gränser för pojken, vi kände att vi hade den kapaciteten , det gällde ju att styra upp pojkens liv, men nej alla förändringar vi föreslog slogs helt enkelt bort av dessa socialkvinnor, exempelvis kunde vara ville han ut och cykla klockan 22,30 på en kväll, ja då skulle han få göra det, vi protesterade givetvis, vilken normal 9 åring skall ut och cykla 22,30 på en kväll, vi hade dessutom arbeten att sköta, då när han var i sin hemmiljö så var han i skolan på dagarna, sedan blev det fritids innan taxin kom och hämtade honom, men när vi skulle överta placeringen utav pojken då var det krav att jag skulle vara hemma när han slutade skolan, vilket vi gick med på, vi förklarade för dem att det bästa var att han gick från skolan till ett fritids då det inte fanns några barn som var hemma i området mitt på dagen, men nej det gick absolut inte, han skulle hem, ja jag ser bara tragiskt på denna händelse, så som samhället ser ut idag, kanske vi hade kunnat räddat ett barn från att hamna i svårigheter,
GM med familj sägs ha fått skyddad identitet och flyttat till annan ort då det råder lynchstämning i Ske-å.
Jag har svårt att se hur GM någonsin kommer att vara något annat än ett villebråd så länge denne befinner sig inom rikets gränser.
GM med familj sägs ha fått skyddad identitet och flyttat till annan ort då det råder lynchstämning i Ske-å.
Jag har svårt att se hur GM någonsin kommer att vara något annat än ett villebråd så länge denne befinner sig inom rikets gränser.
Det finns ett politiskt ansvar för att GM befinner sig i landet, om det är en person med utländsk bakgrund - varför etniciteten inte är ovidkommande.
Våldsdådet har dock, med största sannolikhet, med hans grava funktionsnedsättning(ar) att göra. Så han hade lika gärna kunnat heta Svensson, vilket i min värld, gör att hans ursprung är irrelevant. De politiska frågorna bör väl egentligen hållas i en helt annan tråd eller?
Du och likasinnade gör återkommande politiska proklamationer, där ni slår fast, att svenska politiker inte skulle ha något särskilt ansvar för svenska medborgare varför svenska politiker (enl. er) inte är politiskt ansvariga för att de ökar omfattningen och utbredningen av brottslighet i Sverige.
Ni låtsas (eller verkar kanske tro) att era aparta politiska proklamationer inte är några "politiska frågor".
Citat:
Ursprungligen postat av ravenraven
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du har den grundläggande utgångspunkten, att då brottsligheten i Sverige visserligen tidigare var låg, men den har aldrig varit noll, så skulle svenska politiker ha fria händer att föra in mer brottslighet i landet.
Det är en egendomlig utgångspunkt, som majoriteten av den tidigare befolkningen knappast delar.
Det finns, som sagt, ett politiskt ansvar för att GM befinner sig i landet, om det är en person med utländsk härkomst.
Jag tror inte att brottsligheten var så mycket lägre, men däremot har anmälnigar ökat, lagar skärpts och fler åtal väckts. Med det sagt, anser jag inte att våra politiker är att lita på eller bör ha fria händer i något avseende. Tror mer på direktdemokrati.
Det är en synnerligen bisarr uppfattning, att brottsligheten tidigare inte var påtagligt lägre - givet den groteska utvecklingen med dagliga (!) skottlossningar inkl. dödsskjutningar och bombdåd som ökar varje år.
Att det enbart eller främst skulle vara anmälningarna (!) av skottlossningarna, dödsskjutningarna och bombdåden som har ökat eller att det tidigare inte skulle ha varit olagligt med skottlossningar inkl. dödsskjutningar och bombdåd - det är alltför dumt att kommentera ytterligare.
Citat:
Men ärligt talat, förstår jag inte heller hur (syftar inte på dig) man kan vilja utvisa ungen och tänker att det är bästa lösningen. Jag menar, finns det ingen empati för hans då garanterat kommande offer, bara för att de är på en annan kontinent? Då flyttar vi ju bara problemet. Jag tror på institutionalisering - om det ens är ett ord?! Men du förstår säkert.
Då svenska politiker har ett ansvar att *främst skydda Sveriges befolkning*, så bör självfallet de våldsbrottslingar utvisas, som svenska politiker tyvärr har fört in i landet.
Din och likasinnades s.k. "empati" för grova våldsbrottslingar (!) såsom den mycket farliga individen i detta fall - på bekostnad av deras offer och deras blivande offer - är omoralisk och motbjudande.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Finns det i Sverige över huvud taget någon målsättning att skydda andra människor från minderåriga brottsaktiva individer? Och finns det ff.a. något sätt att hantera personer under 15 år - som är farliga för andra människor?
Detta är en fråga även jag vill ha svar på!
Gissar att målsättning ändå finns... Men lagstiftning?
Det är väl här ett LVU kommer in i bilden. 🤷♂️
Det finns ett eller flera boenden i närheten, och i början av tråden blev de människorna förminskade och offer för spekulationer utan belägg, vilket gjorde att jag ville tillägga min uppfattning då jag, dels visste att mgm inte hörde dit, samt att jag känner till dem som ett harmlöst gäng pundare och poeter. Det har ingenting med den mgm (mgb) att göra.
Måtte flickan klara sig!
Alla mina tankar går till hennes familj.
Jag har fått svar från två användare på min fråga, om GM i detta fall skulle kunna låsas in.
thunderstorm svarade, att någon ej fyllda 15 år knappast är någon fråga för rättspsykiatrin.
Socialtjänsten kan komma med diverse utlåtanden och bestämma om en person över 15 döms till påföljd för ett brott. Men om det som i detta fall är någon under 15 så gäller följande:
"I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan ska vårdnadshavaren ansvara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas. I vårdnadshavarens ansvar kan bland annat ingå att se till att barnet får insatser som han eller hon behöver från t.ex. socialtjänsten eller
hälso- och sjukvården."
Det är med andra ord inget som socialtjänsten kan TVINGA fram lagligt.
Det enda andra alternativet är som sagt ett utlåtande från psykiatrin/BUP eller liknande att ett barn är "För farligt" att ha ute i samhället.
När det finns ett "utlåtande från psykiatrin/BUP eller liknande att ett barn är "För farligt" att ha ute i samhället":
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Då kan det bli tal om förvaring på en institution som har rätt att ta till vissa tvångsmedel, tex inlåsning. Finns i Sverige ett par platser som kunde bli aktuellt, drivs i BUPs regi.
Det kan också bli tal om andra åtgärder, tex krav på behandling som innebär att barnet tex hamnar in en HVB-liknande situation. Beror lite på omständigheter och vilken exakt problematik som personen anses ha.
Men mot bakgrund av att denne brutale yngling fick fortsätta efter att han försökt slita in en liten flicka på skoltoaletten och sedan överfallit en kvinna i en gångtunnel 2020, där polisen konstaterade att han hade begått "misshandel alternativt försök till sexuellt övergrepp" plus förmodligen åtskilliga andra övergrepp, så är det väl tveksamt om han kommer att bli inlåst.
Så länge som myndigheter och media mörkar och döljer ff.a. minderåriga våldsbrottslingars karriär för allmänheten, så är det ju tyvärr enklast för ansvariga myndigheter i Skellefteå att inte ta till de tvångsmedel, som Fuskbygge beskriver.
.....
TILLÄGG
Fuskbygge skriver vidare, att
det lagliga ramverket inom vilket socialtjänsten kan agera "saknar helt en paragraf eller sektion som skulle ge socialtjänsten rätt att omhänderta ett barn som inte SJÄLV far illa utan utgör en fara för andra"
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
LVU och LSS är båda utformade kring samma lagliga ramverk - de är båda baserade kring att socialtjänsten ska förhindra att ett barn far illa. Det är själva stommen i hela systemet kring de två olika befogenheterna.
Det är visserligen väldigt bred och svepande befogenhet MEN den saknar en vital komponent: den saknar helt en paragraf eller sektion som skulle ge socialtjänsten rätt att omhänderta ett barn som inte SJÄLV far illa utan utgör en fara för andra.
Låt mig belysa hur ofattbart snett detta är: för att undvika att bryta mot tystnadsplikt så måste jag vara ganska vag - hoppas du förstår varför.
Jag gjorde en bedömning av en tonåring som hade inte våldsamma, men skadliga tendenser. Tänk dig ett beteende jämförbart med att tända eld på saker mitt i natten. Den här familjen hade ett annat yngre barn som ofta råkade illa ut pga det äldre barnets beteende. Det sjuka i situationen var att socialtjänsten kunde (om de ville) åberopa sitt mandat och omhänderta det YNGRE barnet eftersom det for illa av det äldre barnets beteende, men inte det barn som var själva anledningen till att det yngre barnet for illa.
I den situationen löste det sig dock med att det äldre syskonet kunde övertalas till att gå med på medicinska åtgärder och behandling, men det visar hur snett det kan bli ibland.
Senast redigerad av Meiji 2022-07-11 kl. 12:50.
Driver du med oss? Det är ett MONSTER inne i en 14-årig kropp.....
Just det 14 årig! Givetvis ska han inte gå lös det har jag eller nån annan inte sagt.
Det han gjort är vidrigt , han är uppenbarligen väldigt farlig. Likväl är orsaken till att han inte sitter i polisförvar just den , att han är ett barn
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!